شهروند نوشت: تخفیف ٢٩میلیاردی شهرداری تهران به یک هتل‌ساز، واگذاری طبقه نخست برج میلاد، واگذاری مرکز اتحاد به آقای «م» و واگذاری اردوگاه شهید میرحسینی؛ اینها تازه‌ترین قراردادهای دقیقه نودی شهرداری تهران است که اعضای شورا در آخرین جلسه شورا درباره آن حرف زدند.

جلسه دیروز شورا كمي بعدتر از ساعت ٩ رسميت پيدا کرد؛ جلسه‌ای که نفرات برتر كنكور امسال از ساعت ٨ونيم صبح میهمان آن بودند تا از آنها تقدير شود. حقانی، شیبانی، اقبال شاکری، حافظی و مجتبی شاکری اعضايي بودند كه بعد از میهمانان شورا مي‌رسیدند و اعضاي ديگر كمي بعدتر.

معاونان شهردار به همراه پژمان پشمچي‌زاده، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران هم دقايقي بعد به جمع اضافه شدند. تذكرات شروع شد و بيشتر آن درباره وضعيت ساخت‌وساز در شهر تهران و واگذاري‌هاي دقيقه نودي بود.

رحمت‌اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران باز هم درباره تخلفات شهرداری حرف برای گفتن داشت. او در تذكر خود از تخفیف ٢٩میلیاردی شهرداری تهران به یک هتل‌ساز خبر داد و گفت: «زمینی به متراژ ٥٥٣٥متر در محدوده شیان وجود دارد که مجوز ساخت هتل از سوی شهرداری به بخش خصوصی داده شده كه دارای ابهاماتی است. بررسی‌ها نشان داده ٤٢‌میلیارد تومان بیشتر از ارزش واقعی برای این ملک قیمت‌گذاری شده است و از سوی دیگر، هزینه صدور پروانه ساخت ٣٩‌میلیارد تومان برآورد شده بود که شهرداری در اقدامی عجیب ٢٩‌میلیارد تومان تخفیف به مالک داده است.»

حافظی درباره وضعيت پهنه اين زمين توضيحات بيشتري داد: «این زمین در پهنه G قرار دارد. البته موضوع این هتل در کمیسیون ماده ٥ نیز مطرح شده و گویا با ساخت هتل ٢٠ طبقه با سطح اشغال ٢٠‌درصد موافقت شده که شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.»

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران هم از قراردادهای دقیقه نودی شهرداری تهران گلايه داشت. او اين‌بار به دو مورد تازه اشاره كرد: «تنها چند روز دیگر به پایان مدیریت فعلی شهر باقی مانده و بارها خواهش کردیم که در واپسین لحظات مدیریت شهری قراردادی امضا نشود اما باخبر شدیم که بدون اطلاع مدیرعامل برج میلاد، مدیریت طبقه «منفی یک» برج به یک شخص واگذار شده است.»

حقاني همچنين به اردوگاه شهید میرحسینی اشاره كرد كه با متراژ ٤٨ هکتار به بخش خصوصی واگذار شده است: «همچنین باخبر شدیم که مرکز اتحاد که در راستای توانمندسازی زنان استفاده می‌شد، به آقای «م» واگذار شده و جای سوال است که چرا شهرداری این اقدامات را انجام می‌دهد.»

البته ناصر اماني، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم در واكنش به واگذاري‌ها گفت كه والله بالله اردوگاه شهید میرحسینی به هیچ‌کسی واگذار نشده و فقط حق بهره‌برداری نگهداشت آن به بخش خصوصی واگذار شده است. او درباره واگذاری زمینی برای هتل‌سازی در منطقه یک هم اينطور توضيح داد: «زمین مذکور در هتل شیان واقع شده است. مالک هتل شیان به سازمان بازنشستگی پیشنهاد داده بود تا یک زمینی که در هتل شیان است را خریداری و هتل به این زمین منتقل شود. سازمان بازنشستگی تعهد کرده بود که رأی کمیسیون ماده ۵ را برای این اقدام بگیرد که نتوانست و این معامله منتفی شد و به جد می‌گویم؛ هیچ زمینی از سوی سازمان بازنشستگی خریداری نمی‌شود.»

اماني درباره اجرای یک پروژه فرهنگی آموزشی در طبقه منهای یک برج میلاد هم گفت: «یک‌نفر آمده و اعلام کرده که در این طبقه برای مشاغل خاص جهت آموزش کودکان می‌تواند کارهایی انجام دهد که هیأت‌مدیره برج میلاد آن را قبول کرده تا کار فرهنگی آموزشی و سرمایه‌گذاری انجام شود؛ هرچند هنوز اجرا نشده است.»

تخلف جديد ساخت‌وساز در بخارست

درخواست بازنگری در طرح تفصیلی و مشکلاتي كه در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد، موضوع ديگري بود كه اعضای شورا در حضور معاون شهردار درباره آن حرف زدند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا به احصاي تخلفات شهرسازي توسط حراست و بازرسي شهرداري اشاره كرد اما از این موضوع گله کرد که سراغ نداریم شهرداری موجب انحراف از طرح تفصیلی شده باشد و مورد مواخذه قرار گیرد. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران يكي ديگر از افرادي بود كه خواستار بازنگري طرح تفصيلي شد.

محمدمهدی تندگویان، عضو كميسيون معماري شوراي شهر تهران از نحوه برون‌سپاری کارها از سوی شهرداری تهران به دفاتر خدمات الکترونیکی در سطح شهر تهران انتقاد کرد. او به مشکلات کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد: «عمده مشکلمان در این بخش این است که رأی‌ها به اجرا نمی‌رسد که از آن جمله می‌توان به رأی‌هایی که به قلع و قمع می‌رسد، اشاره کرد؛ ضمن این‌که پرونده‌های باز در مناطق بسیار داریم. به‌رغم این‌که رأی مجتمع تجاری جهانی فردوسی به کمیسیون منطقه ارجاع داده شد اما هنوز پاسخی در این بخش به ما نرسیده است.»

تندگويان از تخلف ديگري در حوزه ساخت‌وساز خبر داد: «زمینی به مساحت‌ هزار متر مربع در خیابان بخارست است که تخلفات گسترده‌ای را در ساخت‌وساز انجام می‌دهند که متاسفانه هیچ یک از این تخلفات را نه شهردار نواحی دیده و نه شهردار منطقه. متاسفانه بيشتر مجتمع‌‌هاي بزرگ‌مقياس فاقد پیوست‌های ترافیکی هستند و همین امر مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.»

پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازي شهرداري هم در گزارش خود اصلی‌ترین مشکل شهر تهران را مغایرت‌های قانونی دانست: «در حوزه حریم با مشکل مغایرت‌های قانونی مواجه هستیم و باید به این موضوع توجه شود که در مسیر قانونی، تکلیف دولت به سایر تکالیف ارجحیت دارد.»

او درباره ساخت‌و‌سازهای صورت‌گرفته در منطقه ۲۲ هم توضيح داد: «‌سال ۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری طرح بلندسازی منطقه ۲۲ را متوقف کرد و در حال حاضر طرح جدید آماده ارایه است.»

اما عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي شورا وارونگي در ساخت‌وساز را يكي از مهمترين مشكلات تهران دانست به اين معنا كه ٧٠‌درصد ساخت‌و‌ساز‌ها در سه منطقه تهران انجام می‌گیرد؛ در حالی ‌که مناطق دیگر تهران از این امر بی بهره‌اند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =