سلیمانی: ممکن است کردهای اقلیم کردستان عراق حسرت بخورند

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است اگر همه پرسی اتفاق بیفتد عواقب آن جبران ناپذیر خواهد بود.

زهره نوروزپور:

 واکنش های جهانی نسبت به همه پرسی استقلال کردستان عراق و اقدام بارزانی رو به روز بیشتر و کوبنده تر می‌شود. افشار سلیمانی، سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان به خبرآنلاین گفت: «بديهي است که از منظر حقوق الهی، انسانی و بین المللی، همه ملتها از حق تعیین سرنوشت برخوردارند. برگزاری رفراندوم در رابطه با موضوعات مختلف حقوق بشر، یکی از راههای شناخته شده در این راستا محسوب می شود، اما وضعیت عراق و اقلیم کردستان متفاوت است»

 


سلیمانی با تاکید بر اینکه منطقه غرب آسیا آبستن حوادث است و اوضاعی بحرانی دارد به شرایط زمانی همه پرسی کردستان اشاره کرد و گفت: «اما شرایط کنونی منطقه و عراق و اقليم کردستان عراق ملتهب است و همه کشورها، احزاب و گروهها باید بر روی دفع کامل تروریسم متمرکز شوند. از سوی دیگر جامعه جهانی، بویژه کشورهای همسایه عراق و همینطور دولت عراق، با این رفراندوم به درجات مختلف مخالفند. این مسئله را نیز باید در نظر داشت که قانون اساسی عراق راهکار ديگري را در جهت تأمین حقوق اقوام ساکن این کشور پیش بینی کرده و حتی برخي از احزاب اقلیم کردستان عراق نیز با این همه پرسی مخالفند و در مجموع باید گفت اجماع داخلی و خارجی در،رابطه با آن وجود ندارد.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان دربارۀ ماهیت همه پرسی، واکنش احتمالی بازیگران منطقه و خصوصا کردهای عراق در پسا رفراندوم گفت:

«حتی در مورد حوزه های جغرافیایی برگزاری رفراندوم میان دولت اقلیم و دولت مرکزی عراق اختلاف وجود دارد. مناسبترین شیوه برآي تامین حقوق کردهای عراق انجام مذاکره با دولت مرکزی و دولتهای همسایه و جامعه جهانی بود که منافع بیشتری را برای مردم کرد و منطقه در پی داشته باشد.

در چنين شرایطی در صورت برگزاری رفراندوم احتمال وقوع تشنج و درگیری و اخلال در امنیت اقلیم و عراق و حتی منطقه وجود دارد و این نگرانی وجود دارد که پس از برگزاری رفراندوم، کردهای اقلیم به شرایط پیش از رفراندوم حسرت بخورند، هرچند که مسعود بارزانی اعلام کرده، آماده است پس از رفراندوم حتی تا دو سال استقلال کردستان عراق را اعلام نکند و با دولت مرکزی به مذاکره بنشنيند تا چگونگی انجام آنرا به توافق برسانند.»

سلیمانی درباره واکنش ترکیه و ایران تاکید کرد: «نکته مهمتر اینکه ایران و ترکیه اعلام کرده اند در صورت برگزاری این همه پرسی، مرزهای زمینی و هوایی خود را بر روی اقلیم کردستان عراق خواهند بست و مراودات سیاسی، تجاری و اقتصادی خود را با این منطقه قطع خواهند نمود که در صورت وقوع این اقدام شرایط سخت تری برای مردم اقلیم پیش خواهد آمد و احتمال بدتر شدن شرایط امنیتی در مرزهای این دو کشور با اقلیم نیز دور از ذهن نیست.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    40 38
    اگه رفراندوم کریمه خوب بود پس اینم خوبه
    • بی نام A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      2 6
      خاک خاک عراق است اگر مردم هم نخواهند باز کردستان جزیی از عراق است, و در این همه پرسی باید تمام مردم عراق شرکت کنند نه تنها کردستان, من خودمم شخصا رفراندوم را قبول ندارم
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    32 14
    در هیچ جای دنیا، استقلال یک بخش از یک کشور همراه با آرامش نبوده است. ایشان از یک سوی به حق تعیین سرنوشت اشاره کرده و در جای دیگر این موضوع را مستثنی نموده است. ایشان بهتر بود اصلا" مصاحبه نمیکرد و ساکت میماند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    7 75
    از نظر اقتصادی عراق برنده این مساله است و دیگر مجبور نیست خرج کردستان را بدهد. از نظر جغرافیایی عراق و ایران میتوانند شرکای مهمی برای کردستان باشند در صورت دسترسی کردستان به مدیترانه کردستان رقیب سرسخت ترکیه در ترانزیت خواهد بود. بهتر است هر چه سریعتر ایران و عراق شروع به سرمایه گزاری روی زیرساختهای حمل و نقل کردستان کنند.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      30 4
      بهتر است اطلاعات بچه گانه تان را پیش خودتان نگهدارید و خلق اله را مستعفیض نفرمایید اقا کردستان عراق یک سانتیمتر مرزابی مشترک نداره با کشورهای منطقه اونوقت شما از مدیترانه و...... صحبت میکنید
  • سيامك A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    14 6
    قدرت در اتحاد و نه در جدايي طلبي است. چنين حركاتي باعث بدعت بدي در خاورميانه مي شوند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    12 9
    حالا ببینید این بارزانی چه طوری سر کردها با عراق و ایران و ترکیه معامله بکنه. من نمیدونم این کردها چرا از تاریخ درس نمی گیرند.
    • بی نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      1 5
      بارزانی مردم کرد را نابود خواهد کرد