باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: با توجه به آنکه کنجاله دومین نهاده مصرفی صنعت مرغ گوشتی است، از این رو افزایش تعرفه واردات آن تاثیر مستقیمی بر نرخ مرغ دارد.

طی چند ماه اخیر به دنبال افزایش تقاضا از سوی مرغداران قیمت جوجه یکروزه بدون حساب و کتاب به مرز 2 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

همچنین براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار بدون جلب رضایت وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد پیشنهاد افزایش تعرفه یا دریافت مابه التفاوت برای کنجاله وارداتی خوراک طیور در قالب یک مصوبه به هیئت دولت ارائه شود.

حال جای سوال است که با وجود سرپیچی واحد های توزیعی مرغ مادر از نرخ مصوب و افزایش تعرفه سرنوشت مرغداران به کجا می رسد؟

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، با اشاره به آخرین وضعیت افزایش تعرفه واردات کنجاله اظهار داشت: سال گذشته تعرفه واردات کنجاله از 4 به 7 درصد ارتقا یافت که افزایش مجدد آن می تواند قیمت تمام شده مرغ را بالا برد.

وی افزود: کارخانه های روغن کشی به دنبال افزایش تعرفه کنجاله هستند که این امر به معنای انحصار است که وزارت جهاد کشاورزی شدیدا با این امر مخالف است.

یوسفی ادامه داد: افزایش تعرفه علاوه بر انحصاری شدن تاثیر بسزایی بر نوسانات قیمت مرغ موجود در بازار دارد، چرا که حداقل 5 الی 6 درصد نرخ تمام شده مرغ را افزایش می دهد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به نرخ منطقی فروش هر کیلو مرغ بیان کرد: با توجه به نرخ قطعه جوجه یکروزه در شرایط کنونی حداقل قیمت هر کیلو مرغ باید 8 هزار و 500 تومان باشد که در صورت افزایش نرخ تعرفه کنجاله این نرخ باید به 9 هزار تومان افزایش یابد.
نرخ منطقی هر کیلو مرغ 8 هزار تومان است

همچنین عظیم حجت عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: کنجاله دومین نهاده مصرفی صنعت مرغ گوشتی است که هر گونه افزایش قیمت ناشی از تعرفه و قیمت کاذب آن تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده مرغ می گذارد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه در جهت حمایت از تولیدکنندگان با افزایش تعرفه مخالف است، افزود: دانه سویا پس از ورود به کارخانجات روغن کشی تبدیل به کنجاله می شود از این رو مرغداران از افزایش تعرفه کنجاله به سبب بالا رفتن هزینه های تولید استقبال نمی کنند.

به گفته حجت با وجود آنکه کنجاله 30 درصد نهاده تولید را شامل می شود از این رو افزایش تعرفه واردات حداقل 5 تا 10 درصد بر نرخ تمام شده مرغ تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش غیر متعارف جوجه یکروزه حداقل نرخ مرغ بسته به کشش بازار باید از 7 هزار و 500 تا 8 هزار تومان باشد.

عضو هیات مدیره مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نرخ نهاده ها باید تابع نرخ جهانی باشد، تصریح کرد: این امر در تعادل قیمت تاثیر بسزایی دارد و درنهایت با وجود کشش بازارهای منطقه توسعه صادرات را به همراه دارد.

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =