به بهانه خداحافظی ۲ ملی‌پوش بسکتبال/ آقا پویا سلام، جواد آقا سلام!

دو ملی‌پوش بسکتبال ایران از دنیای قهرمانی خداحافظی کردند.

افشين رضاپور: تا وقتی خبر خداحافظی تان از بسکتبال را نخوانده بودم نمی دانستم 37 و 34 ساله شده اید . برای هر کدام تان حدود بیست سال عمر مفید در بسکتبال گذشت . دیروز بود انگاری . جوان با طراوت مجیدیه تهران از کلاس های آموزشی رضا خلیلی و جوان ترکه ای اصفهانی با ساک ورزشی که درونش یک جفت کفش بسکتبال بود و جوراب و شورت ورزشی با  پیراهن رکابی به اردوی تیم های پایه ای آمده بودید. بسکتبال آنروزها مثل امروز نبود که کسی، کسی را نبیند . بسکتبال؛ ورزش دیدارها بود.

*آن روزها بعد از احمد سعیدی ، رضاهنگام پور و  خیلی های دیگر از تیم بسکتبال جوانان 1376،  گام به گام جسورتر شدید . آقا پویا . یادت هست جلوی مصطفی هاشمی بازی کردی ، خوب هم بازی کردی ؟ جواد آقا. یادت می آید برای گرفتن آن همه بازیکن خوب اصفهان چقدر تمرین کردی ؟ دو نفرتان یک بار با بازیکنان نسل پيش از خودتان جنگیدید تا برسید به پویا تاجیک و جواد داوری یک بار هم با نسل آینده بسکتبال رقابت کرديد تا تاجیک و داوری باقی بمانید.

*محمد برنو دوربينش را برداشت و با هم از ابرارورزشي در خيابان دانش کيان وليعصر به سمت تالار آزادي رفتيم . دوربين کنون ae-1 با فيلم هاي نگاتيو سياه و سفيد کداک که عکس ها را روي کاغذ سياه و سفيد در تاريکخانه روزنامه چاپ مي کرد. بسکتباليست بود . روي حرکات پويا دقت داشت . از جواد عکس مي گرفت . عکس هايش را دوست داشتم . در يکي از بازي هاي پويا صدايم را درآورده بود از بس از پويا عکس انداخت. گفتم هيچ کدامش را کار نمي کنم تا بفهمي از بقيه هم بايد عکس بگيري . گفت : کسي را بهتر و تکنيکي تر از پويا نديدم که عکس دلخواه تو رو بگيرم . حالا خودت مختاري.

*برای یک بازیکن 28 ساله که در اوج تجربه قرار دارد و یکی از آرزوهای زندگی ورزشی‌اش حضور در المپیک است، حذف از تیم‌ملی بسکتبال خیلی سخت است؛ اما پویا تاجیک با سعه‌صدری که داشت، آن روزهاي سخت را پشت سر گذاشت. درباره تصميم رايکوترومن سرمربي وقت تيم ملي هنوز صحبت بسيار است اما پويا هرگز نخواست از پشت پرده هاي آن روزهاي تيم ملي بسکتبال سخن بگويد . پويا سکوت کرد اما گذشت روزگار اينک ما را با پشت پرده ها و سناريوهاي تکراري در بسکتبال آشنا کرده است. 

*جواد داوري جوان با درایتي بود و تا آخرين مسابقه اي که همين چند روز پيش مقابل شهرداري کاشان از او ديدم ، همان درايت را داشت .او با دستيابي به تجربيات مربيان متعدد بسکتبال ايران به جوانان آموخت  نباید فرصت‌های یادگیری را از دست بدهند. داوري به غير از تيم هاي اصفهاني  براي تيم هاي زيادي بازي کرد  ؛ خوزستان ، تهران ، تيم جوانان ايران و تيم هاي ملي و در يک کلام بازيکني با استانداردهاي بين المللي شد اما لهجه اش هميشه اصفهاني باقي ماند.تاجيک هم نسل بابک مرادی، آیدین کبیر، کامران جمشیدوند، احمد سعیدی، محمدرضا اسلامی، جلال حسامی،محمد عابديني ، علی مجلسین و... است در مسابقه‌های جوانان  1998 آسیا پايش به تيم هاي ملي با سعيد فتحي باز شد. 2 سال بعد در رقابت‌های امیدهای آسیا در قطر درخشید و یکی از برترین‌های مسابقه‌ها لقب گرفت. از سال 2000 نام تاجیک همه جا شنیده می‌شد؛ بازیکن پیکان، یار کمکی در جام باشگاه‌های آسیا و یکی از جوان‌های تیم ملی. دوره بعدی زندگی ورزشی تاجیک با مربیانی مثل گری لمون، سعید ارمغانی و نناد ترایکوویچ شکل گرفت. او با آمدن نسل بازیکنان جوان‌تر، خیلی زود در میان جوان‌ترها باتجربه و کاپیتان تیم ملی شد. يک دهه پیش از تاجیک؛ افرادي ،  تابش‌نیا و احمدیان ، کاپيتان هاي تيم ملي بودند.

*وقتی رایکو ترومن سرمربی تیم ملی بسکتبال شد، علاقه زیادی به بازی صمد نیکخواه بهرامی پیدا کرد. مي گفت داشتن صمد در یک تیم آرزوی همه مربیان است . رایکو به دلیل هوش سرشار صمد خیلی زود شیفته‌اش شد. تماشای بازی‌های صمد نیکخواه بهرامی در پایان سال 85 و دادن اختیارات لازم به او در 4 ماه اردوی تدارکاتی قبل از رقابت‌های جام ملت‌های 2007 آسیا ، ذهنیت‌های جدیدی از تغییر کاپیتانی در تیم ملی بسکتبال ایجاد کرده بود و از آن به بعد دوران پرفراز و نشيب بازي پويا آغاز شد.

*آقا پويا و جواد آقا . خداحافظي يک شروع تازه است . براي عشق تان بسکتبال ، سلامي در راه است . در روزگاراني که در حرف هاي يک عده بايد له و تخريب شد ، شما همان تاثيرگذاران اصلي بسکتبال در قهرماني هاي آسيا و راهيابي به مسابقه هاي جهاني و المپيک ، بايد بمانيد و از عشق تان دفاع کنيد و دوباره عشق را به بسکتبال برگردانيد. جواد آقا که پيش از اين تکليف مان را روشن کرد و اينک رييس هيات بسکتبال اصفهان است و بايد تاريخ بسکتبال زاينده رود را دوباره زنده کند . اوشين معرفي کند يا ارسلان بسازد. آقا پويا هم دوره بازي باثباتش تا انحلال پيکان در اين تيم خاطرمان هست پس بازيکني خودساخته با اين ثبات و پايداري در قبال همه نامهرباني ها ، مي تواند سال هاي سال در بسکتبال بازيکن بسازد. آقا پويا ، جواد آقا ؛ سلام. 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =