رئیس کانون سردفتران درخصوص اتهام یکی از سردفتران در پرونده بابک زنجانی گفت: طبق بررسی‌های ما در آن دفترخانه، طبق روال و موازین دفاتر، سند تنظیم شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از تلاش رسانه‌ها در نهادینه کردن ضرورت سند رسمی گفت: برخی اخبار تبعاتی برای شما دارد که باید به حساب باقیات الصالحات بگذارید. همچنین باید توجه داشت که رسالت و این حرفه را نباید فدای جریان های باندی کرد که البته من این را میان خبرنگاران ندیدم.

او گفت: شهید ححجی که اخیرا به شهادت رسید پیام بزرگی به همه داد که از هزاران فیلم و مطلب بیشتر دنیا را به تفکر وا داشت. وی به دنیا ثابت کرد ایران ضد تروریسم برای رفاه مردم قیام می‌کن. از طرف جامعه حقوقی و سردفتران شهادت این شهید را خدمت ملت ایران و مقام معظم رهبری تبریک و تسلیت عرض می کنم.

رئيس کانون سردفتران افزود: در سال گذشته، بیش از 12 میلیون سند در دفاتر ثبت شده تهران با 3 میلیون مراجعه بیشترین و ایلام کمترین مراجعه را داشته است.

او ادامه داد: در چهار ماهه اول سال 96 بیش از 3 میلیون سند ثبت شده که باز هم تهران و ایلام به ترتیب دارای بیشترین و کمترین مراجعه را داشتند. همچنین در سال گذشته دفاتر اسناد رسمی 102 میلیارد و 678 میلیون تومان، حق الثبت به حساب خزانه واریز کردند.

دشتی‌اردکانی درباره آزمون کانون نیز گفت: برگزاری آزمون بر عهده سازمان ثبت است اما تا جایی که اطلاع دارم، امسال آزمون کانون برگزار نمی شود.

او درباره افزایش 10 درصدی نرخ حق التحریر و ابطال این موضوع از سوی دیوان عدالت اداری افزود: طبق قانون نرخ حق التحریر هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد که در بخشنامه سال 92 آمده بود هر ساله 10 درصد اضافه شود. سال گذشته انجام شد اما امسال هیات عمومی رای داد که نباید انجام نشود و ما هم اضافه نکردیم تا رعایت حال مردم شود و طبق تعرفه سال 94 انجام می شود. اگر مردم این موضوع را مشاهده کردند که دفاتر بیشتر دریافت می‌کنند می‌توانند شکایت کنند.

رئیس کانون سردفتران با اشاره به اختلاف پلیس و ثبت بر سر سند خودرو گفت: الان در دفاتر، سند نقل و انتقالات ثبت می شود و بخشنامه رییس قوه قضاییه فصل الخطاب است. نباید مردم را سردرگم کنیم. طبق روال، تعویض پلاک توسط پلیس و نقل و انتقال مالکیت توسط دفاتر ثبت اسناد انجام می شود.

دشتی درباره اختلاف حقوقی با بنگاه های معاملات املاک نیز گفت: سند رسمی مزایایی دارد که هیچ سند دیگری ندارد. بنگاه ها باید طرفین را پیدا کنند و برای تنظیم سند به دفاتر هدایت کنند. در قانون پیش فروش ساختمان هم پیش بینی شده که سند پیش فروش باید در دفاتر تنظیم شود.در سال گذشته 329 مورد و در چهار ماهه نخست امسال 125 مورد سند پیش فروش در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده است.

وی درباره اختلال در سیستم ثبت آنی گفت: راه اندازی این سیستم یک کار ملی بود و الان در هیچ دفتری، اسناد به صورت دستی ثبت نمی‌شود. در گذشته فقط 11 هزار کارمند مسول دفترنویسی بودند و هزاران ساعت وقت و انرژی و کاغذ هدر می رفت. اختلال هفته های گذشته مربوط به سازمان ثبت نبود بلکه مربوط به زیرساخت بود که معاون وزیر ارتباطات هم اعلام کرد و خوشبختانه امروز هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس کانون سردفتران درباره تخلفات دفاتر اسناد رسمی گفت: دفاتر اسناد توسط چهار مرجع مورد بازرسی قرار می‌گیرند. به خاطر اهمیتی که اموال و املاک مردم دارد، این بازرسی ها انجام می شود. در چهار ماهه امسال 112 مورد شکایت داشتیم که رسیدگی و تعدادی به دادستان انتظامی اعلام شد. البته آمارها نشان می دهد شکایت ها در سال های اخیر کاهش بسیاری یافته است.

دشتی در پاسخ به این سوال که در پرونده بابک زنجانی یکی از سردفتران اسناد رسمی به انجام اقدامات مجرمانه در تنظیم اسناد متهم شده اما برخی مسولان کانون می گویند اقدام این سردفتر قانونی بوده گفت: سندی که در آن دفترخانه ثبت شده برابر موازین بوده و این نظر مرجع قضایی است که ما هم تمکین می کنیم. طبق بررسی های ما در آن دفتر برابر موازین و روال دفاتر، سند تنظیم شده است. کانون سردفتران به دادستانی تهران نامه زده و موضوع را اعلام کرده و این دفتر هم کار خود را انجام می دهد و بعد از پایان پرونده زنجانی به پرونده این سردفتر هم رسیدگی و طبق قانون تصمیم گرفته می شود.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =