وزیر ارشاد: دولت هرچه بار خود را کوچک‌تر کند، موفق‌تر می‌شود

نشست هم‌اندیشی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی چاپ و نشر، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۱ شهریور) در وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست با اشاره به فعالیت چهار ساله خود در معاونت فرهنگی، اظهار کرد: «این می‌تواند فرصت مناسبی باشد که در سمتِ وزیر با جدیت بیشتری مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر را دنبال کنم. وزارت ارشاد تاکنون دوبار تجربه وزیر شدن معاونت فرهنگی را داشته است، هر چند تصمیم من چیز دیگری بود ولی تقدیر این گونه رقم خورد که امروز به عنوان وزیر در خدمت شما باشم.»

صالحی بیان کرد: «هر چه هست، وقتی مسئولیت شکل می‌گیرد، باید با تمام توان به فکر خدمت و انجام وظیفه بود. هم برای من و هم برای جمع حاضر شناخت چهار ساله یک فرصت است که سرعت بخش حل مسائل حوزه چاپ و نشر پا به‌پای هم شود. رویکردهای چهار ساله‌ام در معاونت فرهنگی و سیاست‌های عمومی وزارتخانه در حوزه چاپ و نشر به همان قوت قبلی ادامه خواهد داشت و مواردی مثل تقویت تشکل‌ها، واگذاری امور به تشکل‌ها، تغییر در مصرف یارانه‌ و حمایت‌ها و نگاه ویژه به ابعاد بین‌‌المللی فرهنگ حتی با قوت بیشتری پیگیری می‌شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: «تحریک حوزه تقاضا چه مصرف و چه توزیع و اتفاقاتی که در معاونت فرهنگی شکل گرفته مثل طرح‌های فصلی حمایت‌ از کتابفروشی‌ها، جام باشگاه‌های کتابخوانی، اعطای تسهیلات برای کتابفروشی‌های شهرستان ادامه پیدا می‌کند تا روند اصلاح شبکه توزیع کشور به نتیجه برسد. در دوره معاونت من مواردی مثل معافیت مالیاتی کتابفروشان یا اصلاح ساختاری نگاه به صنعت چاپ حل شده و با توجه به برنامه ششم توسعه افق‌های روشن‌ترین برای حوزه فرهنگ می‌توان رقم زد. البته در دوره جدید فعالیت من در ارشاد شناخت قبلی از حوزه چاپ و نشر این توقع را ایجاد کرده و می‌کند که فرصت حل مشکلات به این حوزه پررنگ‌تر شود و با اتکا به اختیاراتی که موجود است، اتفاقات بهتری را رقم بزنیم. بنا به رسم ادب و آشنایی اولین نشست در سلسله‌ هم اندیشی‌های صنوف را با اهالی چاپ و نشر برگزار کردیم و پس از آن دیگر تشکل‌های صنفی حوزه فرهنگ و هنر از جمله سینما، رسانه و فعالین قرآنی میهمان ما خواهند بود.»

او خاطرنشان کرد: «در این یک ماه گذشته بیشتر تمرکز من در گفت‌وگو های داخلی با مدیران ارشاد بود یا عناصر یا اشخاص مربوطه حوزه فرهنگ که بیرون از وزارت ارشاد هستند. تشکل‌ها و حوزه‌های صنوف فرهنگ و هنر می‌توانند کمک کنند تا برنامه‌ریزی و اقدامات به صورت واقعی‌تر و عملی‌تر جلو برود. دوستان چاپ و نشر نگاه من به حوزه خصوصی و صنوف را می‌دانند و در تمامی حوزه‌ها این نگاه اعمال خواهد شد چرا که معتقدم دولت هر چه بار خودش را کوچکتر کند، موفق‌تر می‌شود.»

صالحی با بیان اینکه نگاه به برنامه‌ها با تغییر صندلی عوض نمی‌شود، گفت: «من حسن نیت دارم شاید این حسن نیت با حسن اقدام همراه نشود کمی تلاش می‌کنیم باری را از دوش حوزه چاپ و نشر برداریم، چنین نگاهی در من وجود داشته و دارد که با تغییر صندلی عوض نمی‌شود. این صندلی‌ها عاریتی هستند و آنچه که می‌ماند عمر و وقتی است که باید برای خدمت به مردم و خدا صرف شود؛ خدا کند در پایان دوره، قدمی رو به جلو برداشته باشیم در مقابل عمر صرف شده. در ادامه مسیر نیازمند نظرات، پیشنهادات و راهکارهای دوستان حوزه چاپ و نشر هستیم و یقین داشته باشند همیشه پذیرا و شنوای آنها خواهیم بود.»

در ادامه نشست، محمد سلگی، سرپرست معاونت فرهنگی در سخنانی تاکید کرد: «تغییر جایگاه معاون فرهنگی به مقام وزارت می‌تواند با توجه به شناخت او از حوزه چاپ و نشر و حساسیت شخصی که روی این حوزه دارد، منجر به اقدامات عملی گسترده‌تری از حضورش در معاونت شود. امیدوارم با همکاری و تعامل اعضای صنف چاپ و نشر، قدم‌های بزرگی در این حوزه برداشته شود.»

او افزود:‌ «جمع امروز، جمعی خوشحال کننده است، چراکه تقریبا از تمامی صنوف، تشکل‌ها و نهادهای مربوط به حوزه چاپ و نشر اعم از ناشر، کتابفروشی، چاپخانه، لیتوگراف و ... حضور دارند.»

سرپرست معاونت فرهنگی اضافه کرد: «البته تجربه حضورصالحی در معاونت فرهنگی و دستاوردها و اقدامات مثبتی که رقم زده است، کار برای جانشین او در این معاونت را سخت می‌کند، چراکه باید این میزان رضایت موجود حفظ شود و سطح توقعات و انتظارات هم بالا رفته است. هر چه هست با تعامل مناسب با تشکل‌ها و صنوف می‌توان راه را پیش رفت.»

او درباره اقدامات انجام شده در معاونت فرهنگی گفت: «مواردی مثل تفویض امور به تشکل‌ها، ایجاد احساس آرامش و امنیت برای صنوف، تمرکززدایی از تهران و تفویض امور به استان‌ها و اقدامی مثل اعطای مجوز به صنف موزعان از جمله مواردی است که باید ادامه پیدا کند و تقویت شود. ترویج کتاب و کتابخوانی، اصلاح آیین‌نامه‌های یارانه‌های نشر، رعایت اصل شفافیت و تلاش برای استفاده از تکنولوژی برای تسهیل امور معاونت فرهنگی و مراجعان و ادامه حمایت از کتابفروشی‌های شهرستان نیز در دستور کار قرار دارد. امیدواریم در دوره جدید معاونت فرهنگی با اتکا به این دستاوردها و برنامه ششم توسعه که به کاربری فرهنگی و تعرفه‌های فرهنگی پرداخته است، اقدامات جدی صورت دهیم.»

سلگی در پایان تاکید کرد: «نشر الکترونیک نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و با همراهی و همکاری صنف راه حلی مطمئن برای جلوگیری از تکثیر و قاچاق کتاب پیدا کنیم. افزایش صادرات حوزه چاپ و ادامه روند تعاملات فرهنگی بین‌المللی و همچنین به سرانجام رسیدن لایحه فعالیت‌های فکری از مهمترین سرفصل‌های کاری وزارت در دوره جدید است. نهایتا اینکه وجود سید عباس صالحی را که از سمت وزیر فرهنگ مغتنم می‌دانیم و با تلاش و کوشش و همراهی صنف به بهتر شدن شرایط کتاب و کتابخوانی کشور کمک کنیم.»

در ادامه مراسم چندین نفر از اهالی نشر و چاپ مشکلات و مسائل خود را بیان کردند.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =