فرزندان غیور این دیار، عاشقانه به انقلاب پیوستند، عارفانه جنگیدند و مردانه در کنار رزمندگان اعزامی استان های دیگر در راه برقراری امنیت پایدار در گردان های رزم نیروهای سپاه و بسیج سازماندهی شدند و تا پاکسازی کامل منطقه از لوث وجود نیروهای ضد انقلاب حضور فعال داشتند.

خبرگزاری خبرآنلاین کردستان به عنوان عضو کارگروه خبرگزاری های کمیته رسانه ای ستاد برگزاری 5400 شهید کردستان در جهت معرفی و یاد شهدای مظلوم کردستان زندگی و شهادت آنان را بازگو می کند.

با تأسیس سازمان پیشمرگان مسلمان کرد و عضویت و استقبال بسیاری از نیروهای بومی و خوش نام منطقه از این طرح، سازمان پیشمرگان مسلمان کرد خیلی سریع شکل رسمی به خود گرفت و اعضای این سازمان به عنوان یک نیروهای چریکی و عملیاتی در صحنه های مختلف به دفاع از کیان و هویت انقلاب اسلامی پرداختند.

حضور نیروهای بومی و ارتقاء جایگاه پیشمرگان مسلمان کرد باعث شد این نیروی ورزیده که در ابتدایی امر فقط برای مقابله با نیروهای ضدانقلاب طراحی شده بود، بعد از آغاز جنگ تحمیلی با هدایت شهید محمد بروجردی و مشارکت و فعالیت اعضای این سازمان، در عملیات های متعدد رزمندگان سپاه اسلام علیه مزدوران بعثی در مناطق مختلف کشور نقش غیر قابل انکاری داشته باشد.

پایگلان روستایی در منطقه ژاورود غربی از توابع شهرستان سروآباد، از جمله روستاهای انقلابی استان کردستان محسوب می شود که نقش بی بدیلی در موفقیت و پیروزی های سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در مبارزه با گروهک های ضد انقلاب داشت.

مردم روستای پایگلان که در زمان حکومت پهلوی همانند بسیاری از مناطق محروم مورد بی مهری عوامل رژیم قرار گرفته بودند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آغوش باز از انقلاب نوپای اسلامی استقبال کردند و همزمان با حضور ناموجه گروهگ های ضد انقلاب در منطقه، جزء اولین روستاهایی بودند که سلاح به کف گرفتند و به مصاف گروهک های ضد انقلاب شتافتند.

محور دهستان پایگلان با تقدیم بیش از 85 شهید، 20 جانباز و حضور قریب به 300 رزمنده، نقشی محوری در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) داشت. در روزهای اشغال کردستان توسط گروهک های ضدانقلاب، اهالی روستای پایگلان با رشادتی وصف ناپذیر باغ ها و مزارع خود را رها کردند و برای دفاع از انقلاب اسلامی سلاح به دست گرفتد. خانواده هایی که تمام اعضای ذکور آن مسلح شدند و با جان و دل به مقابله با گروهک های ضدانقلاب شتافتند.

در آغازین روزهای اشغال کردستان، روستای پایگلان به دلیل موقعیت استراتژیک و حساسی که داشت، خیلی زود مورد توجه گروهک های ضد انقلاب قرار گرفت و عوامل ضدانقلاب با ترفندهای مختلف سعی در اغوای جوانان این دیار داشتند. اما باورهای عمیق مذهبی اهالی پایگلان همانند سدی محکم در برابر تبلیغات سوء گروهک های ضد انقلاب مانع نفوذ اعتقادات و تفکرات نیروهای ضد انقلاب به درون روستا شد.

موضع گیری های قاطع مردم روستا پایگلان در برابر اندیشه های الحادی عناصر ضدانقلاب، کینه و دشمنی مزدوران استکبار جهانی را در پی داشت و به همین خاطر بسیاری از جوانان خدا جوی این دیار در سخت ترین شرایط، خانه و کاشانه خود را رها کردند و در شهرهای کرمانشاه، کامیاران و سنندج به رزمندگان سپاه اسلام ملحق شدند و در برابر زورگویی و انحرافات نیروهای ضدانقلاب سینه سپر کردند.

با شروع ناآرامی کردستان و مشکلاتی که احزاب منحله دموکرات، کومله، رزگاری و چریک های فدایی خلق برای مردم منطقه به وجود آورده بودند، دلیرمردان پایگلانی به جمع سابقون پیوستند و به شهرهای مریوان، سنندج، سقز و بانه مهاجرت کردند تا نقشی در پاکسازی کردستان داشته باشند.

حضور نیروهای پایگلانی در پاکسازی محور کامیاران ـ مریوان و سروآباد ـ پایگلان با فرماندهی حاج محمد حسین صادقی باعث شد نام روستای پایگلان یک بار دیگر و این بار به خاطر رشادت و مجاهدت جوانان آن بر سر زبان ها بیافتد.

در آن روزها بالغ بر 250 نفر از اهالی روستای پایگلان اعم از پیر و جوان به واسطه حضور حاج محمد حسین وارد سازمان پیشمرگان مسلمان کرد شدند و برای دفاع از انقلاب اسلامی سلاح به دست گرفتند.

فرزندان غیور این دیار، عاشقانه به انقلاب پیوستند، عارفانه جنگیدند و مردانه در کنار رزمندگان اعزامی استان های دیگر در راه برقراری امنیت پایدار در گردان های رزم نیروهای سپاه و بسیج سازماندهی شدند و تا پاکسازی کامل منطقه از لوث وجود نیروهای ضد انقلاب حضور فعال داشتند.

جوانان و شیر مردان پایگلانی علاوه بر حضور فعال در پاکسازی ارتفاعات پاوه، مریوان، سارال دیواندره و کوه های سربه فلک کشیده بانه و سقز، جبهه مبارزه با مزدوران بعثی در جبهه های جنوب را نیز فراموش نکردند و با اعزام به این مناطق نیز غزل حماسه های خود را به گوش جهانیان رساندند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =