مهر نوشت: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: هجمه وارد شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد بازی نهنگ آبی تعجب آور است،این بازی ۵ ماه قبل آغاز شده بود.

سرهنگ دوم علی نیک‌نفس درمورد بازی آنلاین نهنگ آبی (نهنگ سفید) گفت: بیشتر اخبار این بازی مربوط به اوایل سال و فرودین ماه است که حتی برخی از اخبار آن در رسانه‌های فارسی زبان هم منتشر شده، اما اینکه چرا بعد از گذشت ۴ تا ۵ ماه به یکباره این حجم از اخبار در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته، همان ترفندهای هوکس خبری است که ناشی از شیطنت برخی از کاربران است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: با توجه به اینکه این بازی روسی درسال ۲۰۱۳ رواج یافت و اولین قربانی آن در سال ۲۰۱۵ اقدام به خودکشی کرد، باید گفت: بازی نهنگ آبی این روزها کاربران زیادی ندارد.

سرهنگ نیک‌نفس تاکید کرد: این هجمه رسانه‌ای درمورد بازی نهنگ آبی در شبکه‌های اجتماعی که این روزها در بین کاربران ایرانی به راه افتاده بیش از آن‌که به واقعیت‌ها بپردازد دامنه شایعات را توسعه داده و باعث ایجاد هراس در جامعه و خانواده‌ها شده است.

وی با بیان اینکه این بازی شامل ۵۰ مرحله یا ۵۰ ماموریت است که در هر روز باید یک ماموریت به انجام رسیده و در انتهای هر مرحله عکس سلفی از پایان مرحله برای همبازی ارسال شود، گفت: کشیدن تصویر نهنگ بر روی دست، خودزنی، تماشای فیلم‌های ترسناک، عکس سلفی در سازه‌های بلند و مرتفع، کشیدن تصاویر و اعداد مختلف بر روی دست و... از جمله مراحل این بازی است که کاربر بعد از انجام هر چالش باید مستندات موجود را برای طرف مقابل (هم‌بازی خود) ارسال کند.

سرهنگ نیک نفس یادآور شد: مهمترین ترفند در این بازی کسب اطلاعات شخصی و محرمانه از کاربران در طول بازی است که در روند بازی از فرد گرفته می‌شود و با دانستن این موضوعات در مراحل بعدی بازی، از کاربر خواسته‌ها متفاوت شده که کاربر بر اثر فشار یا محو شدن در بازی مجبور به انجام می‌شود و در پایان درخواست نمایش خودکشی بازی‌کننده است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: خوشبختانه این بازی در ایران قربانی نداشته و برخی از تصاویر و فیلم‌هایی که در این زمینه وجود دارد و به این بازی در ایران منتسب، شده است صحت ندارد. این تصاویر مربوط به کشورهای دیگر یا اقدامات دیگری است که به این بازی مرتبط نبوده و به اشتباه به کاربران ایرانی نسبت داده شده است.

وی تاکید کرد: هر چند این بازی هنوز در میان کاربران ایرانی رواج نیافته، اما تب و تاب خاصی این روزها در خصوص بازی نهنگ آبی در جامعه به راه افتاده که دقت در رصدها و مراقبت‌ها بویژه از سوی والدین را می‌طلبد تا این چالش در ایران به وجود نیاید. به جرات می‌توان گفت خانواده‌ها در این میان مهمترین نقش و وظیفه را بر عهده دارند و نقش نظارتی خانواده‌ها بر فعالیت آنلاین فرزندان از مهمترین اقدامات والدین در این خصوص بوده که بسیار حائز اهمیت است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =