ایرنا نوشت: حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن به رهبری 'شینزو آبه' نخست وزیر این کشور و شریک ائتلافی آن - حزب کومیتو - در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پیروزی رسیدند.

به گزارش رویترز ، 'شینزو آبه' با این پیروزی شانس آن را یافته تا طولانی ترین مدت نخست وزیری را در ژاپن داشته باشد و نیروی تازه ای برای بازنگری در قانون اساسی این کشور پیدا کند.
نتایج غیررسمی انتخابات نشان می دهد که حزب لیبرال دموکرات (LDP) و کومیتو 312 کرسی از پارلمان 465 عضوی را از آن خود کردند. سایر احزب هم 143 کرسی به دست آوردند.

نتایج رسمی روز دوشنبه اعلام می شود.

آبه از دسامبر سال 2012 نخست وزیر ژاپن است و با این پیروزی می تواند دوره تصدی خود را تا چند سال دیگر ادامه دارد. همچنین سیاست اقتصادی آبه که به «آبه نامیکس» معروف است با نیروی بیشتری پیگیری خواهد شد.

اما به نظر می رسد که تلاش اصلی وی بر بازنگری بر قانون اساسی ژاپن متمرکز خواهد بود. طبق ماده 9 قانون اساسی ژاپن، این کشور نمی تواند ارتش داشته باشد. اما براساس تفسیری که دولت های مختلف در ژاپن از آن داشته اند، این کشور اجازه دارد یک نیروی دفاع از خود داشته باشد. قانون اساسی این کشور پس از جنگ جهانی دوم توسط آمریکایی ها نوشته شده است.
هواداران آبه خواستار روشن شدن وضعیت و جایگاه مبهم ارتش هستند. اما منتقدان بیم آن دارند که بازنگری در قانون اساسی موجب شود که ژاپن به توسعه نقش خود در خارج از مرزها روی آورد.

آبه به یک شبکه تلویزیونی گفت: اول از همه می خواهم که بحث ها در این زمینه عمیق تر شود و حامیان بیشتری را جلب کنیم.
حزب کومیتو در مورد تغییر قانون اساسی احتیاط بیشتری نشان داده است. بسیاری از احزاب مخالف با تغییر آن موافق هستند اما در جزئیات اختلافات زیادی دارند.

حالا که احزاب لیبرال دموکرات و کومیتو بیش از دوسوم کرسی های پارلمان را به دست آورده اند، با موانع زیادی برای تصویب طرح های خود روبرو نخواهند بود. متمم های پیشنهادی قانون اساسی باید به تصویب دوسوم مجلسین ژاپن برسد و اکثریت رای دهندگان نیز در یک همه پرسی عمومی به آن رای بدهند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =