فرصت مرد جوان برای صحبت از دلایل خودکشی‌اش/ حبیب‌الله دانش از تفاوت کار با حرفه‌ای‌ها و هنرجویان گفت

«چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» که تا پنجم مهر تمدید شد، فرصتی است برای اتللو تا به تنهایی روی صحنه بیاید و از دلایل خودکشی‌اش بگوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» که قرار بود تنها تا 31 شهریور روی صحنه برود، تا پنجم مهر به اجرای خود در مکتب تهران ادامه خواهد داد.

در خلاصه داستان این مونولوگ با بازی محمدرضا ترابی آمده است؛ بازیگر نقش اتللو خودش را روی صحنه کشته است و اکنون فرصتی یافته تا علت را برای مخاطبینش توضیح دهد. بنابراین قصه زندگی‌اش را که موازی همان نقشی است که در آن بازی می‌کند، بیان خواهد کرد.

«چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» را محسن رهنما با نگاهی آزاد به «اتللو»ی شکسپیر نوشته است. در این تراژدی، اتللو به همسر خود دِزدِمونا شک می‌کند و بی آنکه مسئله را با خودش در میان بگذارد، بی‌رحمانه او را می‌کشد اما بعد از قتل به بی‌گناهی همسرش پی می‌برد که بسیار دیر است و درنتیجه، دست به خودکشی می‌زند.

کارگردانی مونولوگ «چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو» که دیدنش به کودکان زیر 12 سال توصیه نمی‌شود، بر عهده حبیب‌الله دانش است.

دانش در مورد سابقه اجرای این اثر در خارج از تهران توضیح داد: «این نمایش در دو نوبت در سال  93 و 95 در تالار هنر اصفهان اجرا و در هر دو نوبت با استقبال مردم و هنرمندان روبه‌رو شد. به نظرم نمایشی که در خارج از تهران با استقبال عمومی روبه‌رو بوده می‌تواند زنده بماند و مجددا اجرا شود تا مخاطبینی در شهرهای دیگر هم آن را ببینند. همین‌طور اگر اثری در تهران تولید شده و موفق بوده، بهتر است در باقی شهرها هم اجرا شود.»  

او در مورد این که آیا به اهدافی که از ابتدای اجرای این اثر در مکتب تهران در ذهن داشته، رسیده است یا نه گفت: «منظورتان از اهداف اجرا را می‌توانم به دو بخش تقسیم کنم. اول جذب تماشاگر و دوم دیده شدن روند تمرین و اجرا توسط اساتید و هنرمندان. ما به هدف‌ اول‌مان رسیده‌ایم، چون با این که در تهران هر شب حدود 104 نمایش اجرا می‌شود با استقبال خوبی مواجه شدیم و به همین دلیل اجرا تا پنجم مهر تمدید شد. در بخش دوم هم باید بگویم که برای من آموختن هنوز به پایان نرسیده، بنابراین طبیعی است که نقد و نظر دیگر هنرمندان و اساتیدم را پس از آن که به تماشای نمایش نشستند جویا ‌شوم تا بتوانم در ادامه اجرا یا در کارهای بعدی به کارشان بگیرم.» 

او که فروردین و اردیبهشت سال جاری «آدم آدم است» را در تالار مولوی روی صحنه برده بود، در مورد ضرورت اجرای متنی اقتباسی از «اتللو» تصریح کرد: «درباره ضرورت انتخاب متن باید بگویم مفاهیمی چون خیانت، حسادت، قتل و ... تاریخ مصرف ندارند. در واقع پرداختن به این موضوعات در آثار نمایشی امری است عادی و اتفاقا به‌روز. به دلیل این که انسان هر روز با این مفاهیم سروکار دارد و این مفاهیم هیچگاه عوض نمی‌شوند اما شیوه پرداخت به آن‌ها در آثار مختلف تغییر می‌کند.»  

او که «آدم آدم است» را با استفاده از همکاری هنرجویانش اجرا کرد و سابقه طولانی تدریس در همین زمینه را هم دارد در مورد تفاوت کار با بازیگران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای گفت: «من همیشه از هنرجویانم برای کار استفاده نمی‌کنم. در این نمایش نیز با بازیگری طرف بودم که اتفاقا حرفه‌ای است. محمدرضا ترابی، دانش آموخته بازیگری از دانشگاه تربیت‌مدرس است و سابقه کاری خوبی دارد، از جمله بازی در «وقتی همه خوابیم» استاد بیضایی بزرگوار، «چمران» ابراهیم حاتمی‌کیا، «بیگانه» دکتر مسعود دلخواه و چندین سریال و تئاتر دیگر. کار کردن با حرفه‌ای‌ها از جهاتی راحتی و آسایش به همراه دارد و از جهتی سخت‌تر است.»

دانش ادامه داد: «کار کردن با هنرجو مسائل خودش را دارد. چون هم باید آموزش بدهی، هم نیروی خلاقه هنرجو و خودت را زنده نگه داری و هم اخلاق و تعهد کاری به گروه، زیستن در گروه، تعامل و همکاری و علمِ کار و ... را به آن‌ها یاد بدهی که خیلی انرژی می‌گیرد و البته در نهایت نتیجه کار را  هم باید در همان سطح توقع داشت، چون هدف بیشتر آموزش و معرفی آن‌هاست.»

او افزود: «اما کار کردن با کسی که چندین سال در این عرصه کار کرده و علم و تجربه و اخلاق و... را در این حوزه آموخته، ساده‌تر است ولی سختی ماجرا، جایی است که باید بتوانی اندوخته‌ها و خلاقیت‌های او را به ایده‌های خودت نزدیک کنی. چون این دست بازیگران، به دلیل تجربه‌های بسیارشان در کار، قاعدتا صاحب عادات و کلیشه‌هایی در بازی می‌شوند و شکستن برخی از عادت‌ها و مواجه کردن بازیگر با آن‌ها، کاری سخت و خطرناک در روند تولید خواهد بود اما نتیجه‌اش دلپذیر است. خطرناک از این جهت که ممکن است هر آن اعتماد دو طرف از هم سلب شود و تعامل و همکاری اتفاق نیفتد و از جهتی کار کردن با بازیگری که علم و اخلاق و تجربه دارد باعث می‌شود تا آستانه‌ خلاقیت شما هم گشوده بماند و در این مورد باید بگویم خوشبختانه محمدرضا ترابی هم از این خصلت برخوردار است و روحیه‌ای جست‌وجوگرانه و متعهد دارد.»       

او در پایان در مورد برنامه کاری‌اش برای آینده توضیح داد: «مساله آموزش هنرجو برای من هنوز ادامه دارد و چند وقتی است که با چند نفر از هنرجویانم به بهانه آموزش، نمایشی از دیوید ممت را تمرین می‌کنیم و البته در حال حاضر هم روی چند متن متمرکز شده‌ام و مراحل پیش‌تولید را طی می‌کند و امیدوارم مجالی باشد که اجرا برویم.»

 

57242     

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =