بزرگ‌ترین گروگان‌گیری اقتصادی چگونه رقم خورد؟

با گذشت ۴ سال از پایان دولت دهم، اما هم‌چنان اقتصاد ایران گروگان سیاست‌های اجرایی دولت‌های نهم و دهم باقی مانده است؛همان‌طور که اقتصاددانان پیش از این عنوان کرده بودند، آثار غلط سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تا سال‌ها گریبان اقتصاد ایران را خواهد فشرد.

 به گزارش خبرآنلاین، با وجودی که اقتصاد ایران در آغاز دولت نهم در مرحله رشد قرار داشت و شاخص های اقتصادی رو به توسعه بود،اما تغییر جهت در سیاست های اقتصادی سبب شد تا نه تنها برنامه های توسعه ای همچون برنامه چهارم و چشم انداز 20 ساله به تعویق بیفتد،بلکه طرح هایی که در این دوره آغاز شد،مسیر اقتصاد ایران را به تغییر داد.
بسیاری از کارشناسان از این سیاست دولت اسبق تحت عنوان گروگان گیری اقتصادی یاد می کنند؛ به طوری که مهدی تقوی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس اقتصادی در این زمینه می گوید:« این شیوه از اجرای سیاست های شیوه ای عجیب و البته جدید در ایران است که پیش تر در مقیاس ها کوچک رخ داده بود اما در دوره فعالیت دولت نهم و دهم در ابعادی بزرگ و چالش برانگیز به اجرای درآمد.»

 او در توضیح این مطلب می گوید:«به عبارتی اجرای این سیاست سبب شده است اصلاحات ساختاری در کشور تا مرز غیر ممکن پیش برود چرا که مطالباتی برای مردم ایجاد شده است که دولت های پس از دولت نهم و دهم باید تمام هم و غم خود را بر پاسخ گویی بدان بگذارند و غیر از این نیز کاری نمی توان کرد.»

این اقتصاددان تاکید می کند:«می بینیم که امروزه مردم مطالبه دریافت یارانه نقدی ، سهام عدالت و تکمیل مسکن مهر را دارند و طبیعی است با این حجم گسترده از اعتباراتی که این سه بخش از آن خود می کند، دولت ها دیگر نمی توانند کاری تازه را اجرایی کنند و گروگان سیاست های دولت نهم و دهم باقی می مانند.»

 اما این گروگان گیری چگونه رقم خورد ؟

سهام عدالت؛ اولین گروگان

سهام عدالت را اولین اقدام فراگیر و جنجالی دولت نهم می توان دانست. آبان ماه سال ۱۳۸۵بود که محمود احمدی نژاد  آغاز اجرای طرحی تحت عنوان سهام عدالت را اعلام کرد . وی هدف از اجرای این طرح را کاهش فقر عنوان کرده و می گفت: «توزیع عادلانه ثروت دولت بین قشرها مختلف جامعه هدف اصلی اجرای چنین طرحی است. »

هنوز دولت یک ساله نشده بود که «آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت»به تصویب رسید.

بهمن ماه سال ۸۴ . تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم راسخ دولت جدید در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد. ثبت نام سراسری برای دریافت سهام عدالت آغاز شد و در اولین مرحله افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند که مشمول دریافت آن شناخته شدند . برگه هایی که ارزش آنها در ابتدا 500 هزار تومان بود و بعدها به یک میلیون تومان افزایش یافت.

قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد. واگذاری ها در این راستا شکل عوض کرد و برخی شرکت های دولتی در قالب سهام عدالت واگذار شدند.

60 شرکت بورسی و غیربورسی برای واگذاری در قالب این طرح انتخاب شدند و مقرر شد دولت به وکالت از مردم در یک دوره  10 سال از محل سود این شرکت‌ها، حق السهم سهامداران را بپردازد.

حالا یازده سال پس از اجرای این قانون سود سهام یک میلیون تومانی برابر با حدود 150 هزار و سود 532 هزار تومانی این سهام حدود 90 هزار تومان است؛ 49 میلیون سهامدار سهام عدالت اگر مروری بر سخنان رییس دولت اسبق داشته باشند به این نتیجه خواهند رسید که هیاهو برای هیچ چگونه کلید خورده است، خصوصا که در این سال های گام هایی که باید در این راستا برداشته می شد، اجرایی نشده و توپ مسئولین بر زمین دولت بعدی انداخته شد. برخی نیز معتقدند شیوه اجرای این طرح از سوی دولت نهم سبب شد 60 شرکت سودده در حقیقت معلق میان دولتی بودن یا نبودن باقی بمانند.

 مسکن مهر؛ دخالت در خصوصی‌ترین بخش اقتصاد

دومین اقدامی که در دستور کار دولت نهم قرار گرفت،  طرح اجرای مسکن مهر بود. دولت احمدی نژاد با این شعار که می خواهیم تمام مستاجران را صاحب خانه کنیم، احداث بیش از 2 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی را در قالب مسکن مهر کلید زد. اتفاقی کم نظیر که بزرگترین دخالت دولتی در خصوصی ترین بخش اقتصادی ایران را رقم زد.

دولت یازدهم و دوازدهم بخش عمده یا از عملیات تکمیل مسکن مهر را در دستور کار قرار داد و هر چند وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم بارها و بارها تاکید کرد این طرح را از اساس قبول ندارد اما دولت را متعهد به ایفای تعهدات دانست و در نتیجه بخش مسکن گروگان این حوزه باقی ماند.

 مسکن مهر که 120 هزار میلیارد تومان از ثروت کشور را تا امروز بلعیده است، هنوز در برخی حوزه ها فاقد امکانات زیربنایی است. بیابان هایی که طعمه مسکن مهر شدند، فردای ایران به بافت های فرسوده ای تبدیل می شوند که هم محیط زیست را تخریب کرده اند و هم فاقد امکانات اولیه زندگی هستند  تقلیل مفهوم خانه به سرپناه یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که در این عرصه رخ داد و بی تردید عواقب اجتماعی چنین اتفاقاتی نیز دیر یا زود دامنگیر جامعه ایران خواهد شد . داستان تنها به حوزه اقتصادی محدود نمی شود.

قصه پُر درد یارانه

 سال 1389 بود که دولت نهم دو طرح پیشین را با تبلیغات عجیب و غریبی اجرایی کرده بود و حالانوبت آن بود که «پولی در جیب مردم برود. »

 28 آذر ماه سال 1389 محمود احمدی نژاد در مقابل دروبین های تلویزیونی با اشتیاق خبر از  اجرای طرح هدفمندی یارانه ها داد و وعده کرد این پول در یک بازه 5 ساله ثروت عظیمی برای ایرانیان می شود.

 او حتی ارقامی مانند صد میلیون تومان پس انداز و ... را ناشی از جمع آوری یارانه ها دانست و با مقدس شمردن آن از مردم خواست این پول را با دیگر پول هایشان قاطی نکنند.

 قیمت ها بالا رفت و کالاهای یارانه ای آزاد شد و در این راستا دولت برای جبران هزینه های ناشی از افزایش قیمت کالاها به تمامی مردم 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی به ازای هر نفر اختصاص داد. طرح های قبلی اگر دو میلیون و 400 هزار خانوار و 49 میلیون نفر را در بر گرفته بود، این طرح شمولش بر تمام جمعیت ایران بود. قصه یارانه ها اما پرغصه تر از آن بود که تلقی می شود .

طرح هدفمندی یارانه به جای آنکه به توسعه زیرساخت های تولید بیانجامد به دست انداز پرداخت های نقدی افتاد؛ماهانه رقمی برابر با 45 هزار و 500 تومان یارانه به مردم پرداخت شد  و سر تولید، بخش سلامت و بهره وری و ... از سهمی که باید در قالب اجرای این قانون داشتند، بی کلاه ماند.

حالا این بنای کج همچنان هفت سال پس از اجرای این طرح کج  همچنان بالا می رود؛آنچنان پی ریزی این طرح غلط است که اصلا آن کار یک دولت نیست. حالا چند سالی است که مجلس در قالب قوانین بودجه یا دولت را مکلف به ساماندهی می کند و دولت در راستای اصلاح ساختارهای اقتصادی دستگاه هار ا مکلف به شناسایی پردرآمدها می نماید اما نتیجه این است که به دلیل مقاومت افکار عمومی ، تنها جمعی اندک، که شاید شمارشان به کمتر از 4 میلیون نفر برسد یارانه دریافت نمی کنند و همچنان 76 میلیون ایرانی در فهرست یارانه بگیران جای دارند.

 مطالبه برای دریافت یارانه در حالی است که قرار بود این قانون 5 ساله اجرایی شود اما در شرایطی که شمع تولید هفتمین سال حیاتش را فوت می کند، می توان همچنان بر بقایش گواهی داد.

یارانه ها هر ماه 3 هزار و 400 میلیارد تومان، شاید کمی بیش و کمی کمتر از اعتبارات ایران را می بلعد و این داستان همچنان ادامه دارد.

 پروژه های عمرانی

 در میانه طرح های بی حساب و کتاب اما اتفاق دیگری نیز رخ داده است؛ دولت نهم و دهم سنتی را در سفرهای استانی بنا نهاد که آثار آن تا سالهای بعد گریبان اقتصاد ایران را گرفته است.دولت هر ماه با سفر به یک استان مصوباتی را به تصویب می رساند که قریب به اتفاق آنها بار مالی برای بودجه عمومی کشور داشت. اغلب این مصوبات را طرح های عمرانی تشکیل می داد که حالا بار آن بر دوش دولت های بعدی افتاد است.در شرایطی که بهای نفت،با نوسان روبروست،بار مطالبات این پروژه ها و تاخیر در اجرای آنها زیانی است که هرسال به اقتصاد ایران تحمیل می شود.

سه هزار طرح نیمه تمام که طبق محاسبات سال 1392 برابر 480 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن مورد نیاز بود، از میراث های به جا مانده برای دولت های بعدی است . با شیوه کنونی تخصیص اعتبارات با امکانات جاری کشور 20 سال دیگر طول می کشد تا این طرح های عمرانی به خط پایان برسند.

 حالا دومین دولت پس از دولت دهم، در حال فعالیت است، نگاه خوش بینانه نشان می دهد این گروگان گیری سالیان طولانی دوام خواهد داشت. 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    40 1
    خبر جان بیخیال. مگه درست میشه که انقدر میری تحقیق میکنی و این گزارش ها رو میدی. یارانه خیلی آسیب زد. راستی کی واریزش میکنن؟
    • حمید A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      36 1
      دیوار کج رو باید از پایه خراب کرد و دوباره ساخت.اصلاحات روی سقف جواب نمیده.مشکلات ما همین چنتا چیز مختصر نیست.تمام مشکلاتمونم مربوط به احمدی نژاد نیست.وقتی کارشناسا میگن ایران بخاطر موقعیت منحصر به فرد جغرافیاییش میتونه فقط با حمل نقل و ترانزیت اندازه نفتش درامد کسب کنه ولی الان عاجزه یعنی ما مشکلات زیر ساختی زیاد داریم.یارانه که ماتفاوت پول های اضافی که سر قبوض داریم میدیم
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      8 4
      اونایی که به این پست منفی دادن نظرشون چی بوده
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      4 8
      یارانه که ماتفاوت پول های اضافی که سر قبوض داریم میدیم؟ پول اضافی؟ همین الان قمیت آب و برق آزاد بشه و دولت سوبسید نده، چند برابر میشه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    44 0
    وضعیت اقتصاد و قیمت ها را برگردانید به زمان 90 یارانه نخواستیم میانگین هر خانواده 4 برابر یارانه اضافه پرداختی حاملهای انرژی دارد
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    23 1
    احساس می‌شود در این برهه زمانی همه واجدالشرایط دریافت یارانه هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    28 0
    شما که میفرمایید یارانه فقط برای نیازمندان ونیازمندان را هم حتما تحت پوشش کمیته امداد وبهزیستی میدانی. قاعدتا این درست نیست . زیرا من افرادی را می شناسم که واقعا نیازمند هستند . دنبال این بروکراسی تحت پوشش قرارگرفتن بهزیستی وکمیته امداد هم نرفته اند . اما واقعا با این یارانه 45500 تومان دارند زندگی می کنند والبته کمک اطرافیان.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    8 6
    یارانه باید برای همه باشد
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    24 1
    جلوی اختلاس ها گرفته شود نه اینکه حق یک هم وطن بدهید به کسی که نتونسته خودش را مدیریت کنه و معتاد شده ووووو این پاک کردن صورت ضعف مدیریت ماست مدیر گل و گلاب
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    16 1
    عملکرد این سازمان عریض و طویل در حوزه های اجتماعی با این همه بودجه چیست؟ایشان در باره اعتیاد چه کرده؟ایشان در باره مشکلات بخش جوانان و نوجوانان بزهکار چه کرده است؟ایشان هزینه های سازمانی و پرداخت حقوق به معاونین خود را اعلام کند؟چرا گزارش کار دستگاها حقیقی نیست.فقط ویترین سازی است و چیزی در عمل دیده نمی شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    20 1
    معلوم نیست خودتون چقدر درامد دارید که همه هزینه های اضافی رو رها کردید چسبیدید یارانه.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    14 1
    والا ما که طبق قوانین یارانه بهمون تعلق میگیره نزدیک به 3 سال شد که قطع کردین و با کلی اعتراض حضوری و و اینترنتی هنوز وصل نشده و می بینم و میشناسم کسانی که میلیارد میلیارد ملک و املاک دارن و هنوز دارن یارانه می گیرن و به ما میخندن.ما خانواده 5 نفره و پدر خانواده فوت شده.مادر سرپرست خانوار با حقوق مستمری 800 هزار تومان.و بچه ها هم همه سن ازدواج و از سر نداری نمیتونن ازدواج کنن.این انصافه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    25 1
    این یارانه کجای زندگی مردم را می گیرد. مردم ایران همه نیازمند شدند. با وجودداشتن این همه ثروت طبیعی که متعلق به تمام مردم کشور است قاعدتا نباید هیچ نیازمندی درکشور باشد. سهم واقعی که مردم مالک ان هستند . نه 45 تومن که با منت داده می شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    20 1
    اگر حافظه تان یاری کند اسم طرح هدفمندی یارانه ها بود نه پرداخت یارانه و یارانه از محل درآمدهای افزایش بهای سوخت اعم از گاز و بنزین و گازوئیل و... همچنین نان و شیر و .... پرداخت میگردد . نه از حساب کمیته امداد و بهزیستی . ضمنا اگر برایتان مقدور است به جای ارائه طرح برای حذف یارانه، مفاسد اقتصادی ، حقوق نجومی و اختلاس های میلیاردی و دزدی های بیت المال را پیگیری کنید کسری هایتان بهتر و بیشتر از حد تصورتان برطرف می شود .
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    16 4
    مگه این یارانه ها از درامد ملی نیست؟مگه من به عنوان یه شهروند مالیات و.... پرداخت نمیکنم؟چرا باید در پرداخت یارانه بین اقشار جامعه فرق گذاشت؟تمام مردم ایران باید به اندازی مساوی از منابع ایران بهره ببرن چه سرمایه دار چه فقیر و ندار.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    26 2
    قيمت هاي اب و برق وگاز را بر كردانيد به سال ٩٠يارانه را قطع كنيد
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    8 3
    مگه این یارانه ها از درامد ملی نیست؟مگه من به عنوان یه شهروند مالیات و.... پرداخت نمیکنم؟چرا باید در پرداخت یارانه بین اقشار جامعه فرق گذاشت؟تمام مردم ایران باید به اندازی مساوی از منابع ایران بهره ببرن چه سرمایه دار چه فقیر و ندار.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    9 3
    یارانه برای همه هست. ایران برای همه هست. چه کم باشه چه زیاد
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    14 1
    اولش با وعده یارانه نقدی قیمت هزینه قبوض رو بردند بالا بعدش گفتند درجای دیگه ای سرمایه گذاری میشه کجا سرمایه گذاری شد چرا مردم حس نمیکنن الانم که همون قیمتهای بالا و قطع یارانه من خودم نه صاحب خونه هستم نه درامد بالایی دارم . اجاره نشینم و یه پراید زیر پامه دوساله یارانم قطع شده چون صرفا دانشجوی دوره دکتریم آیا دانشجوی دکتری بودن یعنی داشتن درامد نجومی ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    10 1
    4 قرون و دوزار میده با این همه تورمی که به وجود آورد
  • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    4 12
    به نظربنده یارانه تنها می بایست به افراد کم بضاعت و فقرا پرداخت گردد و مابقی قطع و پول انرا صرف باز ساخت ساختارها و به خصوص بهره برداری ازمیادین مشترک گازی و نفتی گردد .حتی پرداخت نقدی به افراد کم بضاعت نیز حدالامکان می بایست قطع و به جای ان محصولات ایرانی به انان عرضه گردد.
    • بی نام A1 ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      0 0
      عزیز این پولی است که با گران کردن نان و اب و برق و سوخت و..بدست امده و باید بین خود مردم توزیع شود قرار نبود و نیست که پولی که از ما گرفته میشود به دیگران داده شود کاملا مخالفم با نظر شما. بهترین کار اینه که قیمتها برگرده به قیمت سابق و هزینه قشر فقیر که خود ما هم کم کم داریم واردش میشیم کم بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    7 3
    قرار بود سه برابر بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    7 0
    سال۹۲ ، نوبت اول ثبت نام ، یعنی عدد صفر درآخر شماره کارت ملی هنگام صبح ، سایت ثبت نام، بر ای دریافت یارانه خرغب بود وثبت نام من وارد نشد والآن ۴ سال است که من و خانواده چهار نفره‌ ام از حق قانونی مان به جبر وظلم محروم شده ایم«با پایه حقوق زیر یک میلیون» کاری نماند که نکرده باشیم حتی مجلس دو بار حکم داد تا جا ماندگان از یارانه ثبت نام شوند.اما دولت آقای روحانی اهمیت نداد و ما همچنان محرومیم و گویا قرار است ۴ سال دیگر وضع همین باشد. از تابناک محترم تقاضا دارم به داد مامظلومان برسد و پیگیری کند. برای رضای خداوند.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    6 0
    علت قطع یارانه بنده ک مستاجر بادوتا بچه ام چیه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    7 0
    جالبه من اگه جای مسئولین بودم اصلا مطرحش نمیکردم خیلی زشته .از یارانها هم سود میگیرن ...کسی که یارانه میگیره وام 18 درصد بپردازه؟؟ جالبه سود در مملکت اسلامی چقد شیرین و حلال شده حتی دیرکرد وام که بارها مراجع تقلید حرامش کردند اما بانکها میگیرند
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    2 0
    باورم نمیشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    8 0
    مابه التفاوت افزایش حامل های انرژی اسمش جبرانه است نه یارانه که مسیولین با زرنگی روی آن اسم گذاشته اند.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    0 0
    فقط دروغ و خالي بندي در مورد موسسات مجاز و غيرمجاز من و همسرم ارديبهشت 95 هر كدوم 200 ميليون تومن پول در موسسه مجاز كاسپين كه در اسفند 94 مجوز گرفته بود و در سايت بانك مركزي هم بود سپرده گزاري كرديم،ولي متاسفانه تا الان ما دو نفر را يك نفر در نظر گرفتن و كمتر از 50 درصد اصل سپرده ما را پس دادن.قرارداد ما يكساله و تاپايان ارديبهشت 96 بود الان اذرماه 96 هست حتي اصل پول را هم ندادن بعد از 7 ما از اتمام قرارداد حالا چقدر تورم شده و دلار از 3500 به 4100 افزايش يافته بماند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    0 0
    به چه دلیل دولت چهار سال پیاپی از اجرای مصوبه مجلس ذیل قانون بودجه که دولت را مکلف کرده بود به ثبت نام مجدد از افراد جامانده یا کسانی که وضعیت خانوادگیشان به هر دلیل تغییر کرده یا سرپرستشان تغییر کرده، خودداری کرد و قانون و حق عده قابل توجهی از مردم را زمین گذاشت و پایمال کرد؟ بگذریم که قرار بود در هر به اصطلاح مرحله یارانه افزایش یابد.ولی قیمت ها بارها رشد کرد و یارانه افزایش پیدا نکرد. ببینید مردم این جوری با پنبه سر می برن.
  • بابک A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    0 0
    یارانه نقدی اشتباه بزرگی بود که محمود جون رقم زد و در عوض با بالا رفتن قیمت حاملهای انرژی همه کالا ها و خدمات سه برابر گرون شد . این به ضرر مردم. اولش حقوق بازنشسته ها رو از پنجم برج به دهم برج انداختن که ۵ روز دیگه سودش رو بخورن بعد گفتن چه روش خوبی . کردن بیستم ماه یعنی هر ماه بیست روز سود برای جمع حقوق بازنشسته های دولت که رقم خیلی زیادیه جدیداْ هم یکی دو روز دیر تر میریزن. آخر سر هم میرن سی ام ماه و یک برج کامل حقوق این وسط گم خواهد شد. به جای این کارها کاری کنید که خارجیها جرات سرمایه گزاری تو ایران رو بکنن و اینجوری بتونین سرمایه های مورد احتیاجتون رو بدست بیارید