سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: عفونت HIV و بیماری ایدز یکی از مهمترین معضلات بهداشتی درمانی است که بر خلاف سایر بیماری های عفونی که بیشتر در کودکان و سالمندان بروز می کند، در نوجوانان و قشر فعال شایع تر می باشد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین به نقل از وب دا ،  دکتر ارسلان خالدی فر افزود: ویروس این بیماری در انتشار و گسترش خود نژاد،‌مليت، مرز جغرافيايي، ‌فرهنگ ،‌مذهب ، سن، ‌فقير،‌ غني و ... را نمي شناسد.

وی تصریح کرد: این بیماری با توجه به ويژگي هايش شامل دوره آلودگي طولاني مدت،‌ کشندگي بالا،‌ ناآگاهي افراد از راه هاي انتقال و عدم انتقال بيماري و همچنين به دليل همراه بودن با رفتارهاي غير قابل پذيرش در جامعه باعث شده،‌ افرادي که آلودگي آنها مشخص شده است و يا رفتارهاي پر خطر داشته اند که احتمال آلوده شدنشان وجود دارد از ترس انگ و تبعيض اجتماعي اقدامي جهت تشخيص و تحت مراقبت بودن خود انجام ندهند و اين معضل منجر به گسترش بيشتر بيماري مي شود.

دکتر خالدی فر در ادامه بر لزوم برنامه ریزی اجرایی دقيق، هماهنگي و مشارکت همگاني براي پيشگيري و کنترل اين بيماري تاکيد کرد و افزود: امروزه پيشرفت هاي علمي چشمگيري در درمان ايدز حاصل شده و قوانيني براي محافظت از بيماران وضع شده است؛ همچنين بشر درك بهتري از اين شرايط دارد.

وی، با ابراز تاسف نسبت به اینکه هنوز برخی از افراد اطلاعات درستی از نحوه محافظت خود و دیگران از اين بيماري ندارد افزود: رابطه جنسي محافظت نشده با فرد مبتلا،‌ انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سوزن و سرنگ آلوده، ‌انتقال از مادر به کودک در بارداري ، زايمان و شيردهي بعنوان مهمترين علل شناخته شده ابتلا به ويروس اچ اي وي مطرح هستند.

دکتر خالدی فر با بیان اینکه اچ ای وی نوعي ويروس نقص ايمني است که سبب عفونت سلول هاي سيستم ايمني و اختلال عملکرد آنان مي شود و با پيشرفت عفونت، سيستم ايمني ضعيف تر مي شود و در نهايت بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال به سندرم نقص ايمني پيشرفته (ايدز) منجر مي شود اظهار داشت: تا کنون هيچ درمان قطعي براي اين بيماري شناخته نشده است ولي داروهاي ضد ويروسي درماني موجود قادرند تعداد ويروسها را در بدن كاهش و روند سرعت بيماري را كند نمايند به طوريكه فرد مبتلا بتواند زندگي يك فرد سالم را داشته باشد.

به گفته وی، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۶.۷ میليون نفر در حال حاضر در سراسر جهان به اين ويروس مبتلا هستند که از اين ميان ۲.۱ ميليون نفر را کودکان زير ۱۵ سال تشکيل مي دهند و ۱.۸ ميليون نفر آن به تازگي به اين ويروس مبتلا شده اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: همچنین ۵۳ درصد از بالغین و ۴۳ درصد کودکان كه آلوده به ویروس اچ ای وي هستند درمان دارويي ضد رتروويروسي دريافت مي كنند و از هر ۱۰ زن حامله مبتلا به اچ اي وي ۷ نفر آنها براي پيشگيري از انتقال مادر به كودك از درمان پروفيلاكسي برخوردارند.

دکتر خالدی فر افزود: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ اي وي کشور، تا پايان شهريور ۹۶ مجموعاً ۳۶هزار و ۵۷۱ نفر مبتلا به اچ اي وي شناسايي ، ‌ثبت و گزارش شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشكيل مي دهند و ۵۲ درصد موارد ثبت شده در گروه سني ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۰هزار و ۹۷ نفر فوت ثبت شده است و ۱۵ هزار و ۳۴۵ نفر نیز وارد مرحله ایدز (اج اي وي پيشرفته) شده اند.

وی گفت:علت ابتلا به اچ ای وی در بین کل مواردیکه از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسيده اند به ترتيب، تزريق با وسايل مشترک در مصرف كنندگان مواد ۶۵.۴ درصد،‌ رابطه جنسي ۲۰.۱ درصد و انتقال از مادر به كودك ۱.۵ درصد بوده است و راه احتمالي انتقال در ۱۲.۴ درصد از اين گروه بيان نشده است .

وی خاطر نشان کرد: راه انتقال ۰.۷ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های پيش از اجراي سياست پالايش صد درصدي خون سالم توسط سازمان انتقال خون مي باشد و اين درحالي است که الگوي راه انتقال و درصد ابتلاي زنان و مردان در سال هاي اخير تغيير کرده است به گونه اي که از کل موارد شناسايي و گزارش شده در سه ماهه اول جاري ۳۳ درصد موارد ثبت را زنان و ۶۷ درصد آنها را مردان تشكيل مي دهند و راه احتمالي انتقال در ۳۲ درصد موارد اعتياد تزريقي،‌۴۷.۱ درصد روابط جنسي، ۲.۶ درصد مادر به كودك و در ۱۸.۳ درصد راه احتمالي ابتلا بيان نشده است، ضمناً هيچ مورد ابتلا جديدي از طريق خون و فرآورده هاي خوني ثبت نشده است.

دکتر خالدی فر اظهار داشت: نظر به اینکه موضوع ایدز صرفاً یک موضوع بهداشتی نبوده و داراي ابعاد اجتماعي، ‌اقتصادي، ‌فرهنگي،‌ امنيتي و غيره نيز مي باشد، آموزش و اطلاع رساني در زمينه اچ آي وي و ايدز يکي از استراتژي هاي برنامه کشوري پيشگيري از اچ اي وي و ايدز در كشور است.

وی با اشاره به انتخاب شعار "سلامتی حقی برای همه: با اطلاع رسانی، ‌پيشگيري ، ‌تشخيص زودهنگام، درمان و حمايت از مبتلايان به اچ اي وي" براي هفته اطلاع رساني ايدز (۱۴-۸ آذرماه ) خاطر نشان کرد: امسال نيز همانند سالهاي گذشته مبارزه جهاني بر عليه ايدز، بر نقش رهبران و مديريت در اين مبارزه تاکيد دارد لذا هر يک از ما مي توانيم يک پيشگام و رهبر در ميان خانواده،‌ گروه همسالان،‌ تيم ورزشي،‌ جامعه و يا اجتماع خود باشيم و در همه سطوح فرد به فرد،‌ مردم، مدارس،‌ خانواده ها و در محل کار و مراسم عبادي بايد اين حس مسئوليت ايجاد گردد تا بتوانيم با نوآوري،‌ آينده نگري ، مهرورزي ،‌عدالت محوري و عمل گرايي براي مقابله با گسترش ايدز پيشگام شويم و در مقابل موانع و مشكلات صبوري كنيم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان اظهار امیدواری کرد: با همدلی، مشارکت سازمانها،‌ ادارات و همه آحاد جامعه بتوانيم گامي موثر در کنترل و مهار HIV و ایدز برداریم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =