۰ نفر
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

ایرنا نوشت: سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به سه کشور جنوب شرق آسیا که شب گذشته با ورود به مالزی آغاز شد،دومین سفر دوره ای خارجی امیر قطر پس از تیرگی روابط این کشور با برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در حالی تور آسیایی خود را به کشورهای جنوب شرق آسیا آغاز کرده است که یک گروه بلند پایه از اعضای کابینه و تجار و فعالان اقتصادی این کشور وی را همراهی می کنند.

امیر قطر در نخستین سفر دوره ای خارجی خود پس از بحران اخیر در فوریه سال جاری میلادی به کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه و آمریکا سفر کرده بود.

رسانه های قطری مهمترین هدف تور آسیایی امیر این کشور را گفت وگو با مقام های عالی رتبه سه کشور مالزی، سنگاپور و اندونزی برای استحکام روابط دو جانبه و رایزنی های اقتصادی برای امضای تفاهم نامه های مشترک تجاری اعلام کرده اند.

طبق این گزارش قرار است در مالزی مسئولان دو کشور علاوه بر گفت وگو در مورد روابط دوجانبه ، در زمینه های اقتصادی از جمله انرژی و سرمایه گذاری رایزنی داشته باشند.

شیخ تمیم که به دعوت سلطان محمد پنجم پادشاه مالزی به این کشور سفر کرده ،در 25ژوئن 2013 به عنوان هشتمین امیر قطر قدرت را به دست گرفت.

آخرین میزبانی مالزی از یک امیرقطری به 18 سال پیش (2009) در جریان دیدار شیخ حمد خلیفه آل ثانی پدر شیخ تمیم از این کشور باز می گردد.

دیدار با سلطان محمد پنجم پادشاه و نجیب تون رزاق نخست وزیرمالزی از برنامه های دیدار دو روزه شیخ تمیم حمد آل ثانی از این کشور اعلام شده است.

مالزی و قطر روابط دوستانه و همکاری های مشترک اقتصادی و سیاسی دارند.

** روابط اقتصادی - تجاری

قطر با جمعیتی حدود دو میلیون و 500 هزار نفر از جمله کشورهای ثروتمندی محسوب می شود که ظرفیت های سرمایه گذاری زیادی در آن وجود دارد و شرکت های مالزیایی به دلیل عملکرد به ویژه از سال 2014، به بعد مورد اعتماد طرف های قطری قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری قطر ، دوحه وکوالالامپور روابط اقتصادی مشترکی بایکدیگر دارند که بر اساس آمار ارائه شده ارزش روابط اقتصادی دو جانبه تا پایان سال 2016 برابر با 566 میلیون دلار برآورد شده است.
طبق این گزارش حجم این روابط اکنون به 1.1 میلیارد دلار رسیده است.

آمار نشان می دهد که حجم تجارت دو کشور در سال 2006 حدود 265 میلیون دلار بود که این میزان در سال 2015 با افزایش حدود سه برابری به 843 میلیون دلار رسید تا این کشور کوچک غرب آسیا پس از امارات متحده عربی و عربستان سومین شریک بزرگ تجاری مالزی در منطقه محسوب شود.

صادرات مالزی به قطر شامل ماشین آلات ، فرآورده های چوب، لواز الکتریک و محصولات فلزی است. صادرات فرآورده های چوبی به 218 کشورجهان به عنوان یکی از شاخص های اصلی برنامه توسعه این این کشور تا سال 2020 محسوب می شود.
واردات مالزی از قطر نیز عمدتا شامل نفت، مواد شیمیایی، محصولات آلومینیومی، ماشین آلات و تجهیزات نوری است.
این دو کشور همچنین یک صندوق سرمایه گذاری مشترک به ارزش دو میلیارد دلار را در سال 2011 ایجاد کردند.

براساس برخی گزارش های رسانه ای حدود پنج هزار مالزیایی در قطر زندگی می کنند که بیشتر آنها در شرکت خطوط هوایی قطر، صنعت آموزش و پتروشیمی این کشور فعالیت می کنند و برخی از مالزیایی ها نیز در بخش دولتی قطر از مناصب بالایی برخوردارند.
دوحه و کوالالامپور در برخی پروژه ها اقتصادی همکاری مشترک دارند که مهمترین آنها در پروژه های اقتصادی مسابقات جام جهانی 2022 به میزبانی قطر است.

- جام جهانی 2022

قطر که در مرحله آماده سازی وتدارک زیرساخت ها و امکانات لازم برای میزبانی جام جهانی 2022 میلادی است در گیر پروژه های متعدد ساخت و ساز از جمله یک شبکه ریلی، ساخت هشت استادیوم ورزشی و شهر ورزشی لوسیل است.
قطر در این مسیرنیاز به مواد اولیه برای پروژه های عمرانی خود ازجمله محصولات چوبی است که مالزی به عنوان یک کشور دارای منابع غنی جنگلی یکی از مهمترین منابع تامین کننده این نیاز می تواند باشد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره ، از شروع بحران روابط میان قطر و عربستان با ایجاد ائتلافی علیه این کشور به همراه امارات درماه ژوئن سال جاری میلادی، مالزی جایگزین عربستان برای تامین فولاد قطر شده است.

احمد زاهد حمیدی معاون نخست وزیر مالزی که در فوریه سال جاری از قطر دیدار داشت ابراز امیدواری کرده بود که شرکت های مالزیایی بتوانند در پروژه های توسعه ای مرتبط با مسابقات جام جهانی 2022 مشارکت داشته باشند.
به گزارش چاینا نیوز در حال حاضر 15 شرکت مالزیایی در قطر در بخش زیرساخت ها و بخش های مهمان پذیری فعالیت دارند.

** روابط دیپلماتیک

دو کشور در سال 1974 از طریق سفارت قطر در اندونزی روابط دیپلماتیک برقرار کردند. سفارت قطر در کوالالامپور در سال 2004 تاسیس شد.
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر، در سال 2009 از مالزی بازدید کرد، وپس از آن پادشاه وقت مالزی در سال 2010 به قطر سفر کرد.

قطر و مالزی مواضع مشابهی در مورد برخی مسائل منطقه ، به ویژه در مورد منازعات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین اشغالی و بحران روهینگیا در میانمارداشته اند.

سفر امیر قطر به کوالالامپور چند ماه پس از سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به مالزی در اواخر فوریه سال جاری میلادی صورت می گیرد. مالزی با هر دو کشورعربستان و قطر روابط دوستانه دارد.

نخست وزیر مالزی پس از بروز بحران دیپلماتیک بین قطر و سه کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: 'ما دعا می کنیم که به لطفا خداوند متعال، همه تفاوت های بین برادران عرب ما حل و فصل شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =