کمیسیون تلفیق در حالی عدم افزایش قیمت بنزین در سال آینده را مورد تصویب قرار داده که منابع جایگزینی پیش بینی شده در این محل ، امکان تحقق چندانی را دارا نیست.

زهرا علی‌اکبری: در حالی که دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده پیش بینی کسب 17 هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت حامل های انرژی مانند بنزین را پیش بینی کرده بود و تدابیری به منظور تجهیز این اعتبار جهت اشتغال زایی را در لایجه پیشنهادی گنجاند، نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق ضمن مخالفت با این پیشنهاد ، فروش اموال تملیکی را محلی برای جایگزینی 10 هزار میلیارد تومان از این اعتبار تعیین کردند.

 به این ترتیب مقرر شده است با منتفی شدن افزایش قیمت بنزین ، 10 هزار میلیارد تومان از این رقم به واسطه فروش اموال تملیکی حاصل شود .

 درباره اموال تملیکی

اموال تملیکی ، اموال منقول و غیر منقولی را شامل می شود که كه به موجب قانون به تملك ،‌ تصرف ، تحت توقيف و يا مديريت دولت در مي آيد.

جمع آوري و فروش كالاهاي متروكه و قاچاق كه پيش از انقلاب اسلامي از وظايف گمرك بود پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، با تصويب لايحه قانوني شوراي انقلاب در سال 1358  و آئين نامه اجرايي آن به كميته اي متشكل از نمايندگان بنياد مستضعفان ، جهادسازندگي، بنياد مسكن و دادستاني كل كشور واگذار شد. با تصويب قانون جمع آوري و فروش كالاي متروكه، قاچاق و ضبطي قطعيت يافته و كالاي قاچاق بلاصاحب و صاحب متواري در سال 1361 و آئين نامه اجرايي آن در هيأت وزيران در اردیبهشت ماه سال 1362، اين امور به مركز جمع آوري و فروش كالاهاي مذكور مستقر در وزارت امور اقتصادي و دارايي منتقل شد و عملاً در این سال مركز ذكر شده  در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشكيل شد.

با تصویب قانون در اواخر دهه شصت ، سازمان فروش اموال تملیکی در قالب یکی از شرکت های دولتی تابعه وزات امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد و این مهم را در شرایط کنونی عهده دار است .

با توجه به تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق از یک سو و جو عمومی حاکم بر مجلس در خصوص مخالفت با افزایش قیمت بنزین از سوی دیگر سئوال اینجاست که آیا محل پیش بینی شده برای جایگزینی درآمد بنزین قابل تحقق است؟

بنزین یا شغل

بررسی محتوای لایجه بودجه پیشنهادی 97 نشان می دهد دولت در این لایحه دو گانه بنزین یا شغل را طراحی کرده است . مقرر بود در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی 17 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود ، معادل همین درآمد نیز از صندوق توسعه ملی تامین شده و اعتباری برابر با 34 هزار میلیارد تومان به دست می آمد.

این اما پایان راه نبود چرا که طبق اهداف تدوین شده بانک ها نیز معادل این اعتبار را به عنوان آورده تامین کرده و رقم 68 هزار میلیارد تومان بابت اشتغال زایی هزینه می شد.

آنگونه که مطالعات نشان می دهد ایجاد 200 تا 250 هزار فرصت شغلی در این قالب مد نظر قرار داشت اما با منتفی شدن پیش بینی اولیه و تعیین محلی غیر قابل اعتماد برای این درآمد به نظر می رسد علاوه بر اصلاحات ساختاری در حوزه حامل های انرژی ، برنامه اشتغال زایی نیز به حالت تعلیق درآید . در این شرایط باید توجه داشت برنامه های اشتغالزایی در ایران با توجه به نرخ بالای بیکاری در کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند چرا که چالش نرخ دو رقمی بیکاری از جدی ترین چالش های اقتصاد ایران محسوب می شود.

و اما آمار

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در شهریور ماه آماری از از میزان فروش اموال منقول و غیر منقول در دولت یازدهم ارائه کرد . امین دلیری در آخرین روزهای فعالیتش در جمع خبرنگاران گفته بود: مجموع فروش اموال منقول و غیر منقول از ۵ هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال در دولت دهم با رشد 131.5 درصدی به ۱۳ هزار و ۰۵۱ میلیارد ریال در دولت یازدهم رسیده است.

به گفته وی جزییات آمار ارائه شده به این شرح بود: میزان فروش اموال منقول اعم از قاچاق، متروکه و ضبطی از چهار هزار و 462 میلیارد ریال در دولت دهم به 9 هزار و 485 میلیارد ریال در دولت یازدهم رسید. بنابراین در حوزه فروش اموال منقول رشد ۱۱۲.۵ درصدی را در دولت یازدهم شاهد بودیم.

از سوی دیگر در فروش اموال غیرمنقول که شامل اموال مصاده ای ، وثایق و ضبط شده است، در دولت دهم یک هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال فروش ثبت شد که با رشد ۲۰۴ درصدی به ۳ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال در دولت یازدهم رسید.

هر چند سازمان اموال تملیکی پیشنهاداتی را برای تسریع در تعیین تکلیف کالاهای مانده در انبارها داراست اما در خوش بینانه ترین حالت نیز امکان تامین 10 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت هزینه کرد در حوزه ایجاد شغل از این محل دور از ذهن خواهد بود .

 پیش تر مشاور این سازمان در گفتگویی رسانه ای اعلام کرد: سازمان اموال تملیکی خود به دولت اعلام کرده است که با توجه به برنامه‌های این سازمان برای تعیین‌تکلیف زودتر کالاها امکان فروش تا ۱۵هزار میلیارد تومان را در سال ۱۳۹۷ دارد ولی توجه داشته باشید که بخشی از این کالاها متروکه هستند و باید بخش زیادی از مبالغ کالاهای فروخته شده به ذی‌نفعان برگردد. از این رو پیشنهاد ما به کمیسیون تلفیق این است که رقم تعیین شده تعدیل شود، چرا که در مجموع سازمان اموال تملیکی بیش از ۵هزار میلیارد تومان امکان ایجاد منابع مالی ندارد.

 با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان اموال تملیکی در خصوص درآمد حاصل از این محل در سال های استقرار دولت یازدهم ، تدابیر پیش بینی شده برای تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبار نیز نمی تواند درآمد مذکور را محقق نماید از این رو می توان منتفی شدن افزایش قیمت بنزین را معادل با منتفی شدن برنامه ایجاد 200 تا 250 هزار فرصت شغلی دانست . اصلاحاتی که می توانست هم حوزه حامل های انمرژی و هم بازار کار در ایران را هدف قرار دهد.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بام RO ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 0
    تمام برنامهاتون دنبالکردم یرای شغل یه جا خوندهبودم که ازخیران وصندوق توسعه ملی وگفتن چک حالا ماکدام راباورکنیم توراخدااین وضعیت ابونمان وعوارض چراتعیین کردن موقع بودجه اصلا چه ربطی داره که نمایندهها به وزارت کشور بگن درمورد پسماند ماپول زیادی نمیدم ومجلس ودولت حلال نمیکنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    3 0
    کی به این استدالال ها گوش میده؟ بنزین رو بخوان گرون می کنن نخوان نمی کنن . به حرف حساب هم کاری ندارن
  • بی نام DE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    0 0
    بنزین که به حرحال باید به قیمت واقعیش برسه این مقاومت مجلس برای چیست معلوم نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 0
    درسته باید بنزین به قیمت واقعی برسه ولی باید توجه داشت خقوق ووزایای کارکنان و کارگران همه باید واقعی بشه اون موقع دولت بنزین رو بکنه ۵۰۰۰ هزار تومان
  • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    0 0
    اگه بنزین رو کردین 1500 تومن ٰ،فکرمیکنین هزینه ایجاد اشتغال و هزینه خانوار ثابت می مونه؟