موسی غنی نژاد پاسخ می دهد: بنگاهداری بانک ها به کجا می رسد؟

فروش اموال بانک ها و حواشی آن به یکی از اصلی ترین موضوعات گفت و گوی محافل اقتصادی بدل شده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، به تازگي اعلام شده 10 بانک کشور بيش از 15 هزار ملک مازاد بر نيازشان در اختيار دارند. اين آمارها نشان مي دهد بانک ها طي سال هاي گذشته به صورت جدي وارد عرصه بنگاهداري شده اند.

همين موضوع نگراني هايي را حداقل براي بنگاه هاي صنعتي ايجاد کرده است چراکه تهسيلاتي که قرار بود به سمت واحدهاي توليدي هدايت شود، طي سال هاي گذشته صرف خريد ملک براي بانک ها شده است. در همين حال بانک ها مدافعان و مخالفاني پيدا کرده است.

موسی غنی نژاد اقتصاددانانی است که از مخالفان جدي دخالت در فعاليت بانک هاست. . او در این خصوص به خبرآنلاين گفت:« در خصوص نتایج تمرکز دولت بر مقوله بانک ها نمی توانم اظهار نظر خاصی داشته باشم زیرا از دیدگاه من اتفاق تازه ای در مورد مسائل بانک ها نیفتاده است و چیز جدیدی هم دیده نمی شود.»

وی افزود:«اما در خصوص اینکه بانک ها باید چه کاری انجام دهند که رضایت دولت را به دست آورند از دیدگاه من این موضوع کاملا یک مسئله دو طرفه است. در چند سال گذشته شرایط اقتصادی کشور طوری بوده است که بانک ها مجبور بوده اند برای بیرون آمدن از ضرر و زیان تبدیل به بنگاه های اقتصادی شوند و بنگاه داری کنند. بانک ها به دلیل تحریم ها و شرایط تورم بسیار سنگین وام های خود را به شرکت های زیر مجموعه خود می دادند که از این طریق نیز بتوانند درآمدی کسب کنند.»

غنی نژاد در ادامه افزود:« اما نباید این نکته را فراموش کرد که دولت چه کاری انجام داده است که بانک ها نیز به این سمت و سو کشیده شده اند؟ در خصوص این مشکلات و اختلاف نظرهای که وجود دارد نه خود بانک ها توضیحی می دهند و نه دولت و بانک مرکزی.  در جریان نیستم که دلیل بیان نکردن این مشکلات چیست. اما از دیدگاه من علت این موضوع بسته بودن بازار بانکی در کشور است. دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بانک ها نرخ گذاری می کند این در حالی است که در بیشتر نقاط دنیا این کار زمان زیادی است که منسوخ شده است.»

این اقتصاددان ادامه داد:« نرخ سپرده های که دولت برای بانک ها در نظر می گیرد از نرخ بازار بسیار پایین تر است و همین امر باعث می شود که بانک ها دست به کارها و فعالیت های خارج از حوزه اصلی خود که بانکداری است، بزنند. تسهیلاتی که بانک ها می دهند دارای رانت است و این مسئله طوری اتفاق افتاده است که هر فردی که وام می گیرد قاعدتا از رانت استفاده کرده است. بانک ها دیگر به صراحت وام و تسهیلات خود را به شرکت های زیر مجموعه خود می دهند و هیچ ابایی هم ندارند.»

در حال حاضر دولت به صورت جدي موضوع تغيير رفتار بانک هاي کشور را در دستور کار قرار داده است. آمارهاي رسمي نيز نشان مي دهد که بنگاهداري بانک ها طي سال هاي گذشته به صورت جدي انجام شده است. موسسات مالي نيز طي دو هفته گذشته موضع گيري هاي متفاوتي در مورد برخورد دولت با بانک ها داشته اند. کانون بانک هاي خصوصي و کانون بانک هاي دولتي هر دو به صورت جدي موضوع فروش اموال را رد کرده اند. تمرکز دولت براين محور استوار شده که بانک هاي کشور به جاي فعاليت برمحور بنگاهداري به سمت ارائه تسهيلات به واحدهاي صنعتي بروند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اراد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    15 1
    نتیجه کارکرد دولت و بانکها هرچه بوده به نظر من گرانی و رکود بخش مسکن فاجعه ای است که اکثر مردم با ان دست به گریبانند وچشم انداز روشنی هم ندارد. تنها راهکار عملی بستن مالیات سنگین به معاملات سوداگرانه و دلالی در این بخش میباشد. امروزه تقریبا هیچ ملک دست اولی از فروشنده واقعی به دست خریدار واقعی نمیرسد و این پدیده شوم دلالی گریبان تمام بخشهای اقتصادی مملکت را گرفته است و فاجعه انجاست که بانکداری هم به این ورطه غلطیده است.
    • محسن A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      2 1
      آزاد ازتحلیل درست وخردمندانت استفاده کردم.انشاله گوش وزیرمحترم مسکن ووزیراقتصاد پذیرای نظرات دقیق شماباشندوکاری کنندمسکن ارزان شودواقعا بایدمسکن ارزانشودوگرنه بافاجعه ملی مواجه میشویم
  • محسن A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    16 2
    اگردولت فشارنیاوردبانکها هیچ اقدامی درفروش املاک وشرکتهای خودنمیکنندودست ازبنگاه داری به هیچ عنوان برنمیدارندوالبته بنگاه داری بانکها عامل بسیاری ازتورمها وفسادهای مالی است.ازدولت محترم تقاضامیکنیم باجدیت وشدت برخوردکنندوبانکهارا مجبوربه فروش بنگاهها واملاک اضافی خودکنند
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    12 2
    بانک داری کمر خیلی از کار آفرین ها و نان رسان ها به مردم و کارگران را شکست۰۰۰۰
  • بینام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    ببینید دولت دست روی خوب جایی گذاشته ولی دوستان اندکی فرصت لازم است تا این حجم عظیم ویرانی اقتصادی درست بشه اخه بالا غیرتا تو این مدت کم میشه تورو خدا انصاف داشته باشیم .