جماران نوشت: «قایق‌های اشباح» پدیده‌ای مرموز است که سالانه ده‌ها قربانی می‌گیرد و سوالات بی‌پاسخ بسیاری در مورد آن وجود دارد.

 روز دوشنبه این خبر در برخی از خروجی های رسانه ها منتشر شد: «یک قایق سرگردان که هشت اسکلت داخل آن بود، به یکی از سواحل ژاپن رسید. گارد ساحلی ژاپن اعلام کرده که این اجساد داخل یک قایق چوبی پیدا شده‌ اند که اولین بار جمعه گذشته در نواحی ساحل «میازاوا» دیده شد. تشخیصِ هویت و جنسیت این اجساد به دلیل متلاشی شدن امکان‌ پذیر نبوده است.»

شاید در نگاه نخست، چنین خبری جزو حوادث کم اهمیت تلقی شود و حتی توسط برخی رسانه ها ارزش خبری پوشش دادن نداشته باشد. اما این خبر به معضلی برای کره شمالی در آب های ژاپن تبدیل شده است، معضلی موسوم به «قایق های اشباح».



سی ان ان در گزارش ماه دسامبر خود در این خصوص نوشته بود: «قایق‌های اشباح» اصطلاح رایجی برای قایق‌های بی‌ سرنشین یا قایق‌ هایی است که با جسد پیدا می‌ شوند. این معضل به حادثه‌ای رایج برای قایق‌های کره شمالی در آب های ژاپن به ویژه در سال 2017 تبدیل شده است. این سال یک رکورد برای این پدیده مرموز عنوان شد. تا 18 دسامبر، گارد ساحلی ژاپن دستکم 96 قایق کره شمالی را با حداقل 27 جسد کشف کرد.

تنش های سیاسی و عدم شفافیت از سوی دولت کره شمالی، تعیین اینکه چرا چنین حوادثی تا این حد زیاد رخ می دهد را سخت کرده است. یک مقام رسمی از گارد ساحلی ژاپن می‌گوید علت آن می‌تواند به سادگی تغییرات آب و هوایی باشد.
این مقام که با توجه به پروتکل رسمی ژاپن خواست نامش فاش نشود، گفت: «به طور کلی، اقیانوس های زمستانی در دریای ژاپن [که به عنوان دریای شرقی هم شناخته می شود]، بسیار خشن است و زمستان هر چه سخت تر باشد، کشتی های بیشتری را طعمه خود می کند.»

در سواحل شمال غربی ژاپن، زمستان سرد و طوفانی است. در غروب آفتاب در زمستان، باد های شرقی در سراسر دریا سرعت می گیرند. این بادها علاوه بر اینکه توربین های بادی غول پیکر در شهر «آکیتا» را به چرخش در می آورند، قربانیانی هم می‌گیرند. آنها «کشتی‌های اشباح» هستند - قایق‌های ماهیگیری چوبی که تنها 15 تا 20 فوت طول دارند.

به گفته گارد ساحلی ژاپن، دو قایق در روز 13 دسامبر گذشته در ساحل پیدا شدند. مقامات در حال بررسی این قایق شکسته‌ها، اجساد چهار نفر را یافتند. روز دوشنبه، در حالی که مقامات شهر در تلاش برای جابجایی قایق شکسته ها بودند، دریافتند که دو جنازه دیگر در زیر یک قایق دفن شده اند.

هنگامی که خبرنگار سی ان ان همان روز به آن ساحل رفته بود، آنجا را خالی دید و صرفا یک شخصیت را یافت. «تاداسو تاکامین» استادیار دانشگاه هنر آکیتا برای ادای احترام به قربانیان ناشناس قایق های کره شمالی به این محل آمده بود. او گفت: «من خیلی ناراحت هستم. هیچکس اینجا نیست و هیچ گلی در اطراف قایق ها وجود ندارد.»



تاکامین پیامی برای ماهیگیران کره شمالی که ممکن است قصد رفتن به دریا را داشته باشد، ارسال كرد: «نیایید. همان جا بمانید. زنده بمانید.» کره شمالی بیش از 1000 کیلومتر (600 مایل) از ژاپن فاصله دارد. قایق های کره شمالی که به سواحل ژاپن رانده می شوند، برای سفر به چنین مسافت طولانی مناسب و مجهز نیستند.

برخلاف قایق های غرق شده در آکیتا، یک قایق که 7 دسامبر در ساحل «نایریای» در شهر «اوگا» به ساحل کشیده شده بود، شرایط بسیار بهتری داشت. هنوز چوب و تور ماهیگیری در داخل قایق وجود داشت، و همچنین یک جلیقه نجات، یک فرستنده رادیویی و یک لنگه کفش ضد آب.

بعضی از کارشناسان مدعی اند که افزایش «کشتی های اشباح» به فشار جدید از سوی دولت کره شمالی ارتباط دارد که ممکن است ماهیگیران را مجبور کرده باشد تا فاصله های خطرناکی را طی کنند. «ما چانگ مو» یکی از محققان ارشد موسسه دریایی کره در کره جنوبی می گوید: «ماهی یک منبع حیاتی برای شهروندان کره شمالی است زیرا آنها ارزان ترین منبع پروتئین هستند و می توانند به صورت نقدی به چینی ها فروخته شوند.»

طبق گفته «موسسه کره برای سیاست بین المللی اقتصادی»، صادرات محصولات دریایی کره شمالی به چین در نیمه اول سال 2017در مقایسه با شش ماه مشابه در سال 2016، 88 درصد افزایش داشته است. «یون این-جو» یکی از محققان موسسه دریایی کره در کره جنوبی می گوید: «از زمانی که «کیم جونگ اون» به قدرت رسید، توجه بیشتر به ماهی و ماهیگیری در رسانه های دولتی [کره شمالی] می شود.»



یکی دیگر از عوامل ممکن است ماهیگیری بیش از حد در مناطق ساحلی کره شمالی باشد. محققان «ما» و «یون» می گویند پیونگ یانگ چند سال پیش به شرکت های چینی مجوز ماهیگیری داد، که منجر به کاهش ذخایر ماهی در آب های مجاور شد.
گارد ساحلی ژاپن می گوید که شاهد افزایش شمار قایق های ماهیگیری کره شمالی در «یاماتو»، یک منطقه ماهیگیری واقع در منطقه اقتصادی منحصر به فرد ژاپن، است که تقریبا یک سفر 24 ساعته دریایی از کشور ژاپن فاصله دارد. در نتیجه این افزایش ماهیگیری ها، گارد ساحلی ژاپن گشت زنی ها در این منطقه را افزایش داده است.

یکی از مقامات گارد ساحلی ژاپن که به شرط ناشناس ماندن با سی ان ان مصاحبه داد، می گوید: گارد ساحلی در 5 ماه آخر سال 2017، حدود 1900 بار به قایق های کره شمالی هشدار داده است. در حدود 300 مورد کشتی های گارد ساحلی با پاشیدن آب به سمت قایق های کره شمالی آنها را مجبور به خروج از منطقه کرده اند. مقامات ژاپنی در کشتی های کره شمالی که به سمت ساحل هدایت شده اند، دستکم 42 نفر از خدمه را زنده یافته اند - معمولا ماهیگیرانی که درخواست می کنند که به کره شمالی بازگردانده شوند.

در 28 نوامبر، کشتی های گارد ساحلی با یک قایق کره شمالی با 10 خدمه در کنار سواحل ژاپن روبرو شدند.
افزایش شمار قایق های غرق شده کره شمالی در سواحل ژاپن باعث افزایش نگرانی ها و ترس در میان برخی از اعضای جامعه ژاپن در بحبوحه افزایش تنش های منطقه ای و آزمایش های موشکی کره شمالی شده است.

اما در سطح عملیاتی، قایق‌ها یک چالش مالی برای جوامع کوچک ژاپنی مانند شبه جزیره اوگا، که جمعیت سالمندان آن 28452 نفر است، دارند. مقامات داخلی می گویند برای پرداخت غرامت به قایق هایی که امسال در این منطقه غرق شده اند، به شدت تحت فشار قرار دارند.

«فومیوکی ایتو» رئیس اداره رفاه شهروندان در شهرداری اوگا می گوید: «این یک بار سنگین مالی برای ما به دلیل رویدادهای غیرمنتظره است که هیچ رابطه ای با زندگی روزمره ساکنان ما ندارند.» او برآورد می کند که ممکن است هزینه ها بیش از یک میلیون ین، معادل حدود 8000 دلار باشد.
کارشناسان دریایی حدس می زنند که برای هر قایق کره شمالی که به ساحل ژاپن می رسد، ممکن است شمار زیادی نیز همچنان در دریاها سرگردان باشند و آمار کشته شدگان در میان ماهیگیران بسیار بیشتر از اینها باشد. در این میان باید مشکلی وجود داشته باشد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =