۰ نفر
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
اجلاس بندرعباس

نگاه دریامحور در قالب طرح توسعه مکران یکی از قطب‌های توسعه اقتصادی هرمزگان است. نگاهی از سمت دریا به سرزمین خشکی و می‌تواند در کنار مگاپروژه هزار میلیارد دلاری «یک کمربند، یک جاده» چین قرار گیرد که سعی دارد از قرار دادن مزیت‌های نسبی کشورهای در مسیر این کمربند و راه جدید ابریشم و تشکیل یک بازار بین‌منطقه‌ای از آنها استفاده کند. این طرح عظیم با اتخاذ نگاه جدیدی به جاده ابریشم یقیناً با توجه به قدرت اقتصادی چین به‌عنوان سمبلی از قلب اقتصاد جهان معرفی می‌گردد. لذا کشورهای حاشیه این شاهراه استراتژیک که یکی از راه‌های آن نیز دریایی خواهد بود بر اساس اصل اقتصادی اویت استفاده از مزیت نسبی مناطق در رونق بازار، تولید و تبادل کالاست که بندرعباس می‌تواند نقش ویژه‌ای در آن بازی کند.

به همت استاندار کنونی هرمزگان آقای همتی و همکارانشان، همت استانداران سابق این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که یکروز خود را به مرور تحولات این استان تخصیص میدهند و همت روابط عمومی مجمع استانداران دومین کمیته استانی این استان و اولین کمیته استانی در دولت دوازدهم صبح امروز در بندرعباس گشایش یافت. مجمع استانداران، که یک سازمان مردم‌ نهاد متشکل از حدود 270 استاندار بعد از پیروزی انقلاب است، دارای کمیسیون هائی شبیه دولت است و کمیسیون استانی آن نیز متشکل از استانداران آن استان به اضافه نیروهائی از آن استان که در سایر استانها استاندار بوده اند بطور نوبه ائی در سی و یک استان کشور تشکیل میگردد. این کمیته ها در غیاب تحزب میتواند روند توسعه ائی استانها را تحکیم و تسزیع کند. به دلیل مشکلات ساختاری و تشکیلاتی و ضعف فرهنگی کشور با مشکلاتی ناشی از گسست تجربه هستیم . در این رابطه تشکیل حزب و تشکّل های مردم نهاد قوی می تواند این نقیصه را تا حدّی مرتفع نمایند و تا آن هنگام باید از ظرفیتهای کنونی استفاده کرد.

زیرا یکی از مشکلات کشور درزمینه اقتصادی، بعد از فساد و فرسودگی نظام اداری کشور که می‌تواند برای نظام سیاسی تهدیدی تلقی شود، نبود تئوری، تئوریسین و تیم منسجمی است که با استفاده از نظریات مندرج در علم سازمانها و در قالب یک کار تشکیلاتی منسجم نظریه‌پردازی کند و با فکر حکومتی، اندیشه منسجم و استفاده از علم مدیریت تحولات سیاسی اجتماعی کشور را مدیریت و کارایی و بهره وری تلاشها و سرمایه گذاریهای را افزایش دهد. گروه یا تشکیلاتی غیر دولتی و مردم نهاد همچون احراب سیاسی که صدالبته در تئوری‌پردازی نمانند و خستگی‌ناپذیر به دنبال اجرای  برنامه ها و سیاستهای حزب و قولهائی که به مردم داده اند برایند. منهم مدتی است با خود عهد کرده‌ام تا تشکیل چند حزب بزرگ و اداره کشور بر اساس ساماندهی حزبی، و نه بر اساس وعظ و خطابه حماسی، برای تقویت سازمان‌های مردم‌ نهاد و مدنی تلاش کنم و این یاداشت نیز در همان راستاست. اگر چه به یمن ترافیک ناگهانی غروب دیروز در اتوبان صدر پرواز را از دست دادم و توفیق شرکت در این اجلاس فراهم نشد اما مطلبی را که از قبل تهیه و قصد داشتم در این اجلاس ارائه دهم را با شما خوانندگان عزیز در میان میگذارم و امیدوارم از نظرات علاقمندان به مباحث توسعه ائی کشور هم من و مجمع استانداران بهره مند شویم.

همانگونه که در چرخه اقتصاد جهانی هر کشوری دارای مزیت نسبی محلی و منطقه ای است که باید با راهبرد، سیاست و برنامه ریزی عملیاتی مناسب آن را به مزیت رقابتی بین المللی تبدیل شود، این امر در مورد مناطق گوناگون کشور و مخصوصا" استانهای مرزی و استراتزیک و از همه مهمتر استانهای ساحلی کشور هم صادق است و چنین استانهائی باید خود را با تحولات کشوری، منطقه ائی و جهانی تطبیق دهند. موقعیت ژئوپلیتیکی این استانها نقش تاریخی شان در مناسبات تجاری ایران و جهان، راه های دسترسی و امنیت و میهمان نوازی مردم اینگونه مناطق از مزیتهای نسبی این استانها و مخصوصا" استان هرمزگان به مرکزیت بندرعباس است. این مزیتها می توانند با اتخاذ رویکرد تمرکز زدائی و اعطای اختیارات بیشتر به مناطق حسب مشکلات آنها و نیاز به حل ریشه ائی مشکلات، تعادل بین درآمد و هزینه، سازماندهی مناسب و تقویت هماهنگیهای محلی، تامین زیر ساختهای نرم و سخت افزاری لازم، از جمله تربیت و آموزش نیروی انسانی بومی و استفاده از آنها در طرحهای زیر ساختی این مناطق تبدیل به مزیت رقابتی این استان در چرخه اقتصادی کشور شوند. این امر میتواند به اشتغال پایدار و توسعه درون زا و بومی نیز کمک کند. دولت اگر قصد دارد مشکلات کشور را در هسته اصلی آن ببیند و به حل آنها همت گمارد، باید در استانها و مخصوصا" استانی چون هرمزگان که هم تاثیر به سزائی به عنوان یکی از مبادی ورودی و خروچی کشور دارد بلکه نقشی برجسته در بودجه کشور دارد و سالانه بیش از 16 هزار میلیارد تومان وارد خزانه می شود سرمایه گذاری بهینه مادی و معنوی کند. تا با استفاده از فرهنگ بومی و اصیل این استان، خونگرمی و همراهی مردم و کم انتظاری آنها به رقابتی شدن مزیتهای نسبی این استان نه تنها در سطح منطقه بلکه با قرار دادن این استان در چرخه اقتصادی بین المللی در جهان کمک کند.

یکی از قطبهای توسعه اقتصادی این استان می تواند نگاه دریا محور باشد که در قالب طرح توسعه مکران که مد نظر مسئولین کشور و در چهارچوبه اسناد فرادستی است. نگاهی از سمت دریا به سرزمین خشکی و نه از خشکی به سمت دریا که فقط نیازهای روزمره ساحل نشینان را فراهم میکند. در نگاه نوع اول یک راهبرد نهفته است که استان را به یک روند تارخی که بندر عباس در تجارت جهانی ایفا میکرد نگاه خواهد نمود. بطور مثال چین در استراتژی جدیدش بنام "یک کمربند ، یک جاده" که یک مگا پروژه هزار میلیارد دلاری است سعی دارد از قرار دادن مزیتهای نسبی کشورهای در مسیر این کمربند و راه جدید ابریشم و تشکیل یک بازار بین منطقه ای از آنها استفاده کند. در پاییز سال 2013، شی جین پینگ، رییس جمهوری چین که در این روزها مجددا انتخاب شده و نظراتش در زمینه توسعه اقتصادی چین در قانون اساسی این کشور و مرامنامه حزب کمونیست بعنوان سوسیالیسم چینی آمده است، در جریان سفر خود به آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی طرح ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم و احیای راه ابریشم دریایی در قرن 21 را ارایه کرد.

طرح یک کمربند - یک جاده، قاره های آسیا و اروپا را با جمعیت 4 میلیارد و 400 میلیون نفر در برگرفته است که 63 درصد جمعیت کل جهان را شامل می شود. حجم کل اقتصاد کشورهای آن نیز به 230 هزار میلیارد دلار رسیده که 29 درصد حجم کل اقتصاد جهان را شامل می شود. در این پروژه کشورها می توانند به برقراری ارتباطات بین المللی در زمینه های مختلف، ارتقای سطح همکاری در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و پیشبرد همکاری در صنایع تولید بپردازند و ما نیز برای استفاده از مزایای این پروژه و عقب نماندن از قافله تحولات اقتصادی زیر ساختهای نرم و سخت افزاری لازم را آماده کنیم تا فقط مصرف کننده نبوده بلکه هم تولیدات خود را در این کریدور اقتصادی به جریان بیاندازیم و هم از مزایای کریدوری این طرح و نقشی که بندرعباس می تواند بازی کند به تولید ثروت بپردازیم.

هرمزگان با طول مرزها، جمعیت ساکنین و جزایری که در حیطه مدیریت سیاسی خود دارد میتواند خود را در داخل چنین راهبردی تعریف نماید. زیرا این طرح عظیم با اتخاذ نگاه جدیدی به جاده ابریشم یقینا" با توجه به قدرت اقتصادی چین  بعنوان سمبلی از قلب اقتصاد جهان در آمده و همان گونه که وظیفه اصلی قلب پمپاژ خون به تمامی بدن است جاده ابریشم نیز به توزیع و پمپاژ ثروت به کشورهای جهان بپردازد. در این میان کشورهای حاشیه این شاهراه استراتژیک که یکی از راههای آن نیز دریائی خواهد بود بر اساس اصل اقتصادی اویت استفاده از مزیت نسبی مناطق در رونق بازار، تولید و تبادل کالا است که بندرعباس می تواند نقش ویژه ائی در آن بازی کند. ان‌شاالله!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =