ایسنا نوشت:

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که ۵۷۵ پرونده مربوط به بدهکاران بانکی، به صورت جداگانه و ویژه به مراجع قضایی کشور ارائه شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود قدرت اعطای تسهیلات بانک‌های کشور به ۲۸۵ هزار میلیارد تومان برسد.

ولی‌الله سیف در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت که در خرم‌آباد برگزار شد، افزود: بدهی متهمان این پرونده‌ها ۲۶۰ هزار میلیارد ریال و معادل یک سوم بدهی‌های معوقه بانکی است.

سیف با بیان این‌که یکسال از عملکرد دولت تدبیر و امید می‌گذرد و شاهد توفیقات زیادی هستیم، گفت: دولت در شرایطی کار را شروع کرد که وضعیت ویژه از لحاظ اقتصادی و بی‌نظمی‌هایی را شاهد بودیم و مشکلاتی در نظام بانکی و ارتباط بانک‌ها با صاحبان صنایع،سرمایه‌گذاران و بانک‌ها با بانک مرکزی وجود داشت.

وی با تاکید بر این‌که اراده دولت این بود که به سرعت موانع را برطرف کند و به یک شرایط باثبات و توأم با آرامش در کشور دست پیدا کنیم، اظهار کرد: در این زمینه توفیقات خوبی داشته‌ایم و مصوبه‌ی ۳۵ ماده‌ای که در دولت تصویب شد نمونه‌ای از این قضایاست.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که دولت، بخش خصوصی، مرجع قضایی، بانک و مجلس باید تفاهم کاملی با هم داشته باشند تا مشکلات حل شود، ادامه داد: بانکداری اسلامی بستر اصلی بانک است و بانک وکیل سپرده‌گذار است که باید رعایت همه موارد را داشته باشد.

سیف اظهار کرد: منابع بانک باید در مسیر رشد کشور هزینه شود، رشد بانکداری مستلزم بیشتر‌کردن انگیزه‌ی پس‌انداز است. زمانی که بانک‌ها تعهدات خود را نسبت به سپرده‌گذاران ادا کنند آن وقت موفق خواهند شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که تورم در کشور به شدت کاهش یافته، یادآور شد: ما باید کاری کنیم که حداقل قدرت خرید برای مردم حفظ شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: چرا یک سرمایه‌گذار منابع خود را در بانک سپرده می‌کند و در صف دریافت تسهیلات برای اجرای پروژه‌ها می‌ماند؛ این نشانه‌ی علامت غلط دادن است.

سیف تصریح کرد: چرا مطالبات معوق بانک‌ها به این مرحله رسیده که به این نتیجه رسیده‌ایم که مدیران بانک‌ها یک سوء جریانات و مفاسدی در پرداخت‌ها داشتند که مربوط به الان نیست. اگر نگاه درستی داشته باشیم صنعت و اقتصاد کشور رونق و تحولی عظیم خواهد داشت و واحد‌ها زمانی موفق خواهند بود که بتوانند خلق ارزش کنند.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان این‌که قدرت اعطای تسهیلات برای امسال ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، گفت: پیش‌بینی‌های ما این است که این رقم به ۲۸۵ هزار میلیارد تومان در سال جاری برسد که ۵۰ درصد مربوط به حفظ وضع موجود است.

وی همچنین به وضعیت تورم در کشور اشاره‌ای داشت و گفت: تورم در پایان مرداد‌ماه امسال به ۲۳.۲ رسیده است و تورم نقطه به نقطه ۱۴.۷ درصد رسیده و از سال ۶۹ تاکنون متوسط نرخ ماهیانه تورم ۱.۵۴ تا پایان تیرماه امسال است.

سیف با بیان این‌که آرامش به اقتصاد کشور برگشته است، بزرگ‌ترین نیاز فعلی صنایع را سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: سال ۱۳۹۱ رشد منفی اقتصاد ما ۶.۸ درصد بوده که در سال ۱۳۹۲ این عدد به ۱.۹ درصد رسیده است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که نظام بانکی کشور باید در حمایت از بخش خصوصی باشد، یادآور شد: بانک ابزار رونق اقتصاد بخش خصوصی با منطق‌های خودش است.

این مقام مسوول با بیان این‌که تفاوت این دوره با گذشته درک مشترک از مسائل توسط اعضای دولت است، خاطر نشان کرد: رونق نظام بانکی زمانی است مسیر درست را در حمایت از اقتصاد پیدا کنیم. دولت سعی کرده توسعه را به صورت یکنواخت در سراسر کشور ایجاد کند.

سیف در خاتمه با تاکید بر این‌که خود مقامات استان‌ها باید جاذبه را برای توسعه ایجاد کنند، افزود: باید از سرمایه‌گذاری‌ها حمایت شود اما آنچه در این بین مهم است جداکردن تولیدی‌نما با تولید‌کننده است.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    3 0
    لابد یکی از انها منم که باکلی دردسر وام ازدواج گرفتم والان بعلت بیکاری پنج تاقسطم عقب افتاده