اقتصادنیوز نوشت:با اینکه این روزها مدیران صنایع خودروسازی ‌سعی دارند، نشان‌دهند که مدل‌های جدید چندان تغییری در بازار ایجاد نخواهند کرد. اما اخبار حکایت از آن دارد که ممکن است تغییراتی در بازار خودروهای ارزان قیمت در آینده نزدیک رخ دهد.

 با اینکه این روزها مدیران صنایع خودروسازی ‌سعی دارند نشان‌دهند که مدل‌های جدید چندان تغییری در بازار ایجاد نخواهند کرد اما اخبار حکایت از آن دارد که ممکن است تغییراتی در بازار خودروهای ارزان قیمت در آینده نزدیک رخ دهد. 


 تولید دو خودرو احتمالا تغییراتی در بازار خودرو های ارزان قیمت ایران ایجاد می کند که یکی تولید رنو کوئید با قیمت 25 میلیون تومان در سایپا و دیگری تولید سوزوکی سلریو با قیمت 28 میلیون تومان در ایران خودرو است.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ایران خودرو قصد دارد محصول ارزان سوزوکی ژاپن را در کشور تولید و عرضه کند، افزوده : سوزوکی سلریو یکی از ارزانترین محصولاتی است که روانه بازار کشور خواهد شد و قیمت این خودرو زیر ۳۰ میلیون تومان است و شاید بتوان آن را حول و حوش ۲۸ میلیون تومان عرضه کرد.

با اینکه کمی درباره قیمت این دو خودرو شک وجود دارد اما مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرده سعی خواهد کرد سلریو با قیمت 28 میلیون تومان در ایران خودرو تولید شود .

اگر وعده مدیران خودرویی برای تولید این دو مدل با قیمت 25 و 28 میلیون تومان تحقق پیدا کند، بازار خودرو‌های ارزان قیمت ایران دچار تحول اساسی از نظر کیفیت محصولات ارائه شده خواهد شد .

 اما این دو خودرو چه ویژگی هایی دارند؟ رنو کوئید یک خودرو شبه شاسی بلند کوچک و سوزوکی سلریو یک خودرو هاچ بک در اندازه پراید است.

هر دو خودرو توسط سازندگانشان برای بازار هند طراحی شده اند البته سوزوکی سلریو با قیمت 8 هزار یورو وارد بازار اروپا شده است ولی فعلا برنامه ای برای ورود به بازار رنو کوئید به بازار اروپا اعلام نشده است.

در بازار هند  سوزوکی سهم بزرگی در  بخش  خودروهای  ارزان قیمت و کوچک دارد و رنو با  کوئید  سعی دارد بخشی از این  بازار را تصاحب کند.در بازار اروپا هم سوزوکی با  قیمت 8 تا 9 هزار یورویی سلریو  توانسته با بسیاری از خودرو ها رقابت کند. 

البته همچنان در این کلاس فولکس واگن آپ و اشکودا سیتی گو بهترین خودرو های بازار هستنند اما سوزوکی سلریو توانسته  خودرویی مانند فیات پاندا را از نظر کیفیت و ارزیابی مجلات فنی اتومبیل در اروپا شکست دهد . فیات پاندا یکی دیگر از گزینه های ایران خودرو برای تولید خودرو ارزان قیمت است . که البته فعلا  به دلیل شراکت  فیات با کرایسلر به گفته  وزیر صنایع، احتمال کمی برای تولیدش در ایران وجود دارد . 

سوزوکی سلریو از نظر مجلات اروپایی خودرویی با دوام با موتوری کم مصرف ، از نظر نگهداری کم خرج و دارای فضای مناسب در خودروهای کلاس خود ارزیابی شده است. 

از نظر طراحی رنو کوئید و  سوزوکی بسیار ساده طراحی شده اند البته رنو کمی وضعیت بهتری نسبت به سوزوکی دارد .رنو کوئید در طراحی خارجی طراحی جذاب تر و به روز تری نسبت به سوزوکی دارد. ازنظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی چند رسانه ای می توان این خودرو را پرچم دار خودرو های ارزان قیمت که نیم نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودرو ها دارند دانست .مواد به‌کار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است .

 در داخل سوزوکی سلریو هم با اینکه از مواد ارزان قیمتی در ساختش بهر گرفته شده اما دارای کیفیت مناسبی است .از نظر فضای داخلی هر دو خودرو بگونه ای طراحی شده اند که فضای پای کافی حتی برای افراد بلند قد داشته باشند .

موتور این دو خودرو دقیقا جایی است که سبب می شود خودروهای بالای 30 میلیون تومان سایپا و ایران خودرو در حاشیه امن باقی بمانند . موتور هر دو خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر است. حجم موتور رنو کوئید 800 سی سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است . این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می کند .
در زمینه قدرت موتور سوزوکی قدرت موتور بیشتری دارد و با موتور یک لیتری خود 67 اسب بخار قدرت تولید می کند البته از نظر مصرف سوخت رنو کوئید خودرو بهتری است .

از نظر ایمنی هر دو خودرو دارای سه ستاره ایمنی هستند و می توان سطح ایمنی این دو خودرو را در حد تندر 90 ارزیابی کرد .

اگر حرف مسئولان درباره قیمت این دو خودرو درست باشد و پس از مدتی این دو محصول جایگزین پراید در بازار ایران بشوند میتوان انتظار داشت حجم زیادی از کشته های جاده ای ایران کاهش یابد .

درباره خودروهای ایمن و غیر ایمن و نقش آنها 
در مرگ و میر تفاسیر مختلفی ارائه می شود به عنوان نمونه سایپا در بیشتر موارد وقتی عنوان می شود پراید حدود 15 درصد مرگ میر جاده ای ایران را به خود اختصاص داده سعی می کند اینگونه توجیه کند که چون تیراژ این خودرو بالا است میزان مرگ میر با این خودرو هم بالا نشان داده می شود در حالی که پژو 206 با تیراژی حدود یک سوم پراید تنها دو درصد از مرگ میر جاد ای را به خود اختصاص داده یعنی اگر پراید هم مانند پژو 206 ایمن می بود به جای سالی 15 درصد سالی 6 درصد را به کام مرگ می کشید یعنی اگر پراید ایمن تر می بود سالی 1500 نفر کمتر کشته می شدند .

حال اگر پراید را بتوان با خودرویی که استاندارد نزدیک از نظر ایمنی به 206 و تندر 90 دارد جایگزین کرد سالیانه صد ها نفر از مرگ نجات خواهند یافت .
البته سوال مهم این است که اگر دو خودرو ساز ایرانی این دو خودرو را با چنین قیمتی وارد بازار ایران کنند آنوقت دیگر کسی مشتری خودرو های بالای 30 میلیون تومان این دو شرکت نخواهد بود .

بررسی‌های اقتصادنیوز نشان‌می‌دهد که با این همه قدرت پایین موتور رنو کوئید و سلریو در مقایسه با تندر 90 ، پژو 206 و سمند  این امکان را به خودرو سازان ایرانی برای حفظ بازار خودروهایشان می دهد البته برخی خودروها مانند سمند باید دچار تحول اساسی شوند . برخی مانند پژو 405 هم باید خط تولید را ترک کنند . درباره پراید و تیبا هم اگر  سوزوکی سلریو و رنو کوئید با  قیمت  25 تا 30 میلیون تومان عرضه شوند یا باید قیمت پراید و تیبا کاهش پیدا کند یا این دو خودرو از خط تولید خدا حافظی کنند یا اینکه باید قیمت کوئید و سلریو بالاتر از قیمت های اعلام شده 25 تا 30  میلیون تومان باشد .

آنچه مشخص است دو خودرو رنو کوئید و سوزوکی سلریو اگر خودروسازان ایرانی بخواهند می توانند با قیمت 25 تا 30 میلیون تومان عرضه شوند که با این اتفاق قشر متوسط ایرانی هم می توانند صاحب خودرو های امن تر و با کیفیت تری بشوند . 

البته  با توجه با تاریخچه 35 ساله  نه چندان روشن خودرو سازان ایرانی و عدم توجه به انتظار مشتریان و خواست بازار  و سودجویی زیاد خودرو سازان ایرانی ،بسیاری  درباره این اتفاق تردید دارند.

 

3535 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصف IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    130 0
    فعلا که با این روند هر روز دارن به ورشکستگی نزدیک تر میشن. وقتی قرارداد های هلو بپر تو گلوی ماشین های توقف تولید شده رو امضا میکنین باید عواقبش رو ببینید. تمام تلاشمون رو میکنیم که مردم رو روشن کنیم. تو آخرین شاهکارتون هم که کیزاشی که چند ساله دیگه تولید نمیشه رو دوباره میخواین بیارین رو خط تولید . پر واضحه که به هیچ چیز جز سودش فکر نکردین اونم با قیمت مسخره 120 میلیونی. درحالی که وقتی 90 تومن بود هم کسی نمیخرید. ماشین بعدی سوئیفته که 80 تومن قیمت گذاشتن. من با 2 نفر واردکننده صحبت کردم هر دو تاشون گفتن همین الان بخوایم وارد کنیم 70 تومن پولشه اونوقت شما از روی خط تولید میخواین 80 تومن پول بگیرین؟ مثل روز روشنه که فقط میخواید مردم رو راضی کنین که همچنان بنجل هاتونو بخرن و از آینده نا امید شن
  • محمود RO ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    119 2
    یجوری میگید کاهش قیمت ادم فکر میکنه قیمت نصف شده..... هر وقت پراید رسید به ۱۰ میلیون مردم رو دعوت به خرید کنید
  • بی نام RO ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    93 5
    "موتور هر دو خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر است. حجم موتور رنو کوئید 800 سی سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است . این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می کند . در زمینه قدرت موتور سوزوکی قدرت موتور بیشتری دارد و با موتور یک لیتری خود 67 اسب بخار قدرت تولید می کند." میتوان از حالا شکست این دو خودرو در بازار را پیش بینی کرد. یکی از معیارهای اساسی مردم ایران حجم موتور و قدرت آن حتی برای سفرهای درون شهری است..
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
      17 0
      والا... خودشونو مسخره کردن، صد میلیون میکشن رو قیمت خودرو، بعدش که میخوان کم کنن هزار تومن هزار تومن کم میکنن بعدشم میگن کاهش قیمت دادیم خیر سرشون
    • حامی A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
      14 1
      مردم ایران انقدر حق انتخاب ندارن که قدرت موتور رو معیار قرار بدن،مهمترین معیار قیمته نه حجم موتور، با پراید 65 اسب بخاری هم همه جور کوهو دشتیو میرن مردم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    37 17
    الان فکر میکنی قدرت موتور پراید چقدره دوست عزیز؟ 65 اسب بخار.پس حتما این محصولات با توجه به ایمنی گفته شده از پراید بهترن.
  • بی نام US ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    18 0
    از بحث خریدو وفروش خودرو که بگذیم . ده ساله سازمان حفاظت محیط زیست داره خودشو به در و دیوار می زنه که این پژو ها و پرایدی که تو ایران تولید میشه باعث و بانی اول آلودیگ هوای کشوره و می خوان جلوی تولیدشو بگیرن ولی به لطف مافیای فرغون سازی تو ایران اصلا نمی تونه کاری از پیش ببره سلامت مردم صفر . جیب فرغون سازا 100
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    23 0
    خواهش میکنم صفر نخرید .به خدا یه مدل پایین تر هیچ اشکالی نداره و کسی نمیفهمه .نخرید تو رو خدا.
  • بی نام US ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    11 0
    دوست عزیز من خودم در هند دانشجو هستم.سواری سویفت که اونجا به نام ماروتی سویفت تولید میشه قیمت صفر کیلومترش 25 میلیون تومان میباشد و سواری سوزوکی دیزایر نوع به روز شده سویفت است که قیمتی حدود 28 میلیون تومان دارد.
  • علی A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    18 0
    سلام ، فقط با نخریدن متوانیم قیمتها را بشکنیم . پس همت کنیم و اصلا ماشین نو نخریم .
  • سینا A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    21 0
    من که همین الان پول خرید یه پژو پارس صفر رو دارم. ولی نمیـــــــــخرم. هر موقع شد 10 تومن میخرم.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    11 0
    من هم میخواستم یه پراید نو بخرم ولی الآن دیگه نمیخرم تا قیمت بیاد پائین
  • داود A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    12 0
    با سلام به ملت فهیم ایران زمانی که شرکت پارس خودر خبر تولید داچیا یا تندر 90 را داد قیمت مدل فول را 7.5 میلیون اعلام کرد اکنون بین 35 تا 50 میلیون به مردم می فروشند این دو ماشین اگه در ایران تولید بشه با انجام لابیگری اقتصادی قیمتش حداقل 3 برابر خواهد شد کشور ما مدیران لایق نیازمنده که بفکر مردم و مملکت باشند نه دلال و صراف در پوشش صنعتگر و خودرو ساز