رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرده است خودروهایی که با پلاک شهرستان اقدام به مسافرکشی در تهران می‌کنند، توقیف خواهند شد. ولی آیا این کار باعث رفع مشکل کمبود تاکسی در آستانه مهرماه خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشکلات مربوط به کندی ترافیک در تهران، کمبود وسایط نقلیه عمومی، مهاجرت اهالی شهرستانهای دیگر به شهرستان تهران جهت اشتغال و نظایر آن، بخشی از کلاف در هم پیچیده ای است که این روزها، ساکن پایتخت از آن رنج می برند.
با نزدیک شدن به مهرماه و زمان باز شدن مدارس، مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترافیک، دوچندان شده است، زیرا خانواده ها در تدارک مدرسه رفتن بچه های خود هستند و کاستی هایی مانند کمبود وسایط نقلیه عمومی از جمله تاکسی، بیشتر خودنمایی می کند. در این میان، برخی خودروهای شخصی اقدام به مسافرکشی می کنند که حضور آنها از یک سو مسئله ترافیک را بیشتر پیچیده می کند و از سوی دیگر، باعث رفع مشکل برخی از شهروندان می شود که تاکسی خالی گیر نیاورده اند.
در این شرایط، پلیس پایتخت اعلام کرده با راننده های متخلفی که با پلاک شهرستان اقدام به مسافرکشی می کنند برخورد و خودروی آنها را توقیف می کند.
سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص حضور خودروهای پلاک شهرستان در شهر تهران و نحوه برخورد پلیس با آنها گفت: عده ای از راننده ها با خودروی پلاک شهرستان در شهر تهران تردد می کنند که این افراد اغلب برای خرید، درمان و یا کارهای اداری وارد تهران شده اند. این راننده ها می تواند با خرید طرح ترافیک روزانه وارد منطقه زوج و فرد شود.
او گفت: اما عده ای از راننده ها با خودرو پلاک شهرستان در میادین و سر چهارراه ها اقدام به مسافرکشی کرده و سبب انسداد خیابان ها می شوند. پلیس با این مسافرکش های غیرمجاز برخورد جدی و اقدام به توقیف خودرو آنها می کند. (اینجا)

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

به نظر می رسد در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تخلفی به نام مسافرکشی با پلاک سایر شهرستان ها در شهرستان تهران وجود ندارد. زیرا ماده6 این قانون نوشته است: "مأموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد مصرح قانونی و موارد تصادفات منجر به جرح و قتل مجاز به توقیف وسیله نقلیه موتوری نمی‌باشند. "
برخی از اصلی ترین موارد قانونی جواز توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، در این قانون عبارتند از:
تبصره ماده 8: عدم پرداخت خلافی بیش از یک میلیون تومان برای خودرو با توجه به اطلاع مالک و عدم اعتراض به این جریمه
بند الف ماده 10: ایراد فنی خودرو و اعزام آن به تعمیرگاه
بند ج ماده 10: توقف (نه توقیف) خودرو و معرفی راننده فاقد گواهینامه به دادگاه
بند د ماده 10: تکرار تخلفات ماده 7 باعث توقیف خودرو به مدت 72 ساعت می شود

ماده12: وزارت راه و ترابری و شهرداریها بنا به تشخیص و اعلام راهنمایی و رانندگی موظفند محلهایی را که توقف وسایل نقلیه در آنها به هر میزان موجب بروز خطر و کاهش ظرفیت و انسداد راه می شود با نصب علامت مخصوص مشخص نمایند. در صورت توقف وسایل نقلیه در این قبیل محلها و ترک آن یا امتناع راننده از حرکت و همچنین توقف خودرو در پیاده روها، مأموران موضوع ماده(2)این قانون مکلفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به انتقال وسیله نقلیه مطابق ماده (13) این قانون اقدام نمایند.
تبصره: علامت مخصوص موضوع این ماده علامت توقف ممنوع منضم به علامت حمل با جرثقیل می‌باشد.

به نظر می رسد دلیل قانونی برای توقیف خودروهایی با پلاک سایر شهرستانها در شهرستان تهران که اقدام به جابجایی مسافر می کنند وجود ندارد. از سوی دیگر به نظر نمی رسد مشکل کمبود تاکسی خالی و سایر وسایط نقلیه عمومی در فصل پرتردد مهرماه با اقدامات سلبی مانند توقیف خودرو، حل و فصل شود و مدیریت شهری جدید تهران باید برای رفع مشکلاتی از این دست، اقدام موثری صورت دهد.
46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =