۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۵
ترامپ و پایان هم‌گرایی بین‌المللی

سخنرانی سخیف ترامپ در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل صدای همه را درآورد، حتی همپیمانانش. زیرا وی درگیری داخلی خودش با دموکرات‌ها را به صحن سازمان ملل کشاند و نشان داد که برای این سازمان نقشی بیشتر از این قائل نیست. اتفاقاً شاید اولین کسی هم باشد که با چنین نطقی، در عمل نشان داد اصلا سازمان ملل و اعتماد به ساز و کار آن و شکل‌گیری اجماع برای نحوه برقراری صلح و امنیت در آن برای او ارزشی ندارد و ترجیح می‌دهد با شعار «آمریکا اول» به دوران انزواگریی قبل از جنگ دوم جهانی برگردد و در این صورت ما باید از این روند میمون استقبال کنیم!

سخنرانی وی در این اجلاس پر از تناقض بود و اختلاف او با ایران نیز بر سر این تناقضات و مخصوصاً خاورمیانه است. خاورمیانه‌ای که تا سال ۲۰۱۱ آخرین دژ سلطه بلامنازع ایالات متحده بود، اما از این سال به بعد تبدیل به عرصه بازی برای منافع اروپا، آسیا و کشورهای منطقه‌ای همچون ایران، عربستان و ترکیه هم شده است که به رقابت بر سر موقعیت، نفوذ و ابتکار عمل برای تثبیت چایگاه خود تلاش می‌کنند. اگر بازیگران فرامنطقه‌ای و هم‌پیمانانشان به‌جای رودررویی و بنزین ریختن روی شعله جنگ‌های نیابتی که آمریکا و هم‌پیمانانش آن را راه انداخته و با سیاست‌ها و کمک‌های مادی و معنوی به آن دامن زدند، با تمهیداتی برای ایفای نقش سازنده در روند برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه اقدام می‌نمودند، الان می‌توانستند در مقابل مردم سوریه شرمنده نباشند.

از سوی دیگر کشورهای منطقه نیز با راه و کارهای درون منطقه‌ای می‌توانستند الگویی ارائه دهند که کشورهای آسیب‌دیده همچون عراق و سوریه از آن برای تحقق و توسعه دموکراسی استفاده نمایند. و یا اگر به‌جای تامین مالی جنگ‌های نیابتی و ورود تروریست‌ها به سوریه توسط کشورهای خلیج فارس و مخصوصاً عربستان، قطر و ترکیه، به تجدید حیات اقتصادهای در حال رکود کمک می‌نمودند، در این صورت منافع همه اطراف برای آینده تثبیت و تأمین می‌شد و نیاز به این همه هزینه‌های انسانی و آوارگی و کشتار مردم بی‌گناه این دو کشور و مخصوصاً سوریه نبود که حالا ترامپ تناقض‌گونه قول دهد به‌جای هزینه‌های نظامی این کشور در سوریه آن را برای ساخت زیربنای تخریب شده این کشور به کار برد! بدترین بازی را آمریکا داشت که می‌توانست به سازماندهی همه این تلاش‌ها کمک نماید و به این ترتیب حداقل در شکل‌گیری سناریوهای مفید برای منطقه نقش موثر، کمک‌کننده و سازنده داشته باشد و نه تخریبی، اما به‌دلیل عدم اشراف اطلاعاتی و فقدان راهبرد مناسب و موثر بر خلاف این عمل نمود.

اتفاقاً برای ما خاورمیانه نه تنها عمق استراتژیک بلکه یکی از سرمایه‌گذاری‌های مهم کشور در طول حدود چهار دهه گذشته است که هم مزیت نسبی سیاست خارجی ما و هم اگر معقول عمل کنیم از این به بعد سرمایه‌گذاری سوددهی است. که عمق استراتژیک ما را افزایش داده و همسایه اروپا می‌شویم و از مزیت‌های آن باید استفاده کنیم. ما هیچ شک و شرمی نباید داشته باشیم که بگوییم در خاورمیانه به دلایل زیادی دارای منافع و مصالح هستیم و برای آنها هزینه مادی و معنوی مشروع کرده‌ایم و الان می‌خواهیم از این سرمایه‌گذاری منفعت داشته باشیم. اگر آمریکا به خود اجازه می‌دهد از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر و صدالبته به غلط امنیت رژیم صهیونیستی را به امنیت ملی خویش گره بزند ما در این منطقه که حیاط خلوت ماست و کوچک‌ترین نا امنی می‌تواند امنیت ملی ما را خدشه‌دار کرده و هیچ‌گاه نیز منبع و منشاء هیچ‌گونه ناامنی برای همسایگان و کشورهای منطقه نبوده‌ایم به طریق اولی سزاوار تعیین سرنوشت ملت خود و مردم منطقه هستیم.
منبع: روزنامه مستقل شماره ۲۴۳/ اول مهر ۱۳۹۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهان RO ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    40 0
    چجوریه یه مقاله از آقای تاجیک هست وهنوز آقای شمس تبریزی بهش حمله نکرده؟ این بنده خدا اگه یه کار درست و درمون بتونیم براش پیدا کنیم خیلی به نفع ایشون هست. اینطوری داره از بین میره از نظر روحی روزی شونصد تا کامنت تو خبرآنلاین درج میکنه. اون سری هم موضوع راجع به ترامپ بود گفتند که به خود ترامپ هم گفتم این ها نشونه بدی هست از نظر من . پیشنهاد میکنم آقای شمس تبریزی یه وبلاگ ساده درست کنند و مقالات خودشون رو اونجا بنویسن و اگه موفق بودند اون رو تبدیل به سایت کنن و یه درآمدی هم کسب میکنن در کنارش. و بیشتر متوجه عمق تفکر خودشون میشن و اینکه با استقبال و یا عدم استقبال از وبلاگ ایشون خودشون حداقل میفهمند که چند چند هستند.
    • شمس تبریزی A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      0 14
      ممنون شاهان جان. یک کار دانشجویی پیدا کردم در ایالات متحده. قراره مطالب سایت های ایرانی را برای کارشناسان آمریکایی ترجمه کنم و ماهی 2000 باکس بهم بدن. طرف گفته مشکل ویزام هم اوکی هست. ان شاالله بعد محرم و صفر از خدمت شما مرخص میشم و دیگر مزاحم نمیشم. شما کارت را برای اینهایی که دنبال دوزار و ده شاهی هستن نگه دار. تو آمریکا کسی به آدم نمیگه این کامنتها و ترجمه ها چند می ارزه. با همین ترجمه ها برنامه ریزی میکنن و میکنن تو پاچه تون. شما هم بنشیدنید ور دل محمود و سید محمد و جواد و فری و بگویید هنی به یاد نون. هنی به یاد دوغ خخخخخخخخخخخخخ
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    0 68
    سلام جناب تاجیک. مقاله ای را که در رابطه با آن در صفحه قبل صحبت کرده بودم آماده است و تقدیم جنابعالی و خوانندگان می کنم. در آنجا منتشر نکردم تا دوستان نگویند جای کامنتهای ما را گرفتی وگرنه من اونقدر دموکرات نیستم که به رای اکثریت برای عدم انتشار احترام بگذارم خصوصا اگر بدانم رای اکثریت هم ناشی از تقلب است. خخخخخخخخخ خب این مقاله آن طوری که یکی از دوستان گفته بود نان و آب نمی شود اما به نظرم برای به دست آوردن نان و آب می شود از آن استفاده کرد. نویسنده آن دکتر توماس رایت مدیر «پروژه راهبرد و نظم جهانی» و همچنین عضو مرکز مطالعات آمریکا و اروپا در بروکینگز است. اگر خواننده ای از آن استفاده کرد صلواتی نثار روح حضرت ابا عبدالله کند. با تشکر
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 21
    پرزیدنت ترامپ سوای هر چیزی میخواهد به دنیا نشان دهد که آدم قدرتمندی است. او مرتبا خود را به عنوان یک نظامی و کابینه اش را به عنوان گروهی از آدم های خطرناک توصیف می کند. ترامپ از گفتن چیزهایی که نباید بر زبان آورده شوند لذت می برد. وقتی که در سازمان ملل سخنرانی کرد، مطمئنا دنبال آن بود كه مخاطبانش مرعوب صلابتش شوند. به تعبیر ماکیاولی ترامپ می خواست که بیش از آنکه دوست اش بدارند، از او بترسند.تیم ترامپ متن سخنرانی اش را مملو از عبارات و کلمات خشونت آمیز کرده بود. او وعده داد که کره شمالی را در صورت حمله با خاک یکسان کند و توافق هسته ای با ایران را مایه شرمساری خواند. جهانی سازی را مردود دانست و مفصلا درباره مزایای حاکمیت ملی و وطن پرستی سخن گفت.
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 23
    البته آدم وقتی به ورای تصویری که ترامپ، سعی در ارائه ی آن داشت می نگرد و به عواقب کلماتی که او به کار برد نگاه می کند، متوجه می شود که واقعیت کاملا متفاوت از آن چیزی است که او در پی بیانش بود. سخنرانی ترامپ در سازمان ملل یکی از کم اثرترین، ضعیف ترین و مذبذب ترین نطقهایی است که رییس جمهورهای آمریکا تا کنون داشته اند. مسئله نه این است که ترامپ استانداردهای دیپلماتیک را در نطقش رعایت نکرده و از این رو نطقش ایراد دارد. اشکال نطق ترامپ مربوط به خود متن آن است و اتفاقا همین ایرادهای متنی نطق است که سمت و سوی سیاست خارجی ترامپ را نشان میدهد.بنابه گزارش های متعدد رسانه ای، ترامپ برخلاف توصیه کابینه اش، بین اینکه برجام را رد یا تایید کند مذبذب است.
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 22
    تصمیم در این رابطه مهمترین تصمیمی است که ترامپ باید از زمان آغاز ریاست جمهوری اش اتخاذ کند. سوالی که در این رابطه بلافاصله به ذهن متبادر می شود این است که آیا عدم تایید برجام توسط ترامپ موجب یک بحران فرا آتلانتیکی نمی شود و آیا کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله انگلیس که قویا از برجام حمایت کرده اند با ترامپ مشکل پیدا نمی کنند؟آدم ممکن است تصور کند که نطق ترامپ در سازمان ملل فرصتی بود برای عدم تایید برجام. خب در این صورت ترامپ باید در نطقش نشان می داد که ایران متعهد به برجام نبوده است. ترامپ باید نشان می داد ایران باید چه می کرده تا پایبندی اش به برجام تایید شود؟ به علاوه ترامپ باید می گفت که در صورت خروج از برجام چه راهبردی را می خواهد دنبال کند؟
  • شمس تبریزی 5 A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 25
    اما ترامپ هیچ یک از این کارها را انجام نداد و در عوض فهرستی از اقدامات تهاجمی ایران در خاورمیانه را در نطقش مطرح کرد. اما تقریبا هیچ حرفی در رابطه با عدم پایبندی ایران به برجام برای گفتن نداشت. فقط گفت که توافق با ایران یکی از بدترین و یک سویه ترین مذاکراتی است که آمریکا تا کنون داشته. گفت که «این توافق مایه شرمساری آمریکاست. باور کنید راست میگویم. خیال میکنم موردی را پیدا نکنید که مشابه این توافق باشد».باور کنند که راست می گویی؟ یک زمان، دنیا روی حرف رهبران آمریکا حساب می کرد. در سال 1962 در اوج بحران موشکی کوبا ، پرزیدنت کندی وزیر خارجه اسبق دین آچسون را برای ملاقات با ژنرال دوگل رییس جمهور فرانسه به این کشور فرستاد.
  • شمس تبریزی 6 A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 21
    آچسون می خواست اطلاعاتی را که آمریکا در رابطه با موشکهای شوروی در کوبا در اختیار دارد به ژنرال دوگل ارائه دهد اما دوگل پاسخ داد نیازی به دیدن عکسها ندارم. فرمایش رییس جمهورآمریکا برای من سند است.روزگار کندی گذشت و آن چیزی که در آن زمان کارکرد داشت، دیگر کارکردی ندارد. به خاطر همین اعتبار، آمریکا باید خوشحال باشد که نیازی به ارائه مدرک دال بر وجود سلاح کشتار جمعی در عراق نداشت. اما این اعتبار مسلما برای رییس جمهوری مثل ترامپ که ارتباط سستی با واقعیت هم دارد کارکرد ندارد.
  • شمس تبریزی 7 A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    3 20
    سخنرانی ترامپ هدیه ای به ایران بود چرا که رییس جمهور نتوانست مدرکی علیه ایران ارائه دهد. ترامپ یک روز پس از سخنرانی اش گفت تصمیم درباره تایید یا رد برجام گرفته است اما تصمیم اش را الان اعلام نخواهد کرد. ترامپ وقتی چنین حرفی می زند به این معنی است که هنوز نمی داند به مردم آمریکا یا دنیا باید چه بگوید.
  • شمس تبریزی 8 A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 19
    ترامپ همیشه کارش این است که برای توجیه سکوتش در ارائه جزییات راهبردش، بگوید سکوت من برای این است که بعدا شگفت زده تان کنم. حداقل از سال 1984 همین خط را دنبال می کند. ترامپ در آن زمان هم به خبرنگار واشنگتن پست گفت که طرح سری برای مذاکره با شوروی برای کاهش سلاح های هسته ای دارد اما به فرض محال اگر هم از او پرسیده میشد که طرحت چیست ، میگفت فعلا نمیتواند طرحش را فاش کند. موضوع این است که دوریالی آدم درباره فهم عملکرد ترامپ زمانی می افتد که بفهمد وقتی ترامپ در جایی میگوید فعلا طرحم را نمی گویم به این معنی است که هنوز تصمیمی نگرفته است. وقتی نمی داند چه می خواهد بکند به آینده متوسل می شود و وانمود می کند فعلا از طرحم چیزی نمی گویم چرا که طرح من غیر قابل پیشبینی است.
  • شمس تبریزی به شاهان 1 A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    2 22
    سلام. آقای تاجیک ساعت 21:32 شروع کرد به انتشار کامنتها. شما درست 6 دقیقه بعد یعنی 21:38 کامنت نوشتی. چطور میشه اینقدر سریع آن هم در یک صفحه ای که روی صفحه نخست سایت نیست بیایی و بنویسی؟ ببین عزیز من، خب بگو مال همین خبرآنلاینی. خب شما که مقالات تقدیمی مرا منتشر نکردید. حالا در قالب کامنت هم که مطلب را مینویسم بازهم اعتراض میکنی؟ چقدر تنگ نظرید؟ مگر جای شما را تنگ کرده ام. خب مگه مقالات مرا منتشر نکردید اعتراض کردم؟ میتوانید کامنتهای مرا هم منتشر نکنید. من هم ببینم منتشر نمیشه، دم ام را میذارم روی کولم و میروم. چه کار داری به اینکه وبلاگ بزنم یا نزنم؟
  • شمس تبریزی به شاهان 2 A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    2 27
    ضمنا نوشتم که به ترامپ گفتم. مثل بعضی ها که نگفتم به امام زمان نوشتم یا با ایشان ارتباط دارم که میگویی متوهم هستم. بابا طرف گفته من جواد ظریف هستم و به اسم ویزا گرفتن مردم را سرکیسه کرده. من از ترامپ که از ظریف بالاتره صحبت کردم و تازه کسی را هم سرکیسه نکردم وضمنا نگفتم ترامپ هم هستم. گفتم بهش گفتم. باور کن دروغ نمیگم.من اگر در آمریکا بگم به سفیر سابق ایران فلان حرف را زدم ممکن است خیلی ها خیال کنند من توهم دارم اما خب آقای تاجیک شاهدند که من چه حرفهایی به ایشان زدم و توهم هم ندارم. خدانگهدار
    • دانالد ترامپ به شمس تبریزی A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      0 0
      ای نامه که میروی بسویش از جانب من ببوس رویش. مستر شمس تبریزی نامه شما دیرو به دستم رسید و حتما اطلاع دارید که به دلیل نامه های فراوانی که از افراد مختلفی که پستی ندارند مثل محمود خان بیخیال الدوله به دست من میرسه وقت نمیکنم همه را جواب دهم با این حال خدمت شما مستر عزیز عرض می کنم که برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است. شما اگر این همه انرژی که روی کامنت گذاشتن گذاشته بودی را روی کار دیگه گذاشته بودی الان 4 تا جوان از بیکار درامده بودند باباجان. توصیه من بهت اینه که حرفایی بزن که برا کشورت دو زار فایده داشته باشه این حرفها و نامه نوشتنها اب است رو فکر نان کن اینقدر هم نامه بدهید تا نامه دانتان بترکد. اب رو هم بریز... ارادتمند همیشگی تو دانالد زلفی ترامپ