شبنم رحمتی در یادداشتی در ایران‌آنلاین نوشت: اوایل هفته عکسی از یک نمایشگاه داخلی خودرو منتشر شد که برگزار‌کنندگان برای تبلیغ بهتر و ایجاد جذابیت بیشتر از دو دختر زیباروی ایرانی بهره گرفته بودند.

می‌خواهم از دو زاویه به انتشار این عکس بپردازم. نخست اینکه؛ زنان جزئی از تبلیغات و فرصتی برای جذب بیشتر مخاطب نیستند. نباید از زیبایی و بدن زنان به‌عنوان ابژه جنسی بهره برد و به این وسیله فروش بیشتر کالا و خدمات را تضمین و به سرمایه‌داری خدمت کرد.

زنان پیش از اینکه موجودی منفعل و صرفاً دارای جذابیت جنسی و فیزیکی باشند به‌عنوان یک انسان مستقل شناخته می‌شوند و باید افکار، ذهنیات و توانمندی‌های آنها در اولویت قرار گیرد. چنین رفتاری در زمره خشونت علیه زنان به شمار می‌رود. دوم اینکه؛ روز گذشته وقتی این عکس را در حساب توئیتری‌ام منتشر کردم بازخوردها بیش از انتظار من، منفی و واقعاً ناامید‌کننده بود. خیل عظیمی از مردان نوشته بودند چقدر خوب و «باحال» است که زنان زیبا هم به جذابیت ماشین مورد نظر افزوده‌اند. تعداد زیادی از زنان نیز متأسفانه نوشته بودند من متحجر، دگم، مزدور و مخالف حقوق زنان هستم و مرا مدافع در پستو نگه داشتن دختران و مانع رشد آنها قلمداد کرده بودند. بدترین وجه قضیه و به باور من زنگ خطر این بود که عده خیلی زیادی نظر داده بودند این روش در «غرب» هم خیلی کاربرد دارد و ما «هم» باید از آنها یاد بگیریم و راه رشد زنان را نبندیم.

با این اوصاف به نظر می‌رسد با‌ وجود تولید قابل توجهی از ادبیات مربوط به زنان و حقوق آنها هنوز بسیاری از زنان و دختران تحصیلکرده ما که دسترسی به اینترنت دارند فرق بین رشد زنان و استفاده ابزاری از آنها را نمی‌دانند. علاوه بر آن با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب، بخش بزرگی از مردم همچنان بر این باورند هرچه در غرب می‌گذرد حتماً و الزاماً پذیرفته، روا و بهترین است. چگونه باید به نسل جوان شناساند که غرب مدینه فاضله نیست و علاوه بر بسیاری از کژکاری ها در آن جامعه، چنین استفاده‌هایی از زنان در همان جا هم مذموم است و نقدهای زیادی بر این دست رفتارها که صرفاً در خدمت سرمایه‌داری است نوشته می‌شود؟

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    76 27
    زنها خودشون ذاتا دوست دارن که تو چشم باشن هیچ کجا دنیا کسی اینارو مجبور به این کار نکرده
    • بی نام RO ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      56 11
      پس چرا از چشم چرونی مردا انتقاد میکنن
  • يك زن IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    58 41
    كلا زنها برن تو پستو شما راحت تري؟ اينطوري باشه تو سينما و تلويزيون و تئاتر و ... از زنها استفاده ابزاري ميشه. كلا ميخوايد همه رو تعطيل كنيم؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    27 33
    استفاده ابزاری زمانی هست که تناسب اندام مانکن مانند داشته باشند .هیچ کدوم شاملش نیستند
  • س ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    65 6
    شمااحتمالا تازه باخبر شدی. این روزا هرکسی هرکاری راه اندازی میکنه ازدختران خوش قیافه بخاطر جذب مشتری استفاده میکنه. نه تنها ایران بلکه همه جای دنیا مد شده.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    68 6
    در نود درصد تبلیغات صدا وسیما زنان حضوردارندایشون هم داره از زنان استفاده ابزاری میکنه؟
  • علی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    30 11
    دقیقا تعریف این دوست عزیز خود درک بالا پندار ما از خشونت علیه زنان یا استفاده ابزاری از زنان چیست؟جای تعجب نداره که ایشون هم مثل اکثر مسئولین و حتی غیر مسئولین؛ خود راسا جای دیگران فکر کرده؛ تشخیص موقعیت داده و تصمیم گیری کند.اگر قبول داشته باشیم زنان نیز آفریده های خداوند هستند که اتفاقا جز زیبایی های خلقت هستند؛ نشان دادن این زیبایی تحسین قدرت خداست.مهم اینه که با چه چشمی به این موضوع نگاه کنیم.چشمی که همه چیز را از دریچه شهوت میبینه، طبیعتا هر حضور زنان رو استفاده ابزاری تعریف میکنه که مخالفتی در قالب روشن بینی و عمیق نگری بیان میکنه.یا چشمی که زیبایی آفرینش خداوند رو ببینه که مطمئنا خلاف این تفکر دگم قبلی هست. در هر حال حضور زنان حتی به این صورت مصداق علنی تساوی حقوقه
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    30 14
    اونوقت اين كجاش استفاده ابزاريه
  • مهرداد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    12 3
    این که واقعا تکلیف خودمون رو نمیدونیم، مصداق این قضیه است. خیلی از محصولات غرب رو نمیشه لباس اسلامی پوشاند، چون ماهیتاً غربی است و با فرهنگ ما سنخیتی ندارد. البته چیزی از فرهنگ خودمون هم نمیدنیم.... .
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    26 11
    شما که نقد میکنید، مطمئنید که این دو خانم مدل و منفعل هستند یا شاید از نیروهای فعال در بخش فروش شرکت باشند؟ شاید هم زیبا رو بودن آنها نگاه جنسیتی شما را برانگیخته تا نقد بنویسید.
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    31 4
    الان تو تمام تبليغاتي كه حتي از تلويزيون پخش ميشه هم از زن دارن استفاده ميكنن. اتفاقا زن شده نقش اول تبليغات حالا هر چي ميخاد باشه. به طور نمونه خانومي كه از لحاظ بر و رو هم بهره اي داره مدام تو تبليغات مختلف در حال ايفاي نقشه. الان اگه از تلويزيون ايران پخش بشه استفاده ابزاري نيست اونوقت خارجيا نشون بدن ابزاريه.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    26 8
    باشما موافقم.درعربستان هم چنین کاری با زنان کردند.زنان همیشه به عنوان ابزار جذابیت مورد استفاده قرار می گیرند.نمونه اش مسابقات ورزشی که دختران جوایز را می آورند.حتی در ایران هم دختربچه ها مورد چنین سوء استفاده ای قرار می گیرند.چرا از پسربچه ها با لباس محلی استفاده نمی شود.وقتی حضور زنان هم در ورزشگاه ممنوع است.چرا از صدای زنان برای سخنگوی سالن استفاده می شود؟؟؟
  • حامی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    8 9
    من و خیلیای دیگه هم نظرمون شبیه اون دوستای توییتری است، دلیل غرب دوستی مردم ایران هم به مقایسه وضع زندگی و حقوق زنان در ایران و غرب ریشه داره، با یه مقایسه ساده میشه متوجه شد ما داریم راه درست رو میریم یا غرب
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    7 11
    بالاخره مسئولین تکلیف خودشون رو با خودشون معلوم کنند. اگر بدنبال ایجاد اشتغال و توسعه‌ی پایدار هستند، پس باید به لوازم و ملزومات آن هم پایبند باشند. استفاده‌ی ابزاری از زنان، هنگامی رخ می‌دهد که از زنان و اندام زنانه برای جلب توجه و نظر مشتریان استفاده گردد و هر عرصه و حضوری، به معنی استفاده‌ی ابزاری از زن نیست.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    15 16
    این اگه استفاده ابزاری نیست پس چیه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    10 11
    بیچاره ها همچین هم خاص و پر زرق و برق نیستن.انقد گیر ندیم
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    10 2
    عدم استفاده ابزاری از بانوان را قبول دارم. ولی استفاده از همین ترفند برای اتوموبیل سمند در زمان معجزه هزاره سوم در کشور بلاروس و روسیه رو چی می گید؟ کافیه تو گوگل بزنی تبلیغ سمند در روسیه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    12 8
    اگه به جای این دو خانم از آقایان خوشتیپ استفاده می‌کردند، اشکالی نداشت؟ استفاده ابزاری از مرد نبود؟
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    5 0
    از زنا بدم میاد. اگه‌میخواستم خودروهای این شرکت رو بخرم دیگه منصرف شدم