سرنوشت نامعلوم ماهواره چندمیلیاردی «زوما» و دردسر تازه «ایلان ماسک»

در شرایطی که «ایلان ماسک»، رئیس اسپیس‌ایکس از موفقیت کامل پرتاب موشک «فالکن-۹» سخن می‌گوید و برای نخستین آزمایش موشک «فالکن‌هوی» مهیا می‌شود، وال‌استریت‌جورنال و بلومبرگ از گم‌شدن محموله چندمیلیارد دلاری این پرتاب خبر می‌دهند.

به گزارش خبرآنلاین، موشک فالکن-۹، ساعت ۴:۳۰ بامداد دیروز (۱۸ دی ۱۳۹۶) به وقت مرکزی ایران از پایگاه کیپ‌کاناورال در سواحل فلوریدا پرتاب شد و ۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه بعد، مرحله دوم از مرحله اول جدا شد. مرحله اول موشک دقایقی بعد، با موفقیت فرود آمد تا برای پرتاب‌های بعدی بازیافت شود.

توضیح عکس: نمای فوق که با نوردهی ۸ دقیقه گرفته شده، پرتاب موشک فالکن-۹ حاوی ماهواره زوما (چپ) و فرود مرحله اول موشک را در زمینه تصویر نشان می‌دهد. برای مشاهده عکس بزرگ‌تر، این‌جا را کلیک کنید.

پخش مستقیم پرتاب پس از دقیقه ۲:۱۹ به بهانه محرمانه بودن محموله، قطع شد و هیچ منبع مستقلی نتوانست ادامه مأموریت را دنبال کند. وال‌استریت‌ژورنال و بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داده‌اند که ساعاتی پیش، گزارشی از شکست مأموریت زوما به مقامات ارشد پنتاگون و کاخ سفید ارائه شده است؛ اما هیچ مقام رسمی در مورد این خبرها اظهارنظری نکرده است.

اظهارنظرهای ضدونقیضی در مورد سرنوشت این ماهواره مطرح است. برخی می‌گویند که ماهواره نتوانسته از مرحله دوم موشک جدا شود و به مدار خود وارد شود. اسپیس‌ایکس برای اتصال محموله‌ها به مرحله دوم موشک‌های خود از آداپتور خاصی بهره می‌برد، اما ماهواره زوما با استفاده از آداپتور طراحی‌شده در شرکت سازنده «زوما» یعنی «نورثروپ‌گرومن» به فالکن-۹ متصل شده بود و ممکن است این قطعه مهم با نقص فنی روبه‌رو شده باشد. اگر این احتمال درست باشد، اخترشناسان آماتور و تعقیب‌گران ماهواره‌ها بایستی بتوانند طی روزهای آینده، محموله و مرحله دوم موشک فالکن-۹ را در آسمان ببینند و مدار آن را تشخیص دهند.

شایعه دیگر آن است که به دلیل شکست مرحله دوم، ماهواره درون جو وارد شده و درون آن سوخته یا به درون اقیانوس سقوط کرده است. با توجه به تأیید جدا شدن مرحله‌های اول و دوم، مرحله دوم موشک و محموله آن به ارتفاع نسبتا بالایی دست یافته‌اند و در چنین شرایطی، چند روز طول می‌کشد تا انرژی جنبشی جسم بر اثر اصطکاک با جو تلف شود و جسم درون جو وارد شود و بسوزد یا سقوط کند. از سوی دیگر، با توجه به آن‌که شکست مرحله دوم موشک نیازمند بررسی‌های بیشتر و به تعویق انداختن برنامه‌های پرتاب اسپیس‌ایکس است و فعلا تغییری در برنامه‌های عادی اسپیس‌ایکس ایجاد نشده؛ این احتمال ضعیف‌تر به نظر می‌رسد.

احتمال دیگری که کارشناسان مطرح کرده‌اند و فعلا قوی‌تر از بقیه به نظر می‌رسد، آن است که برای محرمانه نگاه‌داشتن این مأموریت، شایعه شکست آن پخش شده است تا زوما بدون هیچ سروصدایی به کار خود مشغول شود. نباید فراموش کرد که کشورهای کمی در جهان به فناوری شناسایی و تعقیب ماهواره‌ها و اجرام فضایی در مدار زمین دسترسی دارند و اگر این کار با سناریوی قبلی و توافقات لازم انجام شده باشد؛ کسی از ماجرا بو نخواهد برد.

اما اگر شایعات صحت داشته باشند؛ ناپدید شدن ماهواره زوما بیش از هرکسی برای «ایلان ماسک»، کارآفرین معروف و مدیراجرایی اسپیس‌ایکس گران تمام خواهد شد. او که این روزها با مشکلات مالی متعددی در شرکت دیگرش، «تسلا موتورز» روبه‌رو است و برای چندمین بار، برنامه تحویل خودروهای «تسلا مدل ۳» را به تعویق انداخته است؛ امیدوار بود که با سوار شدن بر جریان خبری موفق اسپیس‌ایکس بتواند از فشارهای رسانه‌ای روی شرکت‌هایش بکاهد. فعلا که جریان رسانه‌ای به نفع او نیست!

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    1 0
    چرا اسم کارشناسان مربوطه که اظهار نظر کرده اند قید نمی شود؟