کتابخانه تخصصی تاریخ دکتر آئینه‌وند وقف دانشکده علوم‌انسانی دانشگاه تربیت‌مدرس شد

کتابخانه تخصصی تاریخی دکتر آئینه‌وند در دومین سالگرد درگذشتش توسط همسر وی وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس شد.

به گزارش خبرآنلاین هاشم آقاجری در آئین افتتاح این کتابخانه در مورد ویژگی های علمی و شخصیتی آئینه وند گفت: مرگ آئینه وند مرگ نابهنگامی بود. آئینه وند کاری را که می خواست انجام دهد، تازه شروع کرده بود. برخلاف کسانی که می گویند کاری را که باید می کرد انجام داد و رفت. ما با دو نوع آئینه وند مواجه هستیم آئینه وند متقدم و متاخر که فاصله میان دو آئینه وند فاصله بسیار زیادی بود. توجه آئینه وند به رویکرد انقلابی به تاریخ اسلام و گرایش به جریان نومعتزلی در جهان عرب معاصر. این جریان نیرومند در ایران شناخته شده نیست. آئینه وند ضرورت توجه به گرایش روشنفکری و مدرن و فرامدرن در تاریخ اسلام را به خوبی احساس کرد.

استاد تاریخ تربیت مدرس در ادامه سخنانش اضافه کرد: هنوز رویکردهای بینا رشته ای، چند رشته ای وآنچه که تاریخنگاری و علوم تاریخی معاصر را در جهان متحول کرده در ایران در آغاز راه هستیم. دکترآئینه وند به شدت این ضرورت را درک کرده بود. تاریخ نه برای تاریخ بلکه به عنوان بنیاد و پایه و اساسی که هرگونه معرفت و درکی بر آن استوار می شود. بخصوص در جامعه دینی ما و گفتمان فقهی مسلط در کشور ما. نگاه انقلابی به تاریخ مقدمه نگاه انقلابی به همه عرصه ها و پدیده هاست. آئینه وند در آستانه چنین نگاه انقلابی قرار داشت ولی مرگ نابهنگام ایشان مانع از تدوام چنین نگاهی شد.

هاشم آقاجری در پایان سخنانش عنوان کرد: از طریق بعضی از نوشتارها و ایستارهای اجتماعی آئینه وند می توان آئینه وند متاخر را دید. و شاید همین چرخش ایستاری بود که نسبت آئینه وند را با قدرت دستخوش تغییر قرار داد. آئینه وند متقدم نسبتی با قدرت داشت و آئینه وند متاخرنسبت دیگری با قدرت داشت.

همچنین غلامحسین غلامحسین زاده رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مقام علمی مرحوم آیینه ­وند گفت: بعضی بزرگان علم و فرهنگ ما که قرن هاست از میان ما رفته ­اند، هم چنان از خرمن معرفت آن ها استفاده می کنیم. این استاد بزرگوار در زمره چنین بزرگانی بودند، چه آن زمانی که در قید حیات بودند که همه از خرمن دانش ایشان بهره مند و برخوردار بودند و انسان از گفت وگوی با ایشان دل شان شاد و چشم شان روشن می ­شد و بعد از او هم تأثیر آثار او ادامه دارد. همین که دانشجویان با حضور خود در چنین مراسم هایی، یادگارهای ایشان را زنده و جاوید نگه می دارند نشانه همین موضوع است.

رییس دانشکده علوم انسانی اظهار داشت: امروز ما توفیق پیدا کردیم تا کتاب هایی را که خانواده مرحوم آیینه وند وقف دانشکده ادبیات کرده اند در خدمت این دانشکده قرار دهیم. البته باید گفت که مهمترین مشکل، مسأله فضا و مکان مناسب بود. فعلاً جایی به صورت موقت داریم که برای نگهداری این گنیجینه استفاده می کنیم. امیدواریم این سنّت، آغازگر سنّت حسنه دیگری باشد و اساتید دیگر همین راه را ادامه دهند و کتاب های خودشان را به عنوان گنجینه­هایی دیگر در اختیار دانشکده قرار دهند.

در ادامه خانم موذن فروغی همسر دکتر آئینه ونددر سخنانی ضمن ابراز خرسندی از وقف این میراث معنوی دکتر آئینه وند به دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: زندگی علمی دکترآئینه وند با مطالعه ،تدریس ،تألیف و ترجمه همراه بود. چاپ مقالات علمی در مجلات عربی و فارسی و تالیف 35 کتاب و ترجمه از یادگارهای علمی استاد بود.
در ادامه ایشان افزود: کارنامه شغلی و حرفه ای ایشان از احساس مسؤلیت ، سخت کوشی ،سعه صدر ،متانت و دریک کلام از شخصیت وزین و اثرگذار او حکایت دارد. ایشان در سال 1368 به سفارش دکتر احمد شفیعی سرآمد تاریخ اسلام تدریس در حوزه قم را برعهده گرفت.
خانم موذن فروغی در انتها عنوان کرد: کتابخانه 500جلدی همسرم همراه با قفسه های آن را وقف دانشکده ادبیات و علوم انسانی و گروه تاریخ میکنم. وقف این کتابخانه یکی از بهترین لحظات عمرم است.

در ادامه این مراسم آقای احمد ابوحمزه یکی از دانشجویان دکترآئینه وند در پژوهشگاه علوم انسانی ضمن سخنانی عنوان کردند: تقریرات و سخنان استاد را در مورد درس ملل و النحل که تداوم درس ناتمام استاد بود با عنوان پیش درآمدی برملل و النحل دکتر صادق آئیینه وند با نظارت دکتر فاطمه جان احمدی در دانشگاه تربیت مدرس را بصورت کتاب چاپ کردیم. این کتاب رویکرد جدید استاد را که رویکردی رحمانی به اسلام بود و شامل پنج فصل با عنوان تعریف دین ، شرک، دین حنیف، یهود و مسیحت و البته دین مجوس می باشد. نشان می دهد، در انتها از کتاب ملل و النحل رونمایی شد.
برنامه مراسم یاد استاد با افتتاح کتابخانه گروه تاریخ توسط ریاست محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی و حضور همسر گرامی ایشان و اساتید و دانشجویان به پایان رسید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =