برگزیدگان دهمین جشنواره یار و یادگار معرفی شدند

اختتامیه دهمین جشنواره شعر یار و یادگار با حضور برگزیدگان، شاعران و اهالی فرهنگ، سید احمد خمینی و خانم دکتر فاطمه طباطبایی در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اختتامیه دهمین جشنواره، شعر یار و یادگار با حضور برگزیدگان، شاعران و اهالی فرهنگ برگزار شد. به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، اختتامیه دهمین جشنواره، شعر یار و یادگار با حضور برگزیدگان، شاعران و اهالی فرهنگ عصر دیروز در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی و به همت معاونت فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام‌خمینی(ره) برگزار شد.

در این برنامه که با اجرای عباس سجادی برگزار شد، در ابتدا دکتر اعظم بروجردی رئیس کتابخانه ملی گفت: گردهم آمده‌ایم تا خوشه‌چین محضر امام(ره) از منظر شعر و شاعری در بازخوانی اندیشه ایشان باشیم. امیدوارم طلیعه‌ای باشد که ابعاد وجودی امام در حوزه‌های فرهنگی و ادبی خود را نشان بدهد.

دکتر بروجردی تصریح کرد: معمولاً هرکسی از منظر خودش به امام می‌پردازد و چون این شخصیت بزرگوار ابعاد متفاوتی داشت، هرکس از یک جنبه به او نگریسته است و کمتر کسی همه جوانب را در یک قالب دیده است شاید گذشت ایام به این جریان جامه عمل بپوشاند.

او افزود: آنچه که ما را به اینجا رساند که جامعه را به این سو ببریم که امام را از منظرهای مختلف ببینند همین طلیعه بود که تأمل می‌کنیم در شخصیت این بزرگوار که شناخت ایشان از زبان هنری بتواند متجلی شود. شاید بتوان گفت شعر این ویژگی‌ را دارد که حلقه اتصال باشد. مهمترین چیزی که می‌تواند شعرا را با بدنه جامعه مرتبط کند واگویه‌هایی است که شاعران می‌توانند با آن جامعه را مخاطب قرار بدهند و از این دریچه می‌توان وارد شد و شخصیت آن فرد شاعر را محک زد.

لطافت‌ها و ذهن‌های سیاسی که شاعران دارند می‌تواند در رفتارهای دیگران باور ایجاد کند و می‌تواند باعث گفتگو و تعامل و تأمل جامعه و شاعر شود.

رئیس کتابخانه ملی گفت: بازخوانی اولین سخنرانی‌های امام بعد از ماه مبارک، می‌تواند برای شاعران الهام‌بخش باشد. زمان بسیار زیادی نیاز است تا در ابعاد و رفتارهای امام بیشتر تدبیر کنیم و حاصل آن معرفت نوینی بر دل ما بروز و ظهور بدهد و نقشه راهی برای آیندگان باشد. بنابر این شخصیت امام بزرگوار و یادگار ایشان، عمدتا می‌تواند ناظر بر معرفت‌شناسی و عشق و محبت باشد. امام مردم را دوست داشتند و از دوست داشتن ایشان لذت می‌بردند.

امام دوست داشتند که برای رشد بشریت کاری بکنند و این رویه در مقطعی به شکل شعر متجلی شده است و امروزه دیوان امام موجود است و اگر مراجعه کنید ملاحظه خواهید کرد که سرشار از عشق و محبت به انسان‌هاست و اینکه خدمت کردن به انسانها برای هر سیاستمداری می‌تواند مبنا قرار بگیرد.

او افزود:‌ این جمله معروف امام که ما عمل به تکلیف می‌کنیم بر کسی پوشیده نیست. ایشان همیشه خود را مسئول هدایت جامعه به سوی مراحل تکامل می‌دانستند و این امر جز با داشتن معرفت و روحیه لطیف محقق نمی‌شد.

سپس حجت‌‌الاسلام والمسلمین دکتر علی کمساری معاون فرهنگی ، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) طی سخنانی گفت: عزیزانی از همه استان‌های کشور در این جمع حضور دارند که به آنها و استادان عرض احترام می‌کنم. امسال که جشنواره دهم را برگزار می‌کنیم شاهد بودم که رشد کمی و کیفی داشته‌ایم.

دکتر علی کمساری افزود: سال‌های ابتدایی جشنواره رونق داشت بعد از مدتی در سه دوره آخر تخصصی شد و به صورتی برگزار می‌شود که توصیفی و سفارشی نباشد. سمت و سوی جشنواره محدود به توصیف امام نیست بلکه شاهد اشعار اجتماعی نیز بوده است. شکل سفارشی و تشریفاتی آفت جشنواره است و این جشنواره از آن فاصله گرفته است. در دوره های اخیر اشعار رویکرد جدیدی داشته‌اند.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه افزود: شعر برای موسسه، هدف نیست بلکه وسیله‌ای است برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام امام. از شعر به‌عنوان زبان برای تبیین اندیشه امام بهره می‌گیریم و از داستان بهره می‌گیریم و هفت رمان در دست انتشار داریم و یا اجرای سمفونی روح‌الله را در خرداد شاهد بودید یا حتی به فیلم و عکس می‌پردازیم، بنابراین اعتقادمان این است که بهترین زبان برای بیان عقاید امام، زبان هنر است که کاری کاملاً کارشناسی و تخصصی است و به تدریج شاهد ثمرات این رویکرد هستیم. رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره یار و یادگار افزود: جشنواره دهم امروز به پایان می‌رسد و امیدواریم نتیجه آن چیزی باشد که مدنظر شاعران و ما است.

در ادامه خسرو احتشامی غزلسرای پیشکسوت، آرش پورعلیزاده از رشت، محمدعلی مجاهدی شاعر آئینی،‌پیام جهانگیری از اردبیل و فریبا یوسفی به شعرخوانی پرداختند.

در پایان اسامی برگزیدگان جشنواره به شرح زیر اعلام شد: امیر بختیاری، پیام جهانگیری، امید خسروی، نیلوفر شاطری، ایوب شیخی‌زاده، علیرضا نوری، حسین شکربیگی، سید مجید موسوی، مجتبی چترایی، الهام عمومی، میلاد حبیبی، لیلا مهذب، محمد مقتدایی راد، علی فردوسی، فاطمه سلیمان‌پور، نازنین مریم عمارلو، محمد زارعی، آرش پورعلیزاده، اسماعیل محمدپور، احسان محمدی، معین رضوانی، زهرا وفا، سارا پور‌عبدالله.

 

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =