ایرنا نوشت: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ضعف نظارت بر مطب پزشکان باعث شده که برخی اساتید و پزشکان مشهور وقت کافی برای بیماران اختصاص ندهند و با معاینات فله ای عزت نفس بیماران و مراجعان را خدشه دار کنند.

مرتضی خاتمی افزود: جامعه پزشکی جامعه مقدسی است و اکثریت پزشکان کشور افرادی اخلاق مدار و متعهد هستند که برای سلامت و احترام گذاشتن به مردم ارزش زیادی قائل هستند و ضوابط و استانداردهای لازم برای رسیدگی و درمان بیماران را رعایت می کنند.

وی گفت: با وجود این وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، مسئولیت نظارت و رسیدگی به مشکلات بیماران را در مطب ها به عهده دارند، برخی از این مشکلات ناشی از مشکلات بهداشت محیطی مانند آلودگی محل مطب، نبود تهویه مناسب و نبود امکانات لازم مانند جای مناسب برای نشستن بیماران است.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: تعدادی از مطب ها، استانداردهای لازم را از نظر بهداشت محیط و تجهیزات پزشکی و نیز استانداردهای لازم از نظر ویزیت و زمان معاینه را رعایت نمی کنند، در حالی که این حق بیمار است که پزشک برای او وقت کافی بگذارد و رعایت حقوق بیماران یکی از مهمترین وظایف پزشکان است.
خاتمی اضافه کرد: تعدادی از پزشکان متخصص مشهور در تهران وجود دارند که اغلب نیز از استاد تمام های دانشگاه های علوم پزشکی هستند و چون شهرت و مهارت بالایی دارند، بسیاری از بیماران می خواهند که نزد این پزشکان مشهور ویزیت شوند و به علت تعداد زیاد بیماران، پزشک وقت کافی را برای رسیدگی و معاینه بیماران ندارد و ممکن است در مواردی شاهد ویزیت های فله ای باشیم و معاینه چندین بیمار به صورت همزمان و در کنار هم باشد که به هیچوجه شایسته نیست، در حالی که معاینه بیمار در آرامش و همراه با شنیدن شرح حال بیمار و رازداری یک اصل مهم اولیه در کار طبابت است.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بیمارانی که نزد پزشک خودشان می روند و پزشک سابقه آنها را در اختیار دارند، ممکن است ویزیت و معاینه آنها وقت کمتری بگیرد اما درمان سایر بیماران نیازمند این است که پزشک برای هر بیمار وقت کافی بگذارد.
وی افزود: از جمله مشکلاتی که مردم در مراجعه به مطب ها دارند، ساعات طولانی انتظار قبل از معاینه پزشک است، در برخی مطب ها حتی جای کافی برای نشستن نیست و بیمار و همراهان باید ساعت ها ایستاده معطل بمانند. این حق بیمار است که حدود زمان نوبت خود را بداند و حداکثر نیم ساعت قبل از آن در مطب حاضر شود و با حدود نیم ساعت معطلی معاینه شود. اینکه در مطب ها منشی های پزشکان همه بیماران را بدون نوبت دهی منظم از اول وقت فراخوان و معطل کنند تا بعد از چند ساعت نوبتشان بشود، ضایع کردن حقوق مردم است و حتما پزشکان باید با اجرای سیستم نوبت دهی مناسب به حقوق مراجعانشان احترام بگذارند.
خاتمی گفت: یکی دیگر از استانداردهای خدمات پزشکان در مطب ها، رعایت استاندارد زمان ویزیت است به عنوان مثال اگر یک پزشک از ساعت 5 تا 9 در مطب است، مطابق استاندارد تعداد محدود بیمار را در این ساعات می تواند معاینه کند که حداکثر 20 بیمار است اما اگر قرار باشد در این مدت 50 بیمار یا بیشتر را ویزیت کند، معلوم است که وقت کافی برای هر بیمار اختصاص داده نمی شود و هر چقدر هم که پزشک حاذق باشد، در ویزیت سریع، حق بیمار ضایع می شود.
وی افزود: متاسفانه در برخی مطب ها که اتفاقا مطب پزشکان معروف و مشهور و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی هستند، به علت مراجعه زیاد مردم وقت کافی برای هر مریض گذاشته نمی شود و در مواردی شاهد ویزیت های فله ای (مانند برخی متخصصان زنان) و دسته جمعی بیماران و نسخه های فله ای هستند. چنین مسئله ای اصلا قابل قبول نیست.
وی گفت: البته قاطبه پزشکان کشور افراد دلسوز و محترمی هستند که به حقوق مردم احترام می گذارند و نباید به علت برخورد نامناسب برخی پزشکان یا منشی های آنها قداست جامعه پزشکی و اعتماد مردم به پزشکان را خدشه دار کرد اما باید با بهبود و افزایش نظارت هم از سوی سازمان نظام پزشکی و هم وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، حقوق مردم در مطب های پزشکان بیشتر رعایت شود.
خاتمی افزود: مسئله دیگری که متاسفانه در عملکرد مطب برخی پزشکان مشاهده می شود، اصرار آنان برای انجام آزمایش و تصویربرداری در یک مرکز خاص است که شائبه برانگیز است، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید فهرست آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری معتبر را در اختیار مردم قرار دهند و بیمار با انتخاب خودش بتواند به هر یک از این مراکز مراجعه کند و پزشکان حق ندارند، بیماران را مجبور کنند به یک مرکز خاص بروند.
وی گفت: تاکید من این است که قاطبه پزشکان از چنین مسائلی مبرا هستند و اغلب در خدمت مردم هستند. باید به جامعه پزشکی احترام بگذاریم اما تعدادی هستند که از وضعیت موجود و ضعف نظارت سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت سوءاستفاده می کنند و حتما باید نظارت ها بر فعالیت مطب ها بیشتر شود.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بنده وجود این اشکالات را در تعداد قابل توجهی از مطب های پزشکان قبول دارم، گر چه ممکن است تعمدی نباشد اما کوتاهی در حق و حقوق بیماران و معطلی و ویزیت های فله ای و سریع بیماران نباید در جامعه پزشکی به خصوص در بین پزشکان مشهور و صاحب نام که مطبشان شلوغ تر است وجود داشته باشد. وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید با اصلاح ساختار و بهبود روند ارجاع و مراجعات مردم به پزشکان و تقویت نظارت ها زمینه احترام بیشتر به بیماران و رعایت حقوق مردم را فراهم کنند.
وی گفت: انتقاد رسانه ها از فعالیت برخی پزشکان و لزوم رعایت حقوق و کرامت مردم همزمان با حفظ حرمت جامعه پزشکی امری پذیرفتنی است اما این انتقادها باید با ظرافت مطرح شود، جامعه پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی نیز باید این هشدارها و انتقادها را جدی بگیرند و با اجرای سیستم های نظارت آنلاین و الکترونیک رعایت بیشتر استانداردهای بهداشت محیطی، زمان ویزیت و کیفیت ویزیت پزشکان را بیش از گذشته پیگیری کنند.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =