علی‌رغم اعلام آمارهای متناقض درباره کاهش تلفات رانندگی در ایران، بررسی‌های آماری از مرکز آمار ایران و سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد تلفات حوادث رانندگی کاهش ناچیز 3 تا 6 درصدی در هر سال داشته و همزمان شاهد افزایش تعداد مصدومان حوادث رانندگی هستیم.

فاطیما فردوس: کابوس جاده‌ها هنوز در ایران قربانی می‌گیرد، به نظر می‌رسد «جاده‌های امن» در ایران یک رویا شده است؛ همین دو روز پیش، روز جهانی قربانیان تصادفات رانندگی بود، قربانیانی که بارها گفته شده است بیش از جنگ ۸ ساله ایران و عراق بوده اند.

اما باوجود اعلام آمارهای متناقض درباره کاهش تلفات رانندگی در ایران، بررسی‌های آماری از مرکز آمار ایران و سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد تلفات حوادث رانندگی کاهش ناچیز 3 تا 6 درصدی در هر سال داشته و همزمان شاهد افزایش تعداد مصدومان حوادث رانندگی هستیم. واقعیتی که نشان دهنده‌ آن است که اوضاع تصادفات در جاده‌ها هنوز در دست فرشته‌های مرگ است. 

علاوه بر این تصادفات برون‌شهری نیز هنوز سهم قابل توجهی از میزان تصادفات دارند و تنها در یکی از آمارها شاهد این واقعیت تلخ هستیم که از مجموع 9 هزار و 792 مورد تصادف، 12 هزار و 184 نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

کاهش اندک تعداد تلفات حوادث رانندگی طی 5 سال اخیر

مقایسه آمار متوفیان حوادث رانندگی در 5 سال اخیر نشان می‌دهد که از سال 92 تا شش ماهه نخست سال 96، تلفات جاده‌ای روند نزولی داشته است. البته این روند نزولی تا حد قابل توجهی نبوده است. به این معنا که در سال 1392 کشور شاهد 17 هزار 994 مورد تلفات رانندگی بوده و این رقم در سال 1393 به 16 هزار و 872 رسیده است که نشان از کاهش 6.2 درصدی تلفات طی یک سال دارد. مقایسه سال‌های 1393 و 1394 نیز نشان از کاهش 1.7 درصدی تلفات داشته است، به طوری که در سال 1393 تعداد 16 هزار و 842 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را ازدست داده‌اند و این رقم در سال 1394 به 16 هزار و 584 مورد رسیده است.

در ادامه و در سال 1394 تعداد 16 هزار و 584 نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در سال 1395 به 15 هزار و 932 نفر رسیده است. بر همین اساس بررسی تعداد تلفات سال 1394 و 1395 نشان می‌دهد که طی یک سال شاهد کاهش 3.9 درصدی تلفات حوادث رانندگی بوده‌ایم.


تعداد مصدومان حوادث رانندگی رو به افزایش است

اما نکته قابل توجه دیگر مربوط به آمار مصدومان حوادث رانندگی می‌شود. مقایسه آمار مصدومان رانندگی در 5 سال اخیر روند صعودی داشته و تعداد مصدومان جاده‌ای در این 5 سال افزایش چشمگیری داشته است؛ به این صورت که در سال 1392 تعداد 315 هزار 719 نفر در حوادث رانندگی مصدوم شده‌اند که این رقم در سال 1393 به 304 هزار و 485 رسیده اند و نشان از کاهش 3.6 درصدی داشته است.

اما این کاهش به صورت مقطعی بوده است. چرا که سال 1394 نسبت به سال 1393، 2.8 درصد شاهد افزایش تعداد مصدومان حوادث رانندگی بوده‌ایم. این روند افزایشی به سال 1395 نیز سرایت کرده است. به طوری که تعداد مصدومان حوادث رانندگی در سال 1395 نسبت به سال 1394 رشد 6.4 درصدی را به خود دیده است. در سال 1395، 333هزار و 71 نفر مصدوم شده‌اند و این رقم در سال 1394، 313 هزار و 17 نفر بوده است.

مجموعه این آمارها نشان دهنده‌‌ آن است که روند کاهش تلفات حوادث جاده‌ای در ایران با سرعت کندی پیش می‌رود و همزمان شاهد افزایش تعداد مصدومان حوادث رانندگی در کشور هستیم.

اوضاع تصادفات در داخل و خارج از شهر

آمار کل تصادفات درون‌شهری در سال 94 طبق آخرین آمار مربوط به سالنامه آماری مرکز آمار ایران، 314 هزار و 458 مورد بوده که از این میان 4 هزار و 11 مورد منجر به فوت و 4 هزار و 190 نفر فوت شده‌اند. از این میان 190 هزار و 67 مورد منجر به جرح بوده که 218 هزار و 590 نفر مصدوم شدند.

اما در آمار تصادفات برون‌شهری اوضاع کمی متفاوت‌تر است. به این شکل که در تصادفات برون شهری تعداد 138 هزار و 172 مورد رخ داده است که از این میان 9 هزار 792 مورد تصادف منجر به فوت بوده که 12 هزار و 184 نفر در این تصادفات فوت کرده اند. همچنین 73 هزار و 248 مورد منجر به جرح بوده که 122 هزار و 689 نفر در این تصادفات مجروح شده‌اند.

۴۷۲۳۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    0 0
    فقط و فقط زور برا ایرانی ها جوابگو است در دنیا زور بوده این مساله رو درست کرده در ایران به ایرانی جماعت فرصت بدین میندازه گردن پراید و داستان درمیاره پلیس قوی و مقتدر جریمه سنگین دادگاه محرومیت مصادره ماشین و در کنار اینها هم باید پراید از جاده جمع بشه و مردم بتونن اتومبیل خارجی با کیفیت بخرن این ماشین سازی های داخلی هم یا تعطیل بشن یا بدن اینها رو تحت لیسانس خارجی مونتااژ کنن راه حل اینی است که گفتم خواهش می کنم و اقا تو رو خدا رعایت کن و فرهنگ ما بالا است و..اینا فایده نداره فقط و فقط ایجاد ترس و وحشت در جاده میتونه داستان رو درست کنه