خانه ملت نوشت: کواکبیان گفت: قانون نظام انتخابات باید اصلاح شود تا احزاب بتوانند در انتخابات نیز فعالیت داشته باشند.

مصطفی کواکبیان  در خصوص انتقاد از قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، اظهار داشت: نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده 10 احزاب تماشاچی هستند و حق رای ندارند و این یک نمونه از ضعف های قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مباحث مختلفی در قانون احزاب وجود دارد که در حال بررسی آن‌ها هستیم تا اصلاحات لازم انجام شود، بیان کرد: قانون فعلی احزاب را در موضوع انتخابات کافی و وافی نمی‌دانیم البته قانون انتخابات نیز باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

کواکبیان با اشاره به قانون احزاب فعلی متذکر شد: این قانون صرفا احزاب را برای گرم کردن تنور انتخابات می‌خواهد نه اینکه انتخابات حزبی داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون نظام انتخابات باید اصلاح شود تا احزاب بتوانند در انتخابات نیز فعالیت داشته باشند.

سروری: اختصاص بودجه نامتعارف، احزاب را به سمت مجیز‌گویی می‌برد

همچنین باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

پرویز سروری دبیر کل جمعیت رهپویان درباره ردیف بودجه 97 برای احزاب  اظهار کرد: احزاب دارای فرآیند نظارتی قابل قبولی نیستند چرا که تفاوتی بین تشکل‌های سیاسی دارای ساختار که به فعالیت‌های حزبی می‌پردازند و احزابی که فقط در ایام انتخابات به فعالیت پرداخته و بیانیه صادر می‌کنند وجود ندارد، لذا این مسئله همواره باعث سوء استفاده شده است.

وی افزود: متأسفانه دولت‌ها در این زمینه، سیاسی عمل می‌کنند و طبیعتا بیشترین بودجه‌ای که برای احزاب در نظر گرفته می‌شود را به سوی تشکل‌های همسوی خود هدایت خواهند کرد.

سروری تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اختصاص چنین بودجه‌ای در راستای تقویت احزاب نخواهد بود و بیشتر این سرمایه به جیب گروه‌های سیاسی هماهنگ با دولت خواهد رفت.

دبیر کل جمعیت رهپویان بیان کرد: حمایت‌های مالی به صورت لجام گسیخته‌ای که دولت براساس نظر خود قرار می‌دهد عملا احزاب را به سوی مجیزگویی خواهد برد.

وی ادامه داد: در نتیجه این فرآیند احزاب از خاصیت و سیر طبیعی خود خارج شده و خواه ناخواه به سمت دولتی شدن پیش می‌روند.

سروری تأکید کرد:‌ لازم است که اگر چنین بودجه‌ای برای تقویت احزاب در مجلس به تصویب رسید سال آینده نیز بررسی شود که این پول‌ها به چه جریان‌هایی تعلق گرفته و چقدر از آن به خزانه احزاب منتقد روانه شده است؟.

دبیر کل جمعیت رهپویان در پایان خاطرنشان کرد:‌ آنچه مشخص است این است که بودجه تعیین شده برای احزاب ساز و کار روشنی ندارد و دست دولت باز است که جریان‌های سیاسی حامی دولت را مورد لطف مضاعف قرار دهد.

 

 29216

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =