سفیران چهار کشور کوبا، غنا، شیلی و قبرس استوارنامه خود را تقدیم حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان کردند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز در کاخ سعدآباد، سفیران چهار کشور را به حضور پذیرفت و پس از دریافت استوارنامه آنان، در سخنانی بر تداوم همکاری ایران با این کشورها تاکید کرد.

روحانی در دیدار با سفیر جدید کوبا از سطح روابط خوب ایران با این کشور گفت و با اشاره به ظرفیت‌های خوب همکاری دو کشور، خواهان فعال شدن آن شد. رییس‌جمهور در دیدار با سفیر جدید غنا نیز بر گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کرد.

روحانی دیدار با سفیر جدید شیلی را هم فرصتی دانست تا بر روابط خوب ایران با کشورهای امریکای لاتین تاکید کرده و خواهان افزایش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با این کشور شود. رییس‌جمهور همچنین در دیدار با سفیر جدید قبرس از برجام گفت و تعهدی که ایران همچنان بر آن پایبند است و در ادامه هم بر افزایش روابط بانکی بین دو کشور تاکید کرد.

گزیده اظهارات در این دیدارها را در ادامه می‌خوانید:

دیدار روحانی با ...

گزیده اظهارات

«الکسیس باندریچ وگا» سفیر جدید کوبا

حسن روحانی: روابط تهران با هاوانا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح بسیار خوب جریان دارد. ایران و کوبا پس از دوران انقلاب خود با توطئه های مشترکی مواجه بودندو بدون شک در میان تاریخ انقلاب‌های جهان نام امام خمینی(ره) به عنوان رهبر مسلمان انقلابی و فیدل کاسترو به عنوان یکی از رهبران انقلابی در تاریخ ثبت شده است. ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط تهران- هاوانا در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بویژه در بخش علمی و انرژی وجود دارد که باید این ظرفیت ها را به نفع دو ملت فعال کرد. جمهوری اسلامی ایران نسبت به اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت های مستقل و از جمله کوبا مخالف است.

بندریچ وگا: جمهوری اسلامی ایران جایگاه خاصی در روابط خارجی کوبا دارد و مصمم هستیم مناسبات و همکاری‌های خود را با ایران در همه زمینه‌های اقتصادی همپای روابط سیاسی خود توسعه داده و روابط خود را روز به روز ارتقاء دهیم. کوبا معتقد است برقراری روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران بهترین ابزار برای مقابله با تحریم‌های غیرمنصفانه علیه دو کشور است و در این برهه که ایالات متحده با زورمداری قصد دارد نظرات خود را بر دنیا تحمیل کند، توسعه روزافزون کشورهای مستقل و آزادیخواهی مثل ایران و کوبا می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

«الحاجی سایوتی یاهایا ایدی» سفیر جدید غنا

روحانی: کمیسیون مشترک همکاری های ایران و غنا باید با شناسایی ظرفیت ها و توانمندی‌های موجود برای گسترش همکاری و فعال کردن بخش های خصوصی دو کشور، فضای مناسبی را در راستای توسعه مناسبات تهران- آکرا ایجاد کند. اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط و همکاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی با غنا به عنوان کشوری دوست و برادر است.

یاهایا ایدی: پتانسیل های فراوانی برای توسعه روابط و همکاری های دو کشور وجود دارد و ما همواره خواهان گسترش مناسبات با ایران هستیم.

«ایگناسیو یانوس» سفیر جدید شیلی

روحانی: توسعه روابط و همکاری ها با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و از جمله شیلی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است. تهران و سانتیاگو ظرفیت ها و توانمندی های بسیار خوبی در بخش های مختلف دارند که باید از آنها برای توسعه و تقویت روابط و همکاری های مشترک تجاری و اقتصادی استفاده کنیم. ما خواهان صلح و ثبات پایدار و مبارزه با تروریسم و خشونت در جهان هستیم و معتقدیم همه کشورها باید در این راستا با هم همکاری و مشارکت کنند. عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی در جهان بسیار حائز اهمیت است. امروز رقابت تسلیحاتی در جهان و تهدید کشورها نگرانی‌هایی را برای همه کشورها و ملت های جهان به دنبال دارد.

یانوس: تقویت صلح و امنیت جهانی و گسترش همکاری‎های بینالمللی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار برای شیلی حائز اهمیت است. روابط خوب ایران و شیلی و ظرفیت های فراوان موجود در دوکشور برای توسعه و تقویت مناسبات فی‌ما بین، رفع موانع بانکی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را ضروری می‌سازد و ما خواستار حضور بخش خصوصی شیلی در بازارهای سرمایه گذاری ایران هستیم.

«پتروس ت. ناکوزیس» سفیر جدید قبرس

روحانی: ظرفیت‌های بسیار خوبی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود دارد که با ارتقاء سطح روابط بانکی می‌توان جهشی در مناسبات اقتصادی ایجاد کرد. تا زمانی که طرف‌های مذاکرات ما در برجام به تعهدات خود پایبند باشند ما نیز پایبند خواهیم ماند. برای توسعه همه جانبه روابط نیازمند وجود مناسبات بانکی مطلوب هستیم و همانطور که امروز با بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه‌ای همکاری‌های بانکی داریم، این نوع روابط می‌تواند بین تهران و نیکوزیا هم توسعه یابد. معتقدیم مشکل قبرس از طریق گفتگو قابل حل و فصل است و ایران از استقلال و یکپارچگی قبرس حمایت می‌کند.

ناکوزیس: قبرس از نقش بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران در خصوص ترویج صلح و امنیت در منطقه و جهان کاملاً آگاه است و آن را قابل تحسین می‌داند. تهران و نیکوزیا هدف مشترکی دارند و آن برقراری صلح، آرامش و ثبات در منطقه است و معتقدیم برجام باید پابرجا بماند و این قرارداد می‌تواند به گسترش صلح و ثبات در منطقه کمک کند. قبرس مصمم است در کلیه زمینه‌ها و از جمله مناسبات بانکی، روابط خود را با تهران گسترش دهد.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =