با هم مروری بر مهم‌ترین اخبار فناوری اطلاعات ایران در هفته سوم مهرماه 1396 می‌کنیم.

خبرآنلاین:


شماره 1 - جزئیات پیاده سازی طرح رجیستری گوشی تلفن همراه توسط مسئولان اجرای این طرح تشریح شد که بر اساس اعلام مسئولان این طرح ظرف ۴ ماه آینده کامل می‌شود. در جلسه کمیته اطلاع‌رسانی طرح رجیستری گوشی‌های موبایل با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط گفته شد به زودی دو گوشی معروف از لیست بیرون خواهند رفت. کارشناسان می‌گویند پس از بی‌مهری‌های اپل به ایران، احتمالا مقامات تصمیم دارند از اول آبان گوشی‌های آیفون را در ایران رجیستر نکنند. بدین ترتیب تجارت غیر مستقیم 4 میلیارد دلاری اپل در ایران از بین خواهد رفت. از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیاده سازی سامانه واردات گوشی تلفن همراه با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی به کشور خبر داد.

شماره 2 - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیحاتی درباره وضعیت بسته‌های اینترنتی ارائه کرد و گفت وحدت نظر در رابطه با کاهش هزینه‌ها و خارج شدن از حالت حجمی وجود دارد. آذری جهرمی تاکید کرد: طبق وعده‌ای که دادیم قرار بود این بسته نهایی و در صد روز اول اجرایی شود که مباحث کارشناسی آن همچنان با اپراتورها و کمیسیون تنظیم و مقررات مرجع تصویب تعرفه‌ها ،مورد بررسی قرار می گیرد و فکر می‌کنم در جلسه بعدی کمیسیون ما برای تصمیم نهایی وارد شور شویم.


شماره 3- یک منبع آگاه در مرکز ملی فضای مجازی خبر تعیین تکلیف تلگرام در جلسه سه شنبه شورای عالی فضای مجازی را تکذیب کرد. ‎این منبع آگاه گفت: اساسا جلسه‌ای توسط شورای عالی فضای مجازی تشکیل نشده است؛ لذا خبر مذکور صحت ندارد. دادستانی هفته گذشته اعلام کرده بود به زودی تکلیف تلگرام را روشن می‌کند.


شماره 4- رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت: دکتر روحانی بر نهایی‌شدن طرح دولت الکترونیک در دولت دوازدهم تاکید ویژه دارند.


شماره 5- وزیر ارتباطات با اشاره به اعلام اسامی و اعتراضات مربوط به کم‌فروشی اینترنت اظهار کرد: گزارش سازمان تنظیم مقررات تهیه و ارائه شده است که عمده علل، عدم آگاهی مردم در استفاده از خدماتی بود که در اختیار دارند.


شماره 6- وزیر ارتباطات در پست اینستاگرامی خود نوشت: خبر مربوط به آزار مسافر یکی از سرویس‌دهندگان تاکسی آنلاین تاسف برانگیز است اما نکته مهم این است که کسب وکارهای نوپای این عرصه فرصت مناسبی برای بهبود فضای نامناسب حمل ونقل شهری دارند.


شماره 7- مراسم بزرگداشت روز جهانی پست با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، حسین مهری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست و مسئولین وزارت ارتباطات برگزار شد. مهری با اعلام خروج پست از زیان دهی گفت: هنگامی که این شرکت را تحویل گرفتیم با 355 میلیارد تومان زیان انباشته معادل یک سال درآمد شبکه پستی کل کشور مواجه بودیم که رقم بسیار بالایی بود و در سال 1392 حدود 78میلیارد تومان به این زیان افزوده شد و اگر همین روند ادامه می‌یافت در حال حاضر 900 میلیارد تومان زیان انباشته شبکه پستی داشتیم.


شماره 8 - رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه ۱۵ پروژه ماهواره‌ای در کشور در حال اجرا است، گفت: سعی می‌کنیم در تعریف پروژه‌های جدید روی پروژه‌های عملیاتی کار کنیم. حدادی پور با اشاره به دستاوردهای جدید این پژوهشگاه افزود: محموله سنجشی سار جزو دستاوردهای جدید پژوهشگاه بود که در این نمایشگاه معرفی شد، همچنین برخی از تکنولوژیهای خاص در موتور انتقال مداری و اینترنت اشیاء و کاربرد در حوزه کشاورزی از دیگر دستاوردهایی بود که در این نمایشگاه معرفی شد.


شماره 9 - رویکردها و برنامه های اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت دوازدهم توسط محمدجواد آذری جهرمی به حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حکم در ۱۳ سرفصل انتظارات مدنظر را اعلام کرد.


شماره 10 - در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا مراسم اربعین حسینی و پیاده روی زائران حرم اباعبدالله الحسین، اپراتورهای تلفن همراه تجهیزات ارتباطی خود را در مرز مهران نصب کردند.در راستای خدمات رسانی مطلوب به زائران اربعین، نصب و راه اندازی سایتهای BTS پرتابل در منطقه مرزی مهران توسط اپراتورهای موبایل آغاز شد.


شماره 11- نخستین پروفایل آزمایشی eSIM در ایران راه‌اندازی شد.در همایشی به همین مناسبت، روندهای جهانی بازار eSIM و نقشه راه GSMA، تغییر پارادایم در بازار مشترکان شخصی و سازمانی و فراهم آوردن تجربه زندگی دیجیتال برای مصرف‌کننده بحث و بررسی شد.


شماره 12- در راستای اجرای تکالیف برنامه ششم توسعه مبنی بر تغییر حجم و اندازه شرکت ارتباطات زیرساخت، ساختار پیشنهادی جدید این شرکت تدوین و توسط وزیر ارتباطات به سازمان امور استخدامی کشور ارائه شد. مدیرکل تحول اداری شرکت ارتباطات زیرساخت درباره ضرورت تجدیدنظر در ساختار شرکت گفت: با ورود به عرصه رقابت، باید خدمات را به صورت نیاز محور و نه عرضه محور ارائه کرد تا بخش های فنی بتوانند براساس تقاضاها، سرویس های مورد نظر را ارائه کنند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =