انتشار اسامی خودروسازان مطرح بین المللی برای ورود به بازار ایران نیز چنان موثر نبوده تا وضعیت بازار خودرو تغییر کند.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، طي هفته هاي گذشته بحث هاي بي پايان ميان شوراي رقابت، خودروسازان و واکنش هاي مردمي به آنها پايان يافته است. تقريبا تمامي ماه هاي تابستان به مجادله اي ميان خودروسازان و شوراي رقابت گذشت و حتي انتقاد ضمني رئيس جمهور از افزايش قيمت خودرو نيز به پرونده باز خودروسازان سنجاق شد ولي در نهايت قيمت ها کاهش قابل توجهي پيدا نکرد و بازار خودرو به همان شيوه سابق به کار خود ادامه داد.

طي دو هفته گذشته نيز خودروسازان با انتشار اخباري در مورد ورود شرکاي جديدشان به بازار و رونمايي از محصولات جديد، پرونده قيمت گذاري خودرو و احتمال کاهش قيمت ها را به حاشيه بردند.

در همين حال هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از شروط ایران برای مشارکت با خودروسازان خارجی می گوید: «علاوه بر اینکه این خودروسازان باید در ایران سرمایه گذاری کنند، نوع قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که طرف مقابل اجازه ترک ایران را به راحتی نداشته باشد، بازارهای صادراتی محصولات مشترک تولیدی خود در ایران را در اختیار ما بگذارد، تولید محصول مشترک صورت گیرد و مرکز تحقیقاتی نیز در کشور راه اندازی شود.»

درحال حاضر معرفي نمونه هاي جديد توليدات ايران خودرو و همچنين بررسي سهم چيني ها در بازار به اصلي ترين موضوع محافل خبري پيگير اخبار خودرو بدل شده است. انتشار نام کمپاني معتبر «جنرال موتورز» براي ورود به ايران نيز سهم قابل توجهي از اخبار را به خود اختصاص داده است. براين اساس جريان شکايت هاي مردمي از قيمت گذاري خودرو به صورت کامل به فراموشي سپرده شده است.

براساس صحبت های یکه زارع، در قراردادهای جدیدی که با خودروسازان خارجی منعقد خواهدشد، شرط سرمایه گذاری 50-50 را ایران خودرو با شرکت پژو مطرح شده است، اما ممکن است بسته به نوع قرارداد و تیراژ تولید، نوع سرمایه گذاری‌ها در قراردادهای دیگر به صورت 40-60 یا 30-70 باشد. بنابراین عدد ثابتی را نمی توان برای مشارکت با خارجی ها، در سرمایه گذاری تعیین کرد و این به تناسب نوع و شرایط قرارداد متفاوت خواهد بود. به این ترتیب، در حال حاضر، این پژو بوده که در مذاکرات خود این پیش‌شرط‌ها را پذیرفته است.

البته چندی پیش هم صحبت از همکاری این گروه صنعتی با شرکت های رنو، سوزوکی و شرکت‌های آسیایی بود. به طوری که گروه صنعتی ایران خودرو در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو و قطعات یدکی تبریز، چهار محصول جدید و به روز از شرکت‌های اروپایی و آسیایی را رونمایی کرد. این گروه صنعتی در نمایشگاه خودرو تبریز محصولات جدیدی از جمله رنو کلیو، کپچر، خودروH30 و S30 شرکت دانگ فنگ که هر دو از موتور پژو بهره‌مند هستند و بنز E250 را در معرفی کرد.

انتشار اسامي خودروسازان امريکايي و آسيايي که قصد ورود به بازار ايران را در شراکت با خودروسازان داخلي دارند، نشان مي دهد که وضعيت بازار خودروي ايران به سمت تسلط کامل و بدون شائبه حضور رقباي خارجي، براي خودروسازان داخلي سوق پيدا کرده است.

با اين وجود خودروسازان بي توجه به حاشيه هاي پيرامونشان به ادامه کارشان مي پردازند. گزارش هاي رسمي نشان مي دهد ميزان توليد خودرو 73.4 درصد رشد داشته است. طي پنج ماه ابتداي سال جاري نيز 404 هزار و 10 دستگاه خودروي توليد شده است.  

طي يک هفته گذشته بازار خودرو نيز شرايط ويژه اي پيدا کرده است. بازهم براي مدتي کوتاه شماره گذاري خودرو براي نصب کپسول آتش نشاني در محصولات داخلي متوقف شد و با عرضه کم خودرو به بازار مقدمات براي رشد جزئي قيمت ها ايجاد شد. پيش از اين قيمت خودرو در بازار به سمت نزديک شدن به نرخ هاي مصوب کارخانه ها مي رفت. خودروسازان با اجرای مصوبه افزایش قیمت که از سوی شورای رقابت صادر شده است، موظف هستند تا حاشیه بازار را مدیریت کنند و با عرضه بالای خودرو فضا را برای دلالان محدود سازند.

طی ماه های اخیر افزایش عرضه در چند نوع خودرو به واسطه تولید بالا موجب شده بود تا قیمت بازار حتی از نرخ کارخانه هم پایین تر بیاید. کسانی که به پیش خیرد خودرو دست زده اند و از سود مشارکت بهره برده اند، حاضرند برای پیدا کردن مشتری، نرخ پایین تری نسبت به نرخ مصوب دریافت کنند. این شرایط اما طی دو هفته گذشته تغییر کرد تا توقف خودروها در ایستگاه شماره گذاری موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت شود.

درحال حاضر با وجود اتفاقاتي که در بازار رخ مي دهد، روند قيمت گذاري ها نسبتا آرام شده است. تحليلگران بازار اعتقاد دارند ايجاد جو ارام در بازار خودرو به واسطه حاشيه هاي قوي تر مانند حضور جنرال متورز در ايران رخ داده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    31 1
    خواب اگه قراره این دوستان مفت بخورن بجای احداث کارخانه نمایشگاه ماشین باز کنن
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    11 1
    طی دو هفته اخیر محفل مونتاژکاران خودرو با شگردهای تکراری به پی گیری منافع گروهی خود شتاب بخشیدند پس از هجمه تابستان به ندانم کاریهای مونتاژکاران خودرو اینک جهت خروج از این بحران نه با تغییر نگرش به خواسته های خریدارارن بلکه تکرار همان سیاستهای گذشته مثل وعده فروشی تحت عنوان ساخت داخل .وعده سرخرمن دادن همانند گذشته . مونتاژماشینهای اواخر قرن بیستم ولی با روجلد اوایل قرن 21 . اسقاط خودروهای فرسوده بجای به اصطلاح خودروهای نو مدل 40 سال قبل نبود یک مرجع متخصص بی طرف محل را برای جولان مدیران اکارمند صفت نه مشتری مدار کما فی السابق مهیا کرده است نه غوغا سالاری مجلسیان نه تدبیر دولتمردان و نه قضاوت هیچکدام شرایط گذشته را تغییر نداد و پس از یک وقفه کوتا ه رویه نخ نما شده مونتا.....