مجتمع گاز پارس جنوبی سال گذشته نزدیک به 125 میلیارد متر مکعب گاز شیرین تولید کرده است.

سرپرست دیسپچینگ این مجتمع با اعلام این خبر گفت: علاوه بر گاز شیرین پالایشگاه‌های پارس جنوبی سبد کاملی از محصولات گازی را تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی، علی احمدی افزود: علاوه بر مصارف گاز در داخل کشور توسط مردم، صنایع و نیروگاه‌ها بخش زیادی از محصولات مجتمع در اختیار پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی همچنین به ارسال گاز ترش پالایشگاه چهارم برای احیای چاه‌های نفت آغاجاری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از  10 میلیارد و 550 میلیون متر مکعب از طریق خط پنجم سراسری به سمت مخازن نفتی ارسال شده است که در این بین پالایشگاه‌های گاز فجر جم، ایلام و بیدبلند نیز بخشی از این گاز را برداشت کرده‌اند.

 احمدی در ادامه با بیان اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی سال گذشته 2 هزار و 264 میلیون متر مکعب گاز شیرین تحویل پتروشیمی‌ پارس در منطقه عسلویه داده است، گفت: پتروشیمی‌های جم، کاویان، مروارید و آریا ساسول از دیگر بخش‌هایی هستند که از محصولات مجتمع استفاده می‌کنند و در سال 95 بیش از 2 میلیون و 315 هزار تن اتان در اختیار این پتروشیمی‌ها قرار گرفته است.

وی دیگر محصولات تولیدی مجتمع را بوتان و پروپان عنوان کرد و گفت: سال گذشته 72 هزار و 708 تن بوتان

در اختیار پتروشیمی جم قرار گرفته است.

احمدی همچنین به ارسال 40 میلیون و 523 هزار و 434 بشکه میعانات گازی به پتروشیمی نوری(برزویه) و 5 میلیون و 921 هزار و 240 بشکه میعانات گازی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 95 اشاره کرد.

گفتنی است، در آینده و با راه‌اندازی پالایشگاه‌های هشت‌گانه 60 هزار بشکه‌ای سیراف این مجتمع پالایشگاهی نیز از مشتریان میعانات گازی پارس جنوبی خواهد بود. ارسال این محصولات به پتروشیمی و پالایشگاه‌ها می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم میلیون‌ها ایرانی در سراسر کشور شود. 

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =