۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

ایسنا نوشت: مدیر اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری اعلام کرد: در یکی دو روز گذشته ناگهان دبی آب در چشمه علی شهر ری پایین آمده و این چشمه خشک شده است.

باروی ری، کتیبه فتحعلی‌شاه، چشمه هشت هزار ساله که با اعتقادات مردم عجین شده، همگی جزو محوطه‌های تاریخی و یکی از مناطق نمونه گردشگری تهران هستند که نام باستانی چشمه‌اش «سورینی» و احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان بوده، اما بعدها به یاد امام علی (ع) به چشمه‌علی معروف شد.

اما حالا و بعد از گذشت حدود هشت هزار سال از قدمتی که برای چشمه علی شهر ری می‌دانند، امیر مصیب رحیم‌زاده، رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری می‌گوید: دبی آب در محوطه کم است، هر چند آب به دلیل برداشت‌های آب زیرزمینی و ایجاد چاه‌های کشاورزی توسط مردم به مرور در همه جا کم شده بود، اما در چشمه علی شهر ری به طور ناگهانی متوجه شدیم که آب در این منطقه تاریخی طبیعی خشک شده است.

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات زمین‌شناسی برای پی‌ بردن به علت کم‌آبی ادامه می‌دهد: میراث‌فرهنگی باید در مکاتبه با دستگاه‌های دولتی از زمین‌شناسان بخواهد تا هر چه زودتر مطالعات زمین‌شناسی را در این منطقه انجام دهند تا به نتیجه قطعی و علت دقیق این قضیه برسیم.

او در پاسخ به پرسش که آیا در طول سال‌های گذشته متوجه کم شدن بیش از حد دبی آب در این محوطه‌ طبیعی نشده بودید، ادامه می‌دهد: در هر صورت این اتفاق به مرور رخ می‌دهد، چون دبی آب در همه محوطه‌ها در حال پایین آمدن است، برداشت‌های آب زیرزمینی زیاد شده است.

مردم منطقه چشمه علی شهر ری در گذشته این آب را مقدس می‌دانستند و روزهای قبل از نوروز فرش‌های خود را در آن شستشو می‌دادند با این نیت که ناپاکی را از زندگی خود دور می‌کنند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک انوش A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    6 0
    ساکن شهرری هستم.از بچگی من این چشمه رو یادمه.افسوس
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    5 0
    سطح آب زیر زمینی اونقدر پایین اومده که چشمه نمی جوشد.