«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از واگذاری 2 پروژه باغ موزه مشاهیر و مرکز فرهنگی سعدی در شیراز به بخش خصوصی خبر داد.

مصيب اميري با اشاره به اينكه دو پروژه مهم و بزرگ گردشگري شيراز به بخش خصوصي واگذار شد، گفت: طرح ساخت باغ موزه مشاهير شيراز به مدت زمان 3 سال به روش Bot در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت.
به گفته وي، با واگذاري اين پروژه بزرگ، بخش خصوصي به مدت 13 سال و نيم از فضاي تجاري و پاركينگ بهره برداري خواهد كرد و موزه نيز در اختيار ميراث فرهنگي قرار مي گيرد.
اميري درخصوص پروژه باغ موزه مشاهير گفت: پروژه باغ موزه مشاهیر، بخشی از طرح توسعه حافظیه است که کاربری فرهنگی و گردشگری دارد .
وی ادامه داد: در طراحی پروژه، ایجاد نارنجستان و ساخت و نصب مجسمه و تندیسها و سردیسهای بزرگان ادب و فرهنگ ایران و جهان، پیشبینی شده است واین پروژه مشتمل بر 48 باغ چهارنارنج است که هدف معرفی 48 تن از مشاهیر ادبی، فرهنگی و هنری ایران و جهان را دنبال میکند .
به گفته امیری طرح باغ موزه مشاهیر به معرفی ۴۸ نفر از بزرگان ادبی ایران و جهان همتراز با حافظ مانند سعدی، خواجوی کرمانی، فردوسی، غزنوی، خیام، مولانا، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، صائب تبریزی گوته، هگل، شکسپیر، تولستوی، تاگور و دانته میپردازد و موزه منطقهای با کاربری معرفی تاریخ و تمدن، فرهنگ، اقلیم، اشیا و دورههای تاریخی استان فارس به بهره برداری خواهد رسید.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه اين گفت وگو به واگذاري مركز فرهنگي سعدي به بخش خصوصي اشاره كرد و گفت: اين پروژه نيز با 50 درصد پيشرفت فيزيكي و با رقم 6 ميليارد تومان به
بهره بردار بخش خصوصي واگذار شد كه در مدت 2 سال ساخته شود.
اميري ادامه داد: در اين واگذاري نيز تنها قسمت هاي خدماتي و تجاري در اختيار بهره بردار در مدت زمان مشخص قرار خواهد گرفت.
وي درخصوص جزئيات اين مركز نيز گفت: مرکز سعدی شناسی شیراز در راستای فعالیت های پژوهشی ، معرفی شخصیت و آثار دانشمند ارزنده شیخ اجل سعدی شیرازی ساخته می شود .
به گفته وی مرکز فرهنگی سعدی شناسی به مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع در یک طبقه شامل آمفی تئاتر، فضاهای پژوهشی - اداری، کتابخانه و ... احداث میشود.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس افزود : این مرکز در کنار پروژه های باغ موزه مشاهیر و موزه منطقهای فارس در شیراز و همچنین پروژه بزرگ موزه پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین پروژه های عمرانی استان و کشور محسوب
می شود.
امیری با بیان اینکه مرکز فرهنگی سعدی شناسی به دلیل قرار گرفتن در مجاورت آرامگاه سعدی و جلوگیری از تأثیر منفی بصری بر محوطه و ساختمان آرامگاه ، پروژه در زیر زمین اجرا و بام آن نیز بصورت بام سبز احداث خواهد شد، گفت: ساخت این مرکز هیچگونه آسیبی از نظر منظر فرهنگی و تاریخی برای معماری آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی ندارد و این مرکزدر ضلع شمالی آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی در حال ساخت است .
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه اين گفت وگو از واگذاري 27 خانه تاريخي شيراز در بافت تاريخي اين شهر به بخش خصوصي خبر داد و گفت: 2 سال و نيم قبل در قالب يك تفاهم نامه با شهرداري، 27 خانه تاريخي در شيراز در اختيار اين نهاد قرار گرفت كه متاسفانه اين تفاهم نامه لغو گرديد و در حال حاضر اين خانه ها به بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي اضافه كرد: نيمه آذرماه تكليف اين خانه هاي ميراثي مشخص خواهد شد كه طبق برنامه ريزي ها، برآورد هزينه واگذاري به مدت بيش از 22 سال، 33 ميليارد تومان مي باشد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس افزود: اين بناهاي تاريخي (27 خانه در بافت تاريخي شيراز) طبق پيشبيني ها و براساس طرح هاي موجود به مراكز فرهنگي، هتل، زائرسرا، موزه و فضايي براي ارائه صنايع دستي و موزه تبديل
مي شود.
اميري همچنين تاكيد كرد: بي شك با واگذاري پروژههاي نيمه تمام به بخش خصوصي و اتمام آنها طي 2 تا 3 سال آينده، شاهد تحول بزرگي در حوزه گردشگري شيراز خواهيم بود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =