اقتصادنیوز نوشت:

در بازارهای مالی مس ابزار بسیار مهمی برای تاجران است تا با استفاده از روند قیمتی آن به پیش‌بینی اوضاع کلی بازار در آینده بپردازند. با توجه به ماهیت مس و اثر پذیری سریع آن از اوضاع اقتصاد جهانی ما سعی کرده‌ایم در ادامه عوامل موثر بر آن را به طور کلی معرفی کنیم.
به گزارش سایت Commodity HQ، در بازارهای مالی مس ابزار بسیار مهمی برای تاجران است تا با استفاده از روند قیمتی آن به پیش‌بینی اوضاع کلی بازار در آینده بپردازند. با توجه به ماهیت مس و اثر پذیری سریع آن از اوضاع اقتصاد جهانی ما سعی کرده‌ایم در ادامه عوامل موثر بر آن را به طور کلی معرفی کنیم.

سطح تقاضا در بازارهای نوظهور
تقاضای مس در بازارهای جهانی طی سالهای اخیر در پی روند افزایش روند شهر‌نشینی اقصادهای نوظهور جهانی مانند چین و هند افزایش داشته است. این افزایش بدان دلیل بوده است که مهاجرت مردم به شهرها نیاز به خانه در مناطق شهری، زیر‌ساخت‌های حمل‌ونقل و دیگر سازه‌های شهری را افزایش می‌دهد. چین به طور خاص خریدار عمده مس است و سلامت اقتصاد چین فاکتور مهمی در تعیین قیمت مس است.

رونق در بخش ساخت‌و‌ساز و صنایع مربوط به آن در کشورهای صنعتی
در آمریکا صنایع ساخت‌وساز بیشترین مصرف‌کننده مس هستند. مس در محصولاتی مانند لوله، سیم و بسیاری دیگر از کالاهای مورد استفاده در این صنعت به کار می‌رود. در پی رکود اخیر در اقتصاد آمریکا قیمت مس به شدت کاهش یافت و در دوران بهبود بعدی افزایش یافت. همانند اخبار مربوط به اقتصادهای نوظهور اخبار مربوط به اقتصاد آمریکا نیز اگر کمتر ولی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آمریکا دومین مصرف‌کننده مس در جهان است.

اختلالات عرضه
از آن روی که بخش اعظمی از مس مورد استفاده جهان از منطقه آمریکای جنوبی تامین می‌شود هرگونه اختلال در این منطقه منجر به آثار منفی مشهودی در بازارهای جهانی شود. اعتصابات و اختلال در تولید معادن بزرگ در این منطقه در اثر زلزله یا رانش زمین از مهمترین مواردی است که عرضه مس را در این منطقه مختل می‌کند. برای مشخص‌تر شدن موضوع بهتر است این نکته را ذکر کنیم که بیش از 40 درص ذخایر مس جهان در دو کشور پرو و شیلی واقع شده است و این دو کشورسالانه 40 درصد از نیاز مس در بازارهای جهانی را تامین می‌کنند.

میزان گسترش استفاده از جایگزین‌های مس
توسعه و رشد فناوری‌ها منجر شده است که جایگزین‌های ارزانتری در برخی موارد خاص برای مس معرفی شود. به عنوان مثال در حال حاضر آلومینیوم به عنوان جایگزینی برای مس در کابل‌های برق، وسایل برقی، رادیاتورهای اتومبیل همچنین در لوله‌های اتقال حرارت در یخچال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در همین راستا در تجهیزت گرمایشی نیز از تیتانیوم و فولاد استفاده می‌شود.

میزان کاربرد مس در صنایع منجر شد که قیمت مس به سرعت پس از بحران مالی 2008 افزایش یابد اما در این روزها با افزایش جایگزین‌های مس باید دقت بیشتری در مورد روند ساخت کالاهای جدید و جایگزین‌های مس داشته باشیم.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =