واردات عجیب لبنان؛ ارسال ۷۰۰۰۰ هزار نوع بذر به بیروت!

بیش از ۷۰۰۰۰ نوع از ارزشمندترین بذرها و دانه‌های جهان در قالب بزرگترین صادرات تاریخ، از بانک بذر میلنیوم انگلستان به خاورمیانه منتقل شده‌است.

 به گزارش همشهری، اين محموله حاوي بيش از 50 خانواده از بذرهاي كشاوزي مانند گندم، جو و عدس است و قرار است از اين نمونه‌ها براي پروژه امنيت غذايي در بانك بذر بزرگي در لبنان نگهداري شود. مجموعه تحقيقاتي اين مركز در جنگ سوريه نابود شده‌است.بانك بذر ميلنيوم واقع در كو بريتانيا بزرگترين بانك بذر گياهان وحشي در جهان است. بذرهاي اقوام وحشي يا خودرو و مقاوم‌تر دانه‌هاي غذايي در پروژه‌اي بين‌المللي گرد‌آوري شده و در اين مركز نگهداري مي‌شوند. هدف توليد انواع مقاوم‌تري از محصولات غذايي است كه توانايي مقابله با تهديد‌هايي مانند تغييرات اقليمي،‌خشكسالي و بيماري را دارند.

محققان معتقدند اهميت اين اقوام وحشي دانه‌هاي خوراكي در اين است كه براي بقا در جهان بايد خود را با شرايط محيطي خصمانه‌اي سازگار كرد و با افزايش بيماري و آفت و تغييرات اقليمي، اقوام وحشي دانه‌هاي خوراكي كه از تنوع ژنتيكي بيشتري برخوردارند مي‌توانند پس‌انداز ارزشمندي باشند.

بذرهاي بانك بذر ميلنيوم به مركز جهاني مطالعات كشاورزي در مناطق خشك، ICARDA در لبنان ارسال شده‌اند. اين نمونه‌ها شامل بذر گندم وحشي از ايتاليا، گياه عدس وحشي از قبرس، و همچنين اقوام وحشي گياهان نخود و باقلا است. در لبنان از اين بذرها براي مطالعه در زمينه بهبود وضعيت اقوام بومي‌سازي شده با خطرهاي محيطي و اقليمي استفاده خواهد شد. بذرهاي ارسالي از كشورهاي ايتاليا،‌گرجستان، قبرس، پرتغال، آذربايجان و ارمنستان گرد‌آوري شده‌اند.

دانشمندان در ICARDA در تلاش براي بازسازي بزرگترين مجموعه از بذرهاي منطقه هستند كه در سوريه از بين رفته‌است. اين مجموعه شامل هزاران نوع گندم، جو،‌عدس و باقالا بوده‌آست كه زماني در حلب نگهداري مي‌شدند.

پروژه اقوام وحشي يا خودروي محصولات كشاورزي غذايي طرحي جهاني براي محافظت و بهره‌برداري از تنوع ژنتيكي اقوام خودروي محصولات كشاورزي بومي است تا به اين شكل آينده منابع غذايي و كشاورزي ايمن‌تر شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =