جشنواره دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی برگزار شد

جشنواره دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی در سالن ابن سینای مرکز آموزشی درمانی شهید رحیمی خرم آباد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، در این جشنواره که در آن رئیس و معاونین درمان، بهداشت، توسعه مدیریت ومنابع انسانی دانشگاه، مدیر درمان، روسای شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های مختلف استان و جمعی از پزشکان متخصص و کارشناسان مامایی حضور داشتند،گزارش کامل عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان در راستای کاهش آمار سزارین از طرف دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه ارائه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این جشنواره گفت: سلامت انسانی که متولد شده و پای به عرصه گیتی می گذارد برای آینده ی یک ملت فوق العاده حیاتی می باشد. دکتر ساکی عنوان کرد: این موضوع زمانی جامعه را متأثر خواهد کرد که کشور به لحاظ کمیت و کیفیت که همان سلامت فکری و فیزیکی می باشد دچار کمبود نیروی انسانی شود.

دکتر ساکی ادامه داد: یکی از عوامل فوق العاده تأثیر گذار در سلامت نسل آینده ی کشور نوع و کیفیت زایمان مادران است. دکتر ساکی گفت: ما در یکی دو دهه گذشته نه تنها با پایین آوردن نرخ موالید باعث کاهش رشد جمعیت و بالطبع کاهش نیروی متخصص شدیم بلکه با بالارفتن نرخ زایمان های سزارینی سلامت نوزادان متولد شده را نیز تحت شعاع قرار دادیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه این بدعت اشتباه به دنبال هژمونی غربی و سیاست های بیگانگان در کشور ما شکل گرفت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: بدون تردید وظیفه ی همه ی ماست که با این بدعت های غلط(فرزندآوری کم و پدیده ی سزارین) مقابله کنیم و این برای آینده ی مملکت حیاتی است.

دکتر ساکی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان این که هم اکنون بیش از 40 درصد از زایمان ها در کشور ما با سزارین صورت می گیرد گفت: این آمار در کشورهای پیشرفته کمتر از 10 درصد می باشد و ما باید تلاش کنیم خود را به پایین تر از این آمار برسانیم.

وی عنوان کرد: متولدین زایمان طبیعی به لحاظ سلامتی در وضعیت فوق العاده بهتری نسبت به نوزادان سزارینی هستند ضمن این که مادرانی که با سزارین زایمان می کنند برای تعداد دفعات بارداری و زایمان محدود هستند و این همان چیزی است که دشمنان ملت ما به دنبال آن هستند.

وی در بخش پایانی سخنانش به نقش حیاتی پزشکان در رأس مبارزه با پدیده ی سزارین اشاره کرد و گفت: در رأس امور مربوط به بارداری و زایمان پزشکان متخصص ما تصمیم گیرنده هستند و مادامی که اراده ی لازم در بین ایشان به وجود نیامده باشد این هدف پیشبردی نخواهد داشت. دکتر ساکی اظهار داشت: البته در چند سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است اما تا ایده آل لازم هنوز فاصله داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأکید کرد: همکاری و تعامل بیمارستان های دولتی و به ویژه خصوصی نیز بسیار مهم است و انتظار داریم این فرهنگ را به وجود آورند.

در بخش پایانی جشنواره از کارشناسان و مسئولین بیمارستان های برتر استان که پایین ترین نرخ کاهش سزارین را دارند تجلیل شد. همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و معاونین حاضر در جشنواره از نمایشگاه دایر شده که توسط مراکز مختلف درمانی و بیمارستان های سراسر استان در حاشیه ی جشنواره برپا شده بود بازدید کردند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =