عاشیق علیشاهی: تلویزیون به جای ساز ما، مرغابی نشان می‌دهد

عاشیق احد ملکی علیشاهی می‌گوید، ما عاشیق‌ها هیچ‌وقت بدون ذکر نام الله، محمد و علی شروع نمی‌کنیم و بدون وضو دست به ساز نمی‌زنیم. آن وقت تلویزیون موقع پخش آهنگ‌هایمان به جای ساز، مرغابی نشان می‌دهد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح سه‌شنبه 23 آبان نشست خبری گروه موسیقی نواحی کایر به سرپرستی جمال محمدی، با حضور او، حمید سبزیان، مدیربرنامه این گروه، عاشیق احد ملکی علیشاهی، خواننده موسیقی آذربایجان (ترکی) و نوازنده قوپوز و رضا دربندی، نوازنده سازهای کوبه‌ای در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست سبزیان ضمن اشاره به این که بخشی از عواید کنسرت گروه کایر که چهارشنبه اول آذر در تالار وحدت برگزار می‌شود به آسیب‌دیدگان زلزله اندوه‌بار غرب کشور تعلق خواهد گرفت از برگزاری کنسرتی توسط این گروه در اسفند ماه و طبق گفته خودش در روزهایی خبر داد که شاید مردم این داغ را فراموش کرده باشند اما تبعاتش در غرب کشور همچنان ادامه داشته باشد. او تصریح کرد تمام عواید کنسرت اسفندِ گروه کایر به زلزله‌زدگان متعلق خواهد بود.

پس از او سیدجمال محمدی، نوازنده لَلِه‌وا، کمانچه، سرنا و قره‌نی و سرپرست گروه موسیقی نواحی مازندرانی کایر در مورد نام این گروه و هنرمندانی که در کنسرت اول آذر آن حضور خواهند داشت توضیح داد: «کایر از کار می‌آید، از تعاون، همبستگی و تلاش و واژه‌ای است مازندرانی. رزومه گروه کایر در فضای مجازی موجود است و جدا از سایر فعالیت‌هایش، سالی یک یا دو بار کنسرتی جمعی هم برگزار می‌کند. در کنسرت اول آذر گروه کایر، فرج علیپور، نوازنده کمانچه و بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان، خواننده و از چهره‌های سرشناس موسیقی لری، عاشیق احد ملکی علیشاهی، خواننده موسیقی آذربایجان (ترکی) و نوازنده قوپوز، کیانوش علیپور، سرپرست گروه موسیقی گیل‌اوخان و از هنرمندان موسیقی نواحی گیلان، سیدعباد محمدی، نوازنده لَلِه‌وا، سورنا و غره‌نی و سیدکمال محمدی، خواننده، هر دو از اهالی موسیقی نواحی مازندران و... حضور خواهند داشت. تلاش ما در کایر این است که جمعی از اساتید موسیقی نواحی را از نقاط مختلف ایران در کنار هم جمع کنیم.»

محمدی ادامه داد: «موسیقی دستگاهی، دمویی از موسیقی نواحی است و در واقع هفت دستگاه آن هر کدام براساس گوشه‌ای از موسیقی نواحی ایران شکل گرفته است اما نمی‌دانم چرا مسئولانمان توجهی به آن ندارند و کاری برایش نمی‌کنند.»

محمدی در مورد زمان و چگونگی برگزاری کنسرت اول آذر گروه کایر افزود: «این کنسرت در یک نوبت، ساعت 21:30 و در دو پارت برگزار خواهد شد. در قسمت اول چند خواننده و در قسمت دوم چند خواننده دیگر خواهیم داشت و در پایان از چهار نفر از اساتید حاضر در کنسرت تجلیل خواهد شد.»

در ادامه رضا دربندی در مورد حضور در کنسرت گروه کایر توضیح داد: «این اولین بار است که همراه با گروه کایر روی صحنه می‌روم و معتقدم آن‌چه این گروه انجام می‌دهد حاوی درس‌های مهم فرهنگی است.»

او در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: «ممکن است در میان خوانندگان شما، مسئولی هم پیدا شود و من از آن مسئول فرضی عاجزانه درخواست می‌کنم به داد موسیقی نواحی برسد. مگر ما چند استاد احد (علیشاهی) و چند استاد فرج (علیپور) داریم؟! این‌ها آخرین نسل اساتید موسیقی نواحی هستند. چرا تا زمانی که در جشنواره آوینیون فرانسه به زنده‌یاد شاه میرزا مرادی نوازنده سرنا و از چهره‌های سرشناس موسیقی لرستان لقب مراوید اقیانوس موسیقی ندادند کسی ندیدش؟! گنجینه‌های موسیقی نواحی ما را، باید خارجی‌ها به ما معرفی کنند؟!»

او در ادامه خطاب به جمال محمدی، سرپرست گروه موسیقی کایر گفت: «پیشنهاد من این است که اگر امکانش هست از اساتید موسیقی نواحی غرب کشور هم دعوت کنیم تا در این اوضاع غمبار، نوای هور و مور کرمانشاه نیز در تالار وحدت طنین‌انداز شود.»

در ادامه عاشیق احد علیشاهی در مورد گروه کایر گفت: «در این گروه همه درد هم را می‌فهمیم، هر کس خودِ واقعی‌اش است و هیچ کس ادای هیچ کس دیگر را درنمی‌آورد.»

او با اشاره به زلزله غرب کشور گفت: «زمانی که در آذربایجان زلزله آمده بود، همه ایران به کمک ما آمد و اکنون نیز ما هر چه از دست‌مان بربیاید برای کرمانشاه انجام خواهیم داد.»

علیشاهی در ادامه با اشاره به در شُرُفِ فراموشی بودن موسیقی نواحی با ذکر خاطره‌ای از شب عروسی‌اش گفت: «در شب عروسی من در مَرَند یکی از اساتید موسیقی نواحی حضور داشت که وقتی می‌زد و می‌خواند اشک می‌ریخت. وقتی فهمید من نوازنده قوپوز هستم گفت با این که بی‌سواد است اما 88 داستان و منظومه در سینه دارد و از من خواست آن‌ها را ضبط کنم. آن زمان روی کاست ضبط می‌کردیم و کوتاهی از من بود که این کار را نکردم و او فوت شد.»

عاشیق احد ادامه داد: «حالا دیگر کجا می‌شود کسی شبیه به او را پیدا کرد. ما عاشیق‌ها هیچ وقت منظومه‌مان را بدون ذکر نام الله، محمد و علی شروع نمی‌کنیم و هیچ وقت بدون وضو دست به ساز نمی‌زنیم. آن وقت تلویزیون موقع پخش آهنگ‌هایمان به جای تصویر ساز، مرغابی نشان می‌دهد! باید قدر موسیقی نواحی را دانست و روزی که ما سرمان را بگذاریم و بمیریم، شاید دیگر نتوانید شبیه‌مان را پیدا کنید.»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
    9 0
    متاسفم