۰ نفر
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

ایرنا نوشت:ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به آمریکا هشدار داد در صورتی که واشنگتن اقداماتی در جهت نقض قراردادهای موشکی انجام دهد، مسکو نیز اقدام متقابل خواهد کرد.

پوتین روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی در مسکو گفت: آمریکا در رومانی سیستم های پدافند موشکی مستقر کرده است که می تواند در زمان دلخواه از این سکوها برای پرتاب موشک های تهاجمی و بالدار استفاده کند.

وی افزود: در واقع روند استقرار سیستم های موشک های راهبردی آمریکا در اروپا آغاز شده است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین به ادعاهای آمریکا در مورد قرارداد نابودی موشک های بالستیکی میان برد و کوتاه برد اشاره کرد و افزود: اگر آمریکا از این قرارداد خارج شود، اوضاع امنیت جهانی پیچیده تر خواهد شد.

وی افزود: روسیه از این قرارداد و نیز قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (موسوم به استارت3) خارج نمی شود.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که برنامه های تجهیز ارتش این کشور به سلاح های نوین ادامه خواهد یافت و دولت روسیه به اجرای این برنامه توجه خواهد کرد.

پوتین در همین حال تصریح کرد که روسیه وارد رقابت تسلیحاتی نخواهد شد.

قرارداد کاهش تسلیحات موشکی کوتاه و میان برد در سال 1987 بین شوروی سابق و آمریکا امضا شد و براساس آن موشک های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و 500 کیلومتر و کوتاه برد از 500 تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.

این قرارداد تا سال 1991 که اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید اجرا می شد و بازرسی ها در چارچوب آن هم تا سال 2001 ادامه داشت.

آمریکا و روسیه در مورد این قرارداد اختلافات شدید دارند و یکدیگر را به نقض آن متهم می کنند.

کنفرانس مطبوعاتی سالانه پوتین پانزدهمین کنفرانس مطبوعاتی وی در طول سه دوره ریاست جمهوری است و بیش از 1640 خبرنگار روس و خارجی در آن شرکت داشتند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =