واکنش مخاطبان خبرآنلاین به درگذشت دهقان فداکار: او را به کتاب‌های درسی برگردانید

خبر درگذشت دهقان فداکار، بازخوردهای زیادی در فضای مجازی داشت؛ از انتقاد و انتظار از مسئولان تا توصیه به نسل جوان برای الگو قرار دادن چنین شخصیت‌هایی.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ریزعلی خواجوی چهره آشنای بسیاری از ما، در سن 87 سالگی و پس از تحمل مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت. او متولد سال 1309 روستای قالاچاق از توابع شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی بود. حکایت ریزعلی خواجوی و فداکاری شجاعانه‌اش برای همیشه در تاریخ ماندگار شده است. مردی که 56 سال قبل در یک غروب سرد پاییزی، جان ده‌ها مسافر را نجات داد و به «دهقان فداکار» معروف شد.


بعد از این كه خبر درگذشت دهقان فداكار منتشر شد، واكنش‌های زیادی نسبت به این خبر در فضای مجازی به وجود آمد؛ از یادكردن گذشته‌ها و نوستالژی گرفته تا انتقاد نسبت به حذف شدن نام او از كتاب‌های درسی و رسیدگی نكردن به پیرمردی كه اسطوره و افسانه نبود بلكه واقعیتی بود كه باید بیشتر هوایش را می‌داشتیم و او را به نسل جدید هم معرفی می‌كردیم.

كاربران خبرآنلاین نسبت به انتشار عكس و خبر درگذشت او در سایت و اینستاگرام، درباره این پیرمرد فداكار، موضع‌گیری‌های چندان متفاوتی نداشتند، همه در حمایت از او نوشتند، اما با نگاه‌هایی از زاویه‌های مختلف.

پیرمرد خاطره‌ساز:
 شما زیباترین خاطرات دوران مدرسه من بودید. از شما شجاعت و کمک به دیگران رو آموختم. برایتان بهشت آرزو می‌کنم / خوشحالم که همچین اسطوره‌ای در کودکی داشتیم، بهت افتخار می‌کنیم / من مشق از خود گذشتگی رو از روی خاطرات تو نوشتم، برای نسل من اسطوره بودی، خیلی دلم گرفت / مرد روزهای سخت سرما و یکی از خاطره‌های شیرین کتاب فارسی/ خدا رحمت کند ایشان را، دهقان فداکار در کتاب فارسی زمان من بود. تا این اواخر نمی دانستم که داستانی واقعی است / خودکار ابی و مشکی رو به هم چسب می زدیم و دو لبه می نوشتیم: غروب یکی از روزهای سرد پاییز سال ۴۰ خورشید ...


الگویی برای نسل بعد:
ایشون در اون سال‌ها کت خودش را اتش زد و جان هموطنان را نجات داد، الان هم عده‌ای می‌روند به فحاشی در صفحات اینترنتی و بی احترامی کردن، واقعا سطح درک و فهم قابل قیاس است؟ / مرد بزرگی بود که نسل‌های زیادی با آن خاطره داشته و داستان یک ایثار واقعی را آموزش می‌داد ولی آموزش و پرورش آن را از نسل‌های بعد دریغ داشت/ در دورانی كه ابرقهرمانان بچه‌های امروزی بتمن، سوپرمن و اسپایدرمن‌های دروغین است، این مرد بزرگ قهرمان من و همدوره‌ای‌های من است / دهقان فداکار نماد انسانیت است و باید الهام بخش جامعه باشه.

حذف از كتاب‌های درسی:
واقعاٌ روح بزرگی داشت، خدا رحمتش کند. دهه چهلی‌ها و دهه‌های بعدی هم خاطرات زیادی از داستان فداکاری ریزعلی در کتاب فارسی و حال و هوای آن روزهای دبستانی دارن. چرا توی این دهه از کتاب فارسی بچه‌ها حذف شده؟ / دهقان فداکار نماد فداکاری بود برای دانش‌آموزان و همه، حیف كه درسش را از کتاب فارسی حذف کردند / حیف که چند سالی هست داستانش رو از کتاب‌های درسی حذف کردن، روحش شاد.

انتقاد و انتظار از مسئولان: خدا كنه دولت مراسم آبرومندی برایش بگیرد / جای اینکه این اسطوره‌ها رو حذف کنید از کتاب‌ها، به فکر فیلم و سریال و کارتن باشید. بچه‌ای با عروسک ریزعلی به دست تفاوتش با بچه بن‌تن به دست زیاده / اگه توی یه کشور توسعه‌یافته این فداکاری بزرگ رو انجام داده بود خیلی بیشتر از کتاب‌های درسی بهش بها می‌دادن،‌ ای کاش به جای نقل داستانش در کتاب، بهش بیشتر و بیشتر اهمیت می‌دادن / چرا وقتی زنده بود بهش توجه کافی نشد؟ / به راستی حق ريزعلی‌های کشور ما همين قدر است؟ / اگر قرار باشه از افرادی مثل دهقان فداکار خدابیامرز تقدیر نشه از کی باید تقدیر کنیم؟

كاربرانی هم بودند كه با جمله‌های مختلف تاكید كردند: سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.

برای مشاهده نظرات بیشتر و رای پاسخ به آنها، به هایپرلینک‌های همین صفحه و یا صفحه اینستاگرام خبرآنلاین مراجعه کنید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اکبر IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    2 0
    خدا رحمت کنه چنین شخص شجاع و فداکاری رو نمیدونم چی فکر کردن که از کتاب درسی حذفش کردن ، حالا چی میخوان جایگزینش کنند؟؟؟ اصلا چی دارند که جایگزینش کنند؟؟؟ واقعا خیلی خاطره داریم با داستان شجاعت و فداکاریشون خدا رحمتشون کنه
  • مهری IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    2 0
    تبانی آموزش وپرورش با انتشاراتی که کتابهای کمک درسی منتشر میکنند کاملا معلومه آخه دهقان فداکار تصمیم کبری همه جا به نوبت وووو که مطالب آموزنده هم بود نمیشه که باید دروسی باشن که کتابهای آموزش هم بهره ببرن
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    2 1
    متاسفانه آموزش و پرورش بجز بدتر کردن هر روز روشها اقدامی نداشته است. کاهش ساعات کار تعطیلی 5 شنبه ها، کلی معلم مازاد که در منزل استراحت می کنند و حقوق می گیرند و 40 تا دانش آموز با یک معلم از اقدامات موثر سالهای گذشته آموزش و پرورش بوده است.
  • بی نام DE ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    2 0
    لطفا اگر وجدان خبرنگاری دارید الان بیش از ده منطقه تهران الودگی بالای ۱۵۰ است بچه ها گناه دارند مدارس رو باید تعطیل کنند اما به محیط زیست و کنترل کیفیت هوای شهرداری زنگ میزنم تعطیلند
  • علی اکبر IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 0
    خدا رحمت کنه چنین شخص شجاع و فداکاری رو نمیدونم چی فکر کردن که از کتاب درسی حذفش کردن ، حالا چی میخوان جایگزینش کنند؟؟؟ اصلا چی دارند که جایگزینش کنند؟؟؟ واقعا خیلی خاطره داریم با داستان شجاعت و فداکاریشون خدا رحمتشون کنه
  • بی نام A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    2 0
    درس ایثار و فداکاری دهقان فداکار باید دوباره به کتاب فارسی مقطع ابتدایی برگرده