۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

ایرنا نوشت: آمریکا با وجود هشدارهای روسیه برای خودداری از تحویل جنگ افزار به اوکراین برای فراهم شدن شرایط پایان یافتن مناقشه در شرق این کشور که از سال 2014 آغاز شده است، انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش 500 میلیون دلار را رایگان در اختیار کی یف قرار می دهد.

رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه در صفحه فیس بوک خود نوشت: سنای آمریکا طرح بودجه امنیتی-دفاعی سال 2018 این کشور را تصویب کرده که تخصیص 500 میلیون دلار برای حمایت های تسلیحاتی و امنیتی از کی یف نیز پیش بینی شده است.
خبرگزاری روسی اینترفکس نیز امروز نوشت: در طرح قانونی سنای آمریکا، اجازه ارسال تسلیحاتی دفاعی به اوکراین داده شده است.

در این طرح همچنین مواردی برای کمک به درمان نظامیان مجروح اوکراینی در مراکز پزشکی آمریکا و تقویت واحدهای نیروی دریایی اوکراین پیش بینی شده است.
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا که کشورش متحد اوکراین در اجرای سیاست های ضدروسی است نیز سوم شهریور در دیدار با پوروشنکو از برنامه تحویل 175 میلیون دلار جنگ افزار رایگان به این کشور خبر داده بود.
وی تاکید کرد که واشنگتن همکاری های نظامی با کی یف را توسعه می دهد.

به باور کارشناسان افزایش کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین تا 500 میلیون دلار، با توجه به تشدید تنش ها میان واشنگتن و مسکو و تیرگی روابط دو کشور انجام می گیرد.

از سوی دیگر احتمال می رود این بار نیز مانند قبل تسلیحات اهدایی آمریکا به اوکراین استفاده شده، فرسوده و حتی غیرکارآمد نسبت به جنگ افزارهای جدید باشد.

آذر ماه سال 94 فرسودگی تجهیزات کمک نظامی 260 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین اعتراض نظامیان اوکراینی را برانگیخت.
روزنامه اینترنتی روسی گازتا رو آن زمان نوشت: بخشی از تجهیزات نظامی که به اوکراین تحویل شده، 20 سال پیش در ارتش آمریکا از رده خارج شده، کهنه و فرسوده است و کیفیت پایین دارد.

این روزنامه افزود: به عنوان نمونه، آمریکا چندین خودرو نظامی به اوکراین تحویل داده که دهه 80 میلادی استفاده می شده و درها و پنجره های آن پلاستیکی است و در میدان نبرد قابل استفاده نیست.

همچنین بخشی از کمک های نظامی آمریکا جلیقه های ضدگلوله از رده خارج مربوط به 10 سال پیش بود.
بنا به این گزارش، 120 تفنگدار دریایی اوکراینی از یک واحد نظامی این کشور که جلیقه های آمریکایی و برخی تجهیزات ارسالی را دریافت کرده بودند، به کهنه و فرسوده بودن کمک های ارسالی اعتراض کرده و تاکید کرده بودند که آمریکا باید از تحویل تجهیزات فرسوده و مستعمل به اوکراین خودداری کند.

مقام های وزارت دفاع آمریکا در توجیه این اقدام، علت ارسال تجهیزات فرسوده به اوکراین را نامنتظره بودن جنگ داخلی در این کشور عنوان کرده بودند که واشنگتن را مجبور کرد شتاب زده محموله های نظامی را برای ارسال به اوکراین تهیه کنند.
آمریکا پیش تر نیز تجهیزات نظامی فرسوده و مستعمل و حتی جنگنده های بدون تسلیحات و موشک در اختیار عراق قرار داده بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =