بشری: آمریکا آمادۀ اقدام تلافی‌جویانه علیه کره‌شمالی است

یک کارشناس تسلیحات نظامی می گوید عملی کردن تهدید حمله به پایگاه امریکا از سوی کره شمالی نوعی عمل انتحاری از سوی آن است.

محمد اکبری: تنش در شبه جزیره کره قصد فروکش کردن ندارد. پیونگ یانگ هر بار تهدید جدیدی را در مقابل امریکا اعلام می کند و این باز گفته است پایگاه امریکا در گوام را هدف قرار خواهد داد. وضعیت متشنج بین امریکا و کره شمالی در بدترین حالت خود قرار دارد و ترامپ نیز هر بار با توپ پرتری سخنانی را متوجه کره شمالی می کند. این وضعیت فضای جنگ سرد و بحران موشکی کوبا را بیش از هر چیز یادآوری می کند. کدام کشور می تواند ضربه اول را بزند و توان ضربه طرف مقابل را بگیرد. آیا تهدیدات کره واقعی است و قدرت اجرای تهدیدات خود را دارد؟ در این باره با اسماعیل بشری کارشناس تسلیحات نظامی گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.


به نظر شما دلیل شدت گرفتن بحران در شبه جزیره کره چیست؟ قسمتی از آن به سیاست ورزی ترامپ در امریکا بر می گردد یا تحرکات جدیدی از کره شمالی شاهد هستیم؟

کره شمالی آزمایش های زیادی در سالهای اخیر انجام داده است. قسمتی از این موضوع بر می گردد به نوع برخوردی که با کره شمالی انجام می شود. از یک طرف تحریمهای سنگین علیه کره ایجاد شده است و این کشور با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کند و وضعیت خوبی از این نظر ندارد. از طرفی قحطی و گرسنگی هر از گاهی باعث تلفات در مردم این کشور می شود، این قسمتی از این مشکلات است و بخش قابل توجهی هم بخاطر تحریمهایی است که این کشور را در فشار قرار داده است.

قاعدتا این تحریمها به بهانه آزمایش ها و فعالیتهای موشکی وهسته ای است و در مقابل هم آنها عنوان می کنند به ابر قدرتی مانند امریکا اعتماد ندارند و کشورهای همسایه خود بغیر چین را خصم و دشمن خود می دانند و از این رو این موضوع را عنوان می کنند که برای بازدارندگی نیاز به سلاح هسته ای و نیاز به حمل کننده این سلاح که موشک بالستیک است دارند. اینها فعالیت خود را به این گونه توجیه می کنند.

در مقابل طرفهای دیگر هم مانند امریکا، کره جنوبی و ژاپن معتقد هستند کره شمالی با این اقدامات بیشتر از رفتارهای تدافعی، حالتی تهاجمی دارد. بر این حساب بر این باورند که منطقه کره به علت رفتارهای از کنترل خارج شده کره شمالی در حالت جنگ و نابودی قرار دارد و در این باره هر طرف استدلالهای خود را دارند.

به هر حال با روی کار آمدن ترامپ در امریکا و قرار گرفتن آن در مقابل کیم جونگ اون در کره شمالی هر دو طرف سیاستهای تندروانه ای را دارند و تنش بین امریکا و کره شمالی ابعاد تازه ای پیدا کرده و گسترده شده و کره هم با تهدید اینکه خاک امریکا در دسترس و در برد موشک های آن قرار گرفته و می تواند به امریکا ضربه اتمی بزند، این تنش را به اوج خود رسانده است. اما اینکه تا چه حد بتواند این تهدیدات را عملی کند جای سوال دارد.


به نظرتان تسلیحات و قدرت کره شمالی در این حد است یا بیشتر در مورد آن غلو می شود؟

کره شمالی کشوری بسته است و چیز زیادی از آن مشخص نیست. نه بازرسهایی از آنجا بازدید می کند که بفهمیم واقعا آنها چه چیزی دارند و نه آمایشات آنها تحت نظارت های بین المللی است که کسانی بتوانند از نزدیک شاهد آزمایشات باشند. فقط حدس و گمان است که وقتی می گویند کره شمالی سلاح هسته ای در اختیار دارد بیشتر ملاکشان مقدار پلوتونیومی است که اینها بازفراوری می کنند.

یعنی با توجه به اینکه چه مقدار پلوتونیوم بدست می آید گفته می شود که کره قادر است که به عنوان مثال چند کلاهک هسته ای را بسازد. قبلا شک در این بود که اینها می توانند کلاهکی را در اندازه کوچکی بسازند که در یک موشک قاره پیما جاسازی کنند یا نه. سوالاتی در این زمینه وجود داشت که آیا به این فناوری رسیده اند؟ اما اکنون کارشناسان به جای کوچک شمردن این تهدید برعکس آن عمل می کنند. یعنی فرض را بر این قرار داده اند که ادعاها درست است و می تواند تهدید را عملی کند. حالا باید در برابر این تهدید چه کرد.
اما همه چیز در ابهام است و نمی توان به شکل دقیق گفت که آیا کره مشالی موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و با قدرت برد رسیدن به امریکا را دارد یا نه. چون موشکهایی که تا بحال آزمایش کرده اند بدون کلاهک و بدون مهمات جنگی و سبک بوده است و در بعضی موارد فاصله ای را رفته و یا ارتفاعی را طی کرده و پایین آمده است. اما اینکه با مهماتی مجهز شود و فاصله طولانی را طی کند هنوز آزمایش نشده که برد واقعی و تقریبی اینها مشخص شود.

اگر تنش جدی شود و کره از قدرت کافی برای عملی کردن تهدیدات برخوردار باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

این موضوع دیگری است که وجود دارد و این است که اگر این تنش حالت جدی به خود بگیرد و احساس شود که چنین موشکهایی پرتاب شود و به هدفی بخورد امریکا هم در ژاپن و هم کره جنوبی هم گوام و آلاسکا سامانه های ضد موشکی مستقر کرده و اینها به هر حال دغدغه های چنین موشکهایی را نشان داده اند و تا بحال آزمایشاتی که برای سامانه تاد انجام داده موفقیت آمیز بوده است. از این رو همه چیز به این بر می گردد که آیا کره شمالی می تواند تهدیداتش را عملی کند یا نه.

بعد از اینکه تهدیدات عملی شود چه هدف زده شود چه نشود امریکا اقدام تلافی جویانه ای را انجام خواهد داد. اگر امریکا بخواهد اقدام تلافی جویانه انجام دهد ممکن است تعداد زیادی موشک کروز به تاسیسات حیاتی کره پرتاب کند که می تواند این موشکها ضربات مهمی را به آنها وارد کند.

امریکا قاعدتا می تواند عمل تلافی جویانه ای انجام دهد و به نظر می رسد که به هر حال در این حرکات متقابل طرف برنده قدرت بزرگتر یعنی امریکا باشد. چون هم از نظر هسته ای و هم از نظر موشکهای قاره پیمای دقیق برتر از کره شمالی است. کلا باید گفت کره شمالی اگر دست به چنین کاری بزند بیشتر به کاری انتحاری شبیه است تا کاری عقلایی. بعید می دانم عقلانیت مقامات کره شمالی به حالتی باشد که دست به چنین کاری بزنند. متقابلا امریکا هم علیرغم تمام شاخ و شانه کشیدن ها دست به اقدام پیش دستانه دست نخواهد زد و منتظر اقدام کره خواهد بود.


نظرتان این است که امریکا به نانند مانند افغانستان یا عراق اقدام پیش دستانه ای را در رابطه با کره انجام نخواهد داد؟

به هر حال شرایط متفاوت است. در افغانستان، امریکا با فراغ بال یک کشور را مورد هجوم قرار داد بدون اینکه افغانستان مدافع یا متحدی داشته باشد، در عراق هم چنین شرایط وجود داشت. اما در کره شمالی ممکن است به مداخله چین منجر شود. از طرف دیگر دست کره شمالی باز است که بر خلاف اینکه گوام را بزند سئول یا منطقه ای دیگر را مورد هدف قرار دهد. این باعث می شود که هم کره جنوبی در تلاش باشد که جلوی این تنش و برخورد را بگیرد و برای همین تشویق کننده امریکا برای حمله به کره شمالی نخواهد بود و در کل حالت بازدارندگی در چنین شرایطی بسیار بالا است.


اگر با مدل نظریه بازیها نگاه کنیم، کره به خاطر اینکه اگر ضربه اول را بزند توان زدن ضربه دوم را از امریکا نمی تواند بگیرد، این شرایط باعث می شود خود هم دست به این عمل نزند؟

فراموش نکنیم که این کره است که اعلام کرده گوام را می خواهد مورد هدف قرار دهد. امریکا علیرغم همه مواضع تندی که ترامپ می گیرد و جوابهای تندی در رابطه با کره شمالی می دهد اما کمتر از حمله نظامی سخن گفته می شود و حتی وزیر دفاع و وزیر امور خارجه بیشتر حرف از مذاکره به میان می آورند. از این رو کره شمالی است که بیشتر تهدید می کند. حتی زمان تقریبی را هم مشخص کرده است. ولی بعید می دانم که این کار را انجام دهد که اگر این کار را انجام دهد باید خود را برای ضربه به تاسیسات مهم خود اماده کند.


در شرایطی که فضای متشنجی بوجود آمده است آیا چین و روسیه برای کاهش تنش تاثیر گذار نیستند؟

چین شاید مایل نیست که کره قدرت هسته ای باشد و تلاش خود را هم در این زمینه انجام می دهد، اما باید گفت چین و در مرحله بعد روسیه، شبه جزیره کره را به عنوان یک میدان بازی برای به چالش کشیدن امریکا می دانند و از آن به عنوان اهرم فشاری استفاده می کنند که بتوانند از امریکا امتیاز بگیرند و در جاهایی امریکا را وادرا به عقب نشینی کنند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    7 0
    قشنگ تحلیل میکنه ....همۀ جوانب رو میگه ...ممنون
    • دقت كن A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
      0 1
      همچين تحليل دقيقي هم نيست حتي اگر قدرت نظامي آمريكا سرتر از كره شمالي باشد ولي مطمئنا اگر هر تحرك نظامي از هر طرف بشود آمريكا است كه بيشترين ضرر را مي كند چرا كه بيشترين منافع و پايگاههاي او در اطراف كره شمالي در معرض خطر هستند اين را از اظهارنظرهاي سياست مداران و نشريات آمريكا در اين چند روز هم مي توان فهميد . ضمنا در مورد توان نظامي كره شمالي و دسترسي آن به سلاحهاي روز دنيا آزمايشات موشكي آنها تاييد كننده است و ديگر حدس و گمان نمي خواهد همه سياستمداران آمريكا هم اذعان دارند كه جنگ به ضرر آمريكاست ولي تحليل ايشان به گونه اي است كه گويي موضع قدرت آمريكا بيشتر تبيين شده که می گویند:به نظر می رسد بهرحال در این حرکات متقابل طرف برنده قدرت بزرگتر یعنی آمریکا باشد
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    12 0
    روسها نشون دادن همیشه خدا دقیقه نود موضعگیری هاشون صد و هشتاد درجه میچرخه و پشت متحدین خودشون رو به بهای معامله با امریکا خالی میکنند
  • فرهنگی بازنشسته A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 13
    با شروع جنگ بین کره شمالی و آمریکا ... جمع کثیری از شیاطین داخلی و خارجی محو و نابود میشوند. البت، «خشک ها» هم خواهند سوخت چون: ... وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ علیه السلام يَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي‏ ... حالا «تحلیل» کنید زمین و آسمان را ...