مهر نوشت:

موضوع فوت کارگر جمع آوری پسماند در منطقه 4 تهران در جلسه شورای شهر تهران بررسی و جزئیات حادثه تشریح شد.

معصومه آباد دبیر کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به گزارشی درخصوص نحوه فوت علی چراغی یکی از کارگران جمع آوری پسماند در منطقه چهار گفت: پس از طرح این موضوع در صحن علنی شورا پیامک های بسیاری که به همین شیوه آسیب دیده بودند دریافت کردم. شهروندانی که به دلیل سد معبر دچار مشکل شده بودند یا عوامل شهرداری که به دلیل انجام وظیفه از سوی متخلفان مورد آسیب قرار گرفته بودند.

او با بیان اینکه برای کاهش نزاع و خسارت در چنین مواردی باید افرادی که در حوزه خدمات رسانی انجام وظیفه می کنند ویژگی های انتظامی و اخلاقی لازم را داشته باشند گفت: مرحوم علی چراغی حرفه اش خیاطی بوده و تنها چند روز مشغول جمع آوری اشیا بازیافتی بوده است که از سوی افرادی که منصوب به پیمانکاران شهرداری منطقه چهار هستند خودرواش متوقف شده و پس از نزاع و درگیری که در مقابل چشمان فرزند خردسالش به نام ابوالفضل بوده مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.

او ادامه داد: پس از انتقال وی به بیمارستان دو عمل جراحی روی وی انجام می شود که موفقیت آمیز نبوده و منجر به فوت مرحوم چراغی می شود.

آباد با اشاره به بازدید مدیریت شهری از خانواده این مرحوم گفت: دختر دانشجوی این کارگر فوت شده جمله تکان دهنده ای به ما گفت و از ما درخواست کرد کاری کنیم که هیچ دختری بی پدر نشود.

آباد با تاکید بر اینکه وقتی ما از حقوق شهروندی صحبت می کنیم نباید به خاطر زباله دو شهروند با هم گلاویز شوند گفت: خوشبختانه تمام هزینه های خسارت این حادثه از سوی شهرداری به خانواده این مرحوم پرداخت می شود.

آباد با انتقاد از عملیاتی نشدن موضوع تفکیک زباله از مبدا گفت: متاسفانه مدیریت پسماند هنوز نتوانسته فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را جا بیندازد و تفکیک از مبدا تبدیل به تفکیک از منبع شده است.

به گفته آباد خودروی پیمانکار دارای آرم بازیافت شهرداری بوده که نباید اینگونه باشد.

آباد از مدیران شهرداری درخواست کرد افرادی که در صف اول خدمات عمومی قرار می گیرند از لحاظ اخلاقی فرهنگی و اجتماعی دارای استانداردهای لازم باشند همچنین سعه صدر داشته و در برخورد با مردم حقوق شهروندان را رعایت کنند.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: این پرونده تا پایان گذراندن سیر قضایی از سوی مدیریت شهری دنبال می شود.

در ادامه جلسه آباد با اشاره به سقوط دکل مخابراتی که این هفته رخ داد گفت: بیشتر دکل هایی که در شهر تهران سقوط می کنند پیش از این از سوی شهرداری اخطار دریافت کرده اند اما متاسفانه خلا قانونی درخصوص جمع آوری آنها داریم.

او ادامه داد: کمیسیون ماده صد به پرونده های جمع آوری دکل های غیر مجاز بی توجه است و حتی ما گزارشاتی داریم که بازرس اعلام کرده هیچ دکل غیر مجازی در این منطقه وجود ندارد اما گزارشات ما حاکی از وجود دکل 30 متری در منطقه بوده است.

در ادامه مجتبی عبداللهی معاون شهردار تهران با بیان اینکه این اتفاق 10 صبح روز 16 مرداد در خیابان 196 غربی تهران پارس بین چهار نفر از نیروهای شاغل در بخش پیمانکاری که عملیات جمع آوری زباله انجام شده است گفت: مقصران حادثه دستگیر و به موضوع اعتراف کردند همچنین مدیر عامل این شرکت پیمانکاری نیز دستگیر شده است.

او گفت: در هیچ کدام از قراردادهای پیمانکاری شهرداری نیامده است که اجازه داشته باشند برای اعمال قانون دست به خشونت بزنند.

در ادامه این جلسه رحمت الله حافظی با بیان اینکه این اتفاق تلخ قابل تحمل نیست گفت: این گزارشات روی کاغذ زیباست اما عمق مصیبت را تنها کسی می فهمد که فاجعه برای آن رخ داده است.

او درخواست کرد شهرداری پاسخ دهد علت درگیری چه بوده و چه کسی بر نحوه کار پیمانکاران نظارت دارد و ناظر در این حادثه چه کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت در ادامه به تخلف برخی از پیمانکاران شهرداری اشاره کرد و گفت: باید مشخص شود چرا برخی از پیمانکاران خودروهای متخلف توقیفی را به ستاد آورده و پس از گرفتن 150 هزار تومان و ارائه گرین کارتی که به متخلفان اجازه می دهد هر کاری بکنند و هیچ نظارتی وجود ندارد.

حافظی خطاب به شهردار تهران گفت: رشوه و باجگیری در دفاتر خدمات الکترونیکی و برخی از ادارات شهرداری بیداد می کند. چرا هزینه تخلف آن قدر سنگین نیست که کسی اجازه چنین رفتاری به خود ندهد.او گفت: برای مقابله با باجگیری لایحه دوفوریتی درخصوص مبارزه با رشوه و فساد اداری در شهرداری به شورا ارائه شود.

در ادامه علیرضا دبیر درخواست ارائه توضیح درباره سخنان حافظی کرد به دلیل آنکه هنوز نوبت ارائه سخنرانی وی نبود رئیس شورا اجازه صبحت به دبیر را نداد دبیر با بیان اینکه ای کاش من هم حافظی بودم نسبت به این موضوع گلایه کرد.

علیرضا دبیر در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه این نزاع خیابانی نشان می دهد خشونت در جامعه ما زیاد شده گفت: باید ریشه های افزایش خشونت در جامعه بررسی شود و همان طور که به تازگی رایج شده همه با ظرفی آب همدیگر را به چالش می خوانند من هم می خواهم جامعه را با طرح این پرسش که چرا خشونت در جامعه افزایش یافته به چالش بخوانم.

در ادامه حافظی خطاب به دبیر گفت: خواستن توانستن است و دبیر پاسخ داد اگر شما مسجد جامعی را دارید ما خدا را داریم.

اسماعیل دوستی عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه سد معبر فیترین شهرداری است گفت: کسانی که با دست فروشان مقابله می کنند از افراد خوشنام و خوش رفتار باشند زیرا با قشری سر و کار دارند که از ضعیف ترین شهروندان هستند. وی درخواست کرد این مسئولیت به شرکت شهربان سپرده شود.

در ادامه رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این پرونده ربطی به سد معبر ندارد گفت: این موضوع توسط پیمانکار طرف قرارداد شهرداری بوده و قوه قضاییه به این جنایت رسیدگی می کند اما نباید مسئولیت این کار را به شهرداری نسبت داد.

او درخواست کرد قراردادها به گونه ای تنظیم شود که جریمه متخلفان در خود قرارداد دیده شد.او در خصوص ساماندهی دکل ها نیز گفت: لایحه ساماندهی دکل ها تنظیم شده است.تقی پور گفت: ما لیست تمامی دکل های غیر مجاز را داریم اما ضمانت اجرایی در این زمینه وجود ندارد.

علی صابری عضو حقوقدان شورا با بیان اینکه موارد بسیاری در خصوص درگیری و نزاع میان عاملان اجرای حکم های کمیسیون ماده صد وجود دارد که افراد زیان دیده اند گفت: دیه و ضرر و زیان این افراد توسط شهرداری پرداخت شده و در انتها شهروندان مورد ضرر قرار گرفته اند.
به گفته صابری باید تدابیری اندیشید که زمینه های بروز خشونت و نزاع در شهر کاسته شود.

 

23231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    11 2
    آقای قالیباف یک یادگاراز خودتان به جا گذارید که اول اون عده ای از کارمندان شهر داری که دست به کارهای نا شایست میزنند واعتبار دیگر کارمندان شریف زیر سئوال مبرند از بین برود دوم کار مردم به روز جواب بدهند یا در کمترین زمان به خواست خود برسند که این کار خود به خود جلو این کارهای ناشایست گرفته میشود
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    31 6
    ببخشيد اون دست فروش سد معبر ميكنه يا اين كه يك ساختمان در حال ساخت كه نه تنها پياده رو بلكه نصف كوچه را اشغال ميكنه،خبر جان خواهش مي كنم بدرج
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    38 3
    همه میدانند در شهرداری چه خبر است ولی چرا هیچکس کاری نمیکند و شرایط روز به روز بدتر میشود
  • راهکار IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    3 0
    قوانین روشن و شفاف در اختیار مردم نیست، راه‌حل مشکل مکانیزه و اینترنتی کردن تمام خدمات و مسائل مربوط به شهرداری هست، به قسمی که دیگر اصلاً نیاز به برخورد حضوری نباشد... همه‌چیز می‌تواند از طریق مراحل قانونی و از طریق اینترنت انجام شود، و ارتباط حضوری که می‌تواند سبب خیلی مسائل ناشایست شود به صفر می‌رسد. حتی می‌توان حضور حضوری افراد را در ادارات شهرداری ممنوع کرد، اما به شرطی که انجام تمام کارها از طریق اینترنت ممکن شده‌باشد.
  • حسن IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 0
    تخلف ،تخلف است و به اندازه همان شخص خاطی باید جریمه شود . یک نفر چند متر جا را برای روزی سد معبر می کند تابلو در بزرگراه همت می زنید که سد معبر تجاوز به حقوق دیگران است و اینگونه نان آور یک خانه را می کشید و یک سد معبر در کنار رود خانه جاجرود می شود که شخصی ساختمان در حریم رودخانه ساخته و حتی وزیر محترم کشور قول دادند در سیما این متجاوز به حقوق مردم، ، مجازات و ساختمان تخریبخواهد شد . جمعه که از کنار آن می گذشتم مشغول فعالیت بودند . بنده خدا دستفروش محروم کسی را نداشته و یا ....
  • رامین IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    5 0
    من به اقای دبیرراخیلی دوست داشتم ولی باحرف امروزش فهمیدم هاله نوری است برای خودم متاسف شدم