ایسنا نوشت: معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: این حرف که نظام و دولت جمهوری اسلامی کاری به جهم و بهشت مردم ندارد و نمی خواهد کسی را به زور به بهشت ببرد، کاملا غلط است. نظام و جامعه اسلامی وظیفه دارد که بستر را برای رشد همه فضائل اخلاقی در جامعه مهیا کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نخستین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی که صبح امروز در سالن همایش غدیر دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، سخنانش را با بیان چند مقدمه و یک نتیجه گیری از آن آغاز کرد و گفت: مطلب اول این است که همه ما باور داریم که آفریننده‌ای وجود داشته و این جهان آفرینش دارای نظم و هدف است. همه ما هم قبول داریم که آفریننده این جهان هستی رحیم و رحمان است. این را هم می دانیم که انسان اشرف مخلوقات است و این انسان دارای تفکر و تعقل است و همین است که انسان را از بین دیگر مخلوقات متمایز کرده است.

وی با بیان اینکه به سبب همین ویژگی تعقل انسان می تواند سایر اجزای هستی را تصرف کند، گفت: با همین ویژگی یک انسان می‌تواند خود را به اوج رسانده یا به اسفل السافلین سقوط کرده و از جایگاه یک حیوان نیز عبور کند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دین اسلام دینی جامع و کافی برای رسیدن انسان به قله سعادت است، گفت: این هم یکی دیگر از مواردی است که به آن باور داریم بنابراین اگر به دین عمل کنیم می تواند ما را از سقوط به اسفل السافلین نجات دهد.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: چهار دهه قبل در ایران انقلابی به وقوع پیوست که رهبری آن یک اسلام شناس، فقیهی جامع الشرایط و کسی بود که مراحل رشد را طی کرده بود. با چنین رهبری نظام اسلامی پایه گذاری شد و این نظام مبتنی بر اسلامی ناب کارگزاری متناسب با این نظام را می خواهد. در واقع این نظام اسلامی وقتی می تواند کامل باشد که کارگزارانی با چنین بینشی مسئولیت‌ها را در آن عهده دار شوند، اما اگر کارگزاری باورش اسلام ناب نبوده و بخشی از آن با تقلید از غرب و بخشی دیگر از آن با تقلید از نظام اسلامی باشد نمی توان این نظام اسلامی را محقق کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه چنین نظامی هم جذب دارد و هم دفع، هم شمشیر دارد هم کتاب، هم در مقابل ظلم می ایستد و هم حامی مردم است و ... گفت: ما نمی توانیم بگوییم در جمهوری اسلامی بخشی از اقتصاد و فرهنگ ما غیراسلامی باشد و بخشی از آن اسلامی باشد. این حرف که نظام و دولت جمهوری اسلامی کاری به جهنم و بهشت مردم ندارد و نمی خواهد کسی را به زور به بهشت ببرد، کاملا غلط است؛ نظام و جامه اسلامی وظیفه دارد که بستر را برای رشد فضایل اخلاقی مهیا کند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: دولت و کارگزاران نظام اسلامی موظفند بستری را فراهم کنند که فضائل اخلاقی در آن به روز بوده و روز به روز رشد داشته باشد و در آن اذهان به سوی سعادت و کمال برود و هدایت شوند. همچنین موانع رسیدن به زندگی مطلوب آرامش، اخلاص و ... را از پیش روی شهروندانش بردارد. اگر این موانع با گفتن تذکر و انتقادات نرم برطرف نمی‌شود، لازمه اش این است که اقدامات سخت انجام شود و مانع از رسیدن سعادت انسانی از زمین برداشته شود و مقدمات آن فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه این هدف جمهوری اسلامی است، گفت: نمی‌توانیم با بخشی نگری و اینکه بخشی از خدا و بخشی را از کدخدا بگیریم و با تفکری التقاطی نظام و تمدن اسلامی را داشته باشیم، ما باید تمدن خودمان را به جهان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه سرنوشت نهایی همه انسان‌ها حرکت به سوی خداست، گفت: اگر بر اساس همین حرکت کنیم می توانیم تمدن نوین اسلامی را پایه‌گذاری کنیم.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به نقش ناجا برای رسیدن به تمدن اسلامی اظهار کرد: این موضوع در دو بخش قابل بررسی است؛ اول اینکه باید به نقش و جایگاهی که نظام اسلامی و دین اسلام برای امنیت قائل است، بپردازیم. امینت در نظام اسلامی جایگاه رفیعی است که اسلام بر آن تاکید داشته است و برای برقرارکنندگان امنیت آن ارزش والایی قائل است و در مقابل نیز مجازات بزرگی برای مخلان نظم و امنیت در نظر گرفته است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: بر این اساس اگر کسی راه‌ها را ناامن کرده و در شهر ناامنی ایجاد کند، روستا و محیط کسب و کار را ناامن کند و این ناامنی توام با ترس و وحشت مردم شود و همراه با قدرت نمایی و سلاح انجام شود ، چه مجازاتی خواهد شد، گفته شده است که یک پا و دست او را قطع کنید و این یکی از مجازات ها برای ناامن کنندگان جامعه است. یکی از دیگر مجازات‌ها این است که یا چنین فردی را اعدام کنند یا حبس ابد به او بدهند و کسی با آنها در تماس نباشد و به زندگی عادی بازنگردند.

وی با اشاره به نقش و تماس گسترده‌ای که ناجا با جامعه دارد، گفت: کدام نیرو را سراغ دارید که تا این حد با مردم در ارتباط باشد، ناجا از بدو تولد تا دفن و حتی پس از دفن افراد نیز با آنها سر و کار دارد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: پلیس علاوه بر آن در اقصی نقاط کشور در مرزهای آبی و خاکی کشور حضور دارد و آیا می‌توان گفت نهادی که چنین حضور گسترده فعال و قوی دارد نقشی در تمدن نوین اسلامی ندارد. امروز ناجا نیرویی مورد اعتماد است، البته به این معنا نیست که هیچ عیب و نقصی ندارد بلکه باید همه تلاش کنیم که به مقصد عالی برسیم.

وی با اشاره به مثال هایی که از دوران جاهلیت در خصوص زنده به گور کردن برخی از فرزندان افراد آورده می‌شود، گفت: مگر امروز این جاهلیت نیست، در بسیاری از نقاط و حتی در همین کشور خودمان بچه هایی را که در رحم مادر رشد کرده‌اند، می‌کشند. چقدر بمب و سلاح بر سر مردم می‌ریزند. اینها جاهلیت نیست. این ظلمات است اما با رنگ و لعاب بیان می شود و گاهی سراب را به جای آب به ما القا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید قوه قضائیه، پلیس، دولت و همه ارکان در تراز جمهوری اسلامی باشند، گفت: باید علاوه بر اینکه مردم و مسئولان از ما راضی می شوند خودمان هم از خودمان راضی باشیم. باید ناجا به الگویی برای تمام کشورها بدل شود نه اینکه ما از تماس تلفنی اردوغان خوشحال شویم.

سخنگوی دستگاه قضا با تاکید بر اینکه باید کارمان به جایی برسد که اگر حرفی را بین مردم زدیم مردم روی حرف ما حساب کنند و بگویند حرفش صادق است، اظهار کرد: باید به جایی برسیم که اگر کسی در خیابان یا بیابان پلیس را دید احساس آرامش کند. باید خیالش راحت باشد که حتی اموالش را نیز به دست پلیس بگذارد و آرامش و اطمینان از پلیس داشته باشد.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =