یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم در کامنتی طولانی به مشکلاتی اشاره کرده که احتمال دارد باعث کاهش اعتبار گواهی‌های معاینه فنی خودرو شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارشناسان از اثرگذاری سه ضلع اصلی عامل انسانی، جاده و خودرو در تصادفات، سخن می گویند. در ایران برای کنترل بخشی از مشکلات یکی از این سه ضلع یعنی خودرو، آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﻳﻲ ﻧﺤﻮه اﻧﺠـﺎم ﻣﻌﺎﻳﻨـﻪ و ﺻـﺪور ﺑـﺮگ ﻣﻌﺎﻳﻨـﻪ ﻓﻨـﻲ ﺧـﻮدرو به تصویب رسیده که در حال حاضر، بر این اساس، اخذ معاینه فنی برای خودروها اجرایی و اجباری شده است.
برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم می گویند ساز وکار صدور گواهینامه معاینه فنی نتوانسته آنطور که باید و شاید از بروز حوادث جاده ای جلوگیری کند.
از جمله مخاطبی به نام امینی در کامنت دلسوزانه خود، مشکل را اینطور طرح کرده: با سلام. باتوجه به حوادث ناگواراخيرجاده اي وتصادفات فراوان بخصوص واژگوني اتوبوس هاي بين شهري نقش مراكزمعاينه فني بيش از حد در كاهش اين حوادث احساس شده كه در راستاي اين امر كارشناسان فني مراكزهمه كاره بوده و به واقع ميتوانند از بروز چنين حوادثي پيشگيري كنند، ولي متاسفانه اين عزيزان فقط نام مدير فني را يدك ميكشند و درعمل هيچ اهرم فشاري ندارند دليل اين امرعدم وجود امنيت شغلي انان ميباشد، و صاحبان مراكز در صدور معاينه فني حرف اخر را ميزنن كه اين درددلي است بسیار بزرگ دردل ما مهندسان معاينه فني كه با ديدن چنين صحنه هايی دلمان خون و چشمانمان پر از اشك ميشود و متاسفانه تمام مسئولان ذيربط هم به اين مسئله آگاه هستن ولي كاري انجام نميدهند چرا خدا ميداند! براي جلوگيري ازچنين حوادث دلخراش و ايجاد جاده هاي ايمن و پويا كارشناسان فني معاینه فنی را جدیتر باید دنبال کنیم.

سیمفا چیست؟
در سال 93، با مصوبه هیات دولت، سامانه یک پارچه ای به نام "سیمفا" تشکیل شد که این سامانه یکپارچه برای معاینه فنی خودرو راه‌اندازی شده‌ است و در ساختار وزارت کشور مستقر است. تمامی مراکز معاینه فنی خودرو به این سامانه متصل هستند و پلیس نیز به این سامانه متصل شده است.
از طریق این سامانه، پلیس قادر به شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی است. زیرا هنگامی که پلیس به سامانه سیمفا وصل شود وقتی ماشینی به مراکز معاینه فنی مراجعه نکند نمی‌تواند در سطح شهر تردد نکند و پلیس می‌تواند به راحتی از طریق این سامانه نسبت به اعمال قانون اعمال کند و نهایتا از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر جلوگیری می‌شود.
از سال گذشته، اکثر مراکز معاینه فنی خودرو به دوربین‌های پلاک خوان متصل شده اند و با این اقدام پلیس راحت‌تر می‌تواند نسبت به شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی یا خودروهایی که بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی، کارت و برچسب دریافت کرده اند را شناسایی کند.
با این وجود، وزارت کشور اعلام کرده است شهروندان هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف در مراکز معاینه فنی، موارد تخلف صورت گرفته را به شماره پیامک 30007111 گزارش دهند. همچنین شهروندان در صورت مراجعه به سایت symfa.moi.ir/Home/TechnicalInspectionCertificateInquiry می‌توانند از صحت گواهی معاینه فنی خودرو و میزان آلایندگی خودروی خود اطلاع پیدا کنند.
46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی پروین RO ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 0
    سلام من امروز مراجعه کردم به معاینه فنی بی بی سکینه ماهدشت مبلغ ۵۲۰۰۰تومان از من وجه دریافت کردن فقط برای ۳۰۰۰۰تومن قبض و رسید به من دادن این اگه دزدی نیست پس اسمش چیه من فکر میکنم صدقه دادم بهشون فقط میخوام بدونم چرا برای کل مبلغ رسید به من ندادن.ممنون بابت پیگیریتون