مهریه زوجه، هنوز هم جوانان را به زندان می اندازد ولی قانون، راهکارهایی برای کاهش زندانی شدن شوهرها، مشخص کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین زمانی اعلام شد نزدیک به 18 هزار نفر زندانی در زندانها به دلیل نداشتن تمکن مالی برای پرداخت مهریه به سر می برند. با وجودی که میزان این زندانیان در سالهای اخیر بسیار کم شده، ولی باز هم بازداشت به خاطر عجز از پرداخت مهریه، باعث گلایه های مردم می شود.
در این رابطه یکی از مخاطبان، به نکته ای اشاره کرده که خواندن آن خالی از فایده نیست. او در سرویس مشکلات مردم نوشته: سلام. يه جواني که از سر ديوانگي مهريه هاي سنگين تاريخ تولد را قبول ميکنه وبعد از مدتي بيچاره ميشه ميشه قانوني گذاشته بشه که اين جوان بيچاره نجات پيدا کنه مثلا تا 110 تا سکه که داده شد بقيه رو نده خدا وکيلي اگه يه قانون خوب گذاشته بشه خيلي از جوانهاي ما از زندان خارج ميشن!

قوانینی برای کاهش زندانی شدن اشخاص
در سالهای اخیر، با توجه به جمعیت بالایی که به خاطر مهریه در زندانها حبس شده بودند، مجلس و قوه قضاییه دست به تغییرات و اصلاحیه هایی در قوانین زدند تا مشکلات مردانی که پول مهریه ندارند، کمتر شود.
از جمله ماده 22 قانون حمایت از خانواده مصوب 1 اسفندماه 1391تکلیف کرده است: «هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت (توانایی مالی) زوج ملاک پرداخت است.
این ماده قانون بیان می کند تا 110 سکه بهار آزادی (یا معادل آن) زوجه حق ندارد از شوهر خود، درخواست مهریه کند و در صورتی که بیش از این میزان، مهریه داشته باشد، فقط به شرطی می تواند مبالغ بالاتر را بخواهد که ثابت کند شوهرش دارای مال و تمکن مالی است.
همچنین ماده 3 قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 15 مهرماه 1393 تعیین تکلیف کرده است: «اگر استیفای محکومٌ‌به (در اینجا: مهریه) از طرق مذکور در این قانون ممکن نشود، محکومٌ‌علیه (در اینجا: شوهر) به تقاضای محکومٌ‌له (در اینجا: زوجه) تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته‌شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکومٌ‌له (در اینجا: زوجه) حبس می‌شود.»؛ بنابراین بر خلاف «حبس ناشی از مجرمیت»، «حبس ناشی از محکومیت های مالی» علی القاعده تا روز تادیه محکومٌ‌به (در اینجا: مهریه)؛ یوم الاداء، ادامه خواهد داشت مگر اینکه محکومٌ‌علیه (در اینجا: شوهر) بتواند به هر طریقی رضایت محکومٌ‌له (در اینجا: زوجه) را اخذ کرده و یا اینکه اعسار خود را ثابت کند.
همچنین طبق برداشتی که قضات از اصلاحیه بند (ج) ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۶ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی قبلی مصوب 31 تیرماه 1391 که از سوی رئیس قوه قضاییه صادر شده است، دارند در کلیه دعاوی مطالبه مهریه، ادعای اعسار شوهر با ارائه شاهد پذیرفته است و مادامی که خلاف آن توسط زوجه ثابت نشده است به هیچ وجه موجبی برای بازداشت او به عنوان ممتنع وجود نخواهد داشت. لذا به همین دلیل زوجه می باید بدواً توانایی مالی زوج را اثبات کند و در صورت عدم اثبات، اعسار شوهر پذیرفته می شود.
46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =