وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری تاکید کرد احتمال تغییر محل برگزاری نمایشگاه کتاب وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی صبح دوشنبه سوم مهرماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد.

صالحی در ابتدای سخنان خود در جمع اهالی مطبوعات گفت: «رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی است و مسئولین باید خود را در آزمون رسانه قرار دهند، در این یک ماه من سعی کردم برنامه‌‌ای را که به مجلس دادم در اولویت قرار دهم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «الان سه هدف، ۹ مسئله و ۴۰ برنامه را مدنظر داریم، بسته اول بسته هویت ایرانی اسلامی است که دارای دو مسئله و ۹ برنامه است. بسته دوم بسته تولید و مصرف فرهنگی است که آن هم چهار بسته و ۱۲ برنامه دارد. بسته سوم بسته مناسبت‌‌های فرهنگی و بین‌المللی است که این بسته شامل ۳ بسته و ۱۲ برنامه است. این بسته‌‌ها به معاونت‌‌ها ابلاغ شده و پایان مهرماه برنامه‌ها و اقدامات ما تکمیل شده باشد.»

او ادامه داد:‌ «بهبود فضای کسب که شناسایی قوانین و مقررات یاری دهنده آن است، در دستور کار است. برنامه دیگر شفافیت است که طبق آن همه فعالیت‌‌های مالی باید شفاف باشد و همه قراردادهای وزارت ارشاد با همه سازمان ها باید امکان انتشار داشته باشد.»

صالحی گفت: «ما گرفتار فقر گفت‌وگو در حوزه فرهنگ هستیم و تشکیل این دبیرخانه برای بهبود این شرایط کمک می‌کند. براساس مشورت‌ هایی در این یک ماه انجام شد، به این نتیجه رسیدیم در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر پنج نفر انتخاب شوند و با آنها گفت‌و گوی انفرادی شد.»

او ادامه داد: «
انسجام‌گرایی درونی وزارتخانه مهم است که بخشی از اقدامات ما را در این یک ماه به خود اختصاص داد‌. وزارت ارشاد ۱۰ حوزه فعالیتی دارد و در هر بخش معاونت‌‌ها سازمان‌ ها و مدیریت‌ مختلف دارد این ۱۰ حوزه هم در درون خودشان انسجام کمی دارند هم بیرون از خودشان انسجام‌شان کم است. در حال حاضر ۱۰ کارگروه در این مسئله شروع به کار کرده‌اند تا این انسجام‌ها بیشتر شود.»

صالحی در ادامه بیان کرد: «در همه حوزه‌های فرهنگ و رسانه بین پنج تا هفت نفر از شاخص‌های هر حوزه را استقراء کردیم تا دوستان با آن‌ها مصاحبه‌های انفرادی انجام دهند. این کار در حوزه نقاشی و موسیقی با پنج تا شش نفر از بزرگان و انجام شده و سعی کردیم در حوزه‌های دیگر از جمله سینما و تجسمی با مجموعه‌ای از افراد پیشکسوت صحبت شود تا به عنوان گام اول اگر حرف خاصی دارند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آن را بشنود، بیان کنند. اقدام دیگری که در این یک ماه انجام شده انسجام‌گرایی درونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

او در مورد معرفی معاونان خود گفت: «نگاه بنده این است که ماه اول را به شناسایی و تدوین برنامه خودم برای وزارت اختصاص دهم. ماه دوم به استقرار معاونت‌‌ها و مدیریت‌ها و مجموعه‌‌ها است. گاهی نیاز است افراد تازه اضافه شوند و گاهی نیز می‌‌توان از افرادی که هستند بهره گرفت و با برنامه‌‌های تازه و انرژی تازه با مجموعه ادامه فعالیت دهند.»

او همچنین تاکید کرد: «شاید در این برنامه و کارکرد، افراد جدیدی بیایند و شاید هم افراد قبلی که حضور داشته‌اند و به رویکردها نزدیک هستند با انرژی تازه‌ای ادامه دهند. بنده تا این مرحله صرفا در این مسیر کار کردم و تلاش دارم صادق باشم، حرف نادرست نزنم، صداقت را فدای سیاست نکنم و با این نگاه حرکت کنم. برخی گمانه‌زنی‌هایی دارند اما تنها گمانه‌زنی محسوب می‌شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اهالی رسانه گفت:« من شما را دوستان خوب خودم می‌دانم. درست است که شما کارمند وزارت ارشاد نیستید اما به نحوی اکتشاف شما مکمل قاطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است .»

بخش دوم این نشست به پرسش اهالی رسانه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در حوزه تئاتر وزیر قبلی و معاونت مربوطه فقط آمار داده‌اند، چرا در نمایشنامه‌ها سطح کیفی بالا نمی‌رود؟ توضیح داد: «فعالیت‌های فرهنگی یک شاخص کالبدی دارد و یک شاخص نرم‌افزاری. اینکه در این فضا چقدر مطالعه نمایشنامه‌ها اتفاق افتاده است و چقدر با تنوعی که حوزه تئاتر دارد تاثیر کنشی داشته‌اند، در بخش شاخص‌گذاری‌هایش وارد نشدیم. تئاتر ما در کنار ادبیات باید قرار بگیرد و این‌ نوع شاخص‌ها سنجیده نمی‌شود که امیدوارم به سمت شاخص‌های نرم افزاری حرکت کنیم.»

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره حکم معاونت فرهنگی و حضور نویسندگان در این معاونت گفت: «براساس برنامه با همین مدیران کارها را پیش می‌برد. در حوزه های سینمایی و معاونت هنری و نیز حوزه‌های دیگر نیز همین روال ادامه خواهد داشت.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چقدر با مدیران فعالی می‌تواند برنامه‌هایش را اجرایی کند؟ اضافه کرد: «حتما هر کننده کاری از ذیل‌های تحقق آن برنامه است و برداشت من این است که بخش نهفته‌ای از ظرفیت‌های رها نشده در افراد داریم و در دوره قبل خودم در معاونت نخواستم این احساس پیش آید که اتوبوسی تغییر می‌دهیم. یک نکته هم در ساختار بروکراسی ما هست که از همه ظرفیت مدیران به خوبی استفاده نمی‌شود و اینکه همه مدیران باید تغییر کنند خیلی درست نیست، ضمن این که این دولت ادامه دولت یازدهم است.»

این دولت ادامه دولت یازدهم است

صالحی در مورد لغو کنسرت‌ها گفت: «درست است حجم زیاد کنسرت داریم و لغو هم داشتیم ولی نباید این فضا را ترسیم کنیم که این تصور پیش بیاید هیچ اجرای صحنه‌ای نداریم. لغو یک کنسرت غلط است و باید آن را به صفر برسانیم و مسلما این است که باید کشور را با قانون اداره کرد، من معتقدم بد قانونی از بی قانونی بهتر است. و ما با این رویکرد با مجموعه‌های موثر در این بخش گفت‌وگو می‌کنیم، علایم روشنی هم نشان داده که به اجماع ملی برسیم و قانون مبنای عمل کنیم.»

صالحی درباره بودجه‌ای که به مجموعه تئاتر اختصاص داده می‌شود بیان کرد: «ما در شش‌ماه اول سال گرفتار برخی تخصیص‌ها بودیم و امروز نیز جلسه‌ای با شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه سال 96 داریم که این موضوع را به‌ طور خاص پیگیری می‌کنم تا متوجه چگونگی روند مصرف بودجه تئاتر شوم.»

وزیر ارشاد همچنین درباره وعده‌هایی که در دوران فعالیتش در معاونت فرهنگی داده بود و این‌که چقدر این وعده‌ ها تحقق پیدا کرده است، گفت: «جدی گرفتن رویکرد مهم است که ما در فضای معاونت فرهنگی با این رویکرد پیش رفتیم. آنچه درباره رضایت نسبی ناشران احساس می‌کنیم، بنا بر معدلی است که به این رویکردها برمی‌گردد که در معاونت فرهنگی مورد توجه جدی قرار گرفت و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد تلاش خواهد بود.»

وزیر ارشاد درباره با اشاره به ولنگاری فرهنگی گفت: «طبیعی است که جامعه به هوای سالم نیاز دارد. اقتضای این نگاه این است که آنچه می‌تواند فرهنگ را آلوده کند یا احیانا حوزه فرهنگ‌آفرینی در روند شرایط اختلال ایجاد شود می‌تواند به عنوان دو خطر تلقی شود که زایش فرهنگی اتفاق نیفتد و فرهنگ در معرض آلودگی قرار بگیرد که این موضوع برای امر فرهنگ جامعه مضر است. اولیای فرهنگی باید به این دو مسئله توجه کنند، وزارت فرهنگ نیز به آن توجه می‌کند تا ریزگردها و آلودگی‌های فرهنگی مراقبت شوند. این عوامل ریشه‌های هویتی ما را مخدوش می‌کنند. این دغدغه‌ها سیاسی و ایدئولوژیک نیست، بلکه ملی است و بسیاری از کشورها نیز دچار آن هستند. جهان یکرنگ فرهنگی مناسب با انسان و بشریت نیست و مجموعه‌هایی تلاش می‌کنند که جهان را با سلیقه خود رنگ‌آمیزی کنند که این امر خوب نیست. ما باید مراقبت کنیم تا هوای فرهنگی کشور سالم باشد، ‌زایش در آن صورت گیرد و خلاق باشد.»

آثار آیت‌الله نجف‌آبادی و صالحی‌تهرانی مجوز دارند

صالحی همچنین درباره ندادن مجوز چاپ به آثار آیت‌الله نجف‌آبادی و آیت‌الله صالحی تهرانی توضیح داد: «آثار هر دوی این بزرگواران مجوز نشر دارند و کتاب‌های متعددی از آن‌ها چاپ شده و چاپ می‌شود و ما مشکلی با این دو بزرگوار نداریم. درباره ترجمه قرآنی آن‌ها نیز این موضوع در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بررسی نمی‌شود، بلکه به مجموعه دیگری ارجاع داده می‌شود، زیرا ترجمه قرآن حساسیت‌های خاص خود را دارد.»

او درباره کارآمدی شورای توسعه قرآنی گفت: «‌این شورا باید تقویت شود و زمانی هم که در معاونت فرهنگی مشغول به کار بودم، نیاز برای تقویت این شورا به‌صورت جدی احسال می‌شد، اما این‌که در همین ساختار باشد، باید بررسی شود.»

او همچنین در مورد نمایشگاه کتاب گفت: «محل برگزاری و مشکلاتی که امسال به وجود آمد گفت امسال دومین سالی بود که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، اما شرایط شهرآ فتاب مناسب نبود و این مسئله چه در ایام نمایشگاه و چه قبل از آن به مسئولین منتقل شد. همین هفته قبل هم جلسه‌ای با مسئولان دست‌اندرکار داشتیم و من گفتم اگر تا پایان مهر اتفاقی رخ ندهد وزارت ارشاد در برگزاری نمایشگاه سال بعد در محل دیگر تجدیدنظر می‌کند.»

وزیر ارشاد همچنین در مورد فیلم‌های توقیفی گفت: «در این‌باره وزیر تصمیم گیرنده نیست چون محصولات فرهنگی زیادی در حوزه‌های مختلف تولید می‌شوند. این نکات در ساختار خودشون بررسی می‌شوند و نتیجه اعلام می‌شود.»

او گفت: «این تصمیم به کمیته‌ای ارجاع داده شد و در حال حاضر گزارش کمیته آماده است. آن مواردی در این کمیته اتفاق افتاده مورد قبول است و اگر افراد طبق روال پیش رفته باشند زمینه نمایش آثار با ساختارهای جاری فراهم می‌شود و گرنه باید اصلاحات صورت گیرد، ولی مسیری که پیموده شده قانونی است.»

وزیر ارشاد درباره اصلاحیه فیلم‌ های توقیف‌شده گفت: « سرمایه‌گذاری‌هایی که برای فیلم ‌ها می‌شود مورد احترام قرار گیرد و اجازه ندهیم که فیلمی تولید شود اما اجازه عرضه پیدا نکند. تعداد فیلم‌های توقیفی هم مثل کنسرت‌های لغو شده خیلی کم  است و در این چهار سال به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در طول چهار سال گذشته 400 فیلم ساخته شد، ما با تعداد محدودی از فیلم‌های توقیفی مواجه می‌شویم و نباید تصور آن را اغراق‌آمیز جلوه دهیم. بین مسیر شورای پروانه ساخت فیلم‌ها و نمایش آن‌ها نباید گسل باشد که فیلمی از مرحله ساخت عبور کند، اما در شورای نمایش مورد عدم پاسخگویی قرار گیرد. گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا بتوانیم ساختار مستقرتر و قابل اعتمادتری را برای رفع فاصله این دو شورا ایجاد کنیم که نتیجه‌اش به زودی اعلام می‌شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فضای تئاترشهر و جنبه میراث فرهنگی آن که چند سال است مورد بازسازی قرار گرفته ولی نتیجه‌ای نداشته توضیح داد: «این بنا یک نوستالژی اجتماعی، شخصی و میراث فرهنگی ماست و این‌که آبرومندانه مسیر حیات خود را ادامه دهد و گرفتار آفت و فروریزی نشود، دغدغه درستی است. قول می‌دهم تلاش کنم که روند بازسازی آن را انجام دهیم، زیرا خاطرات ما در این محیط‌ها شکل گرفته و ارزشمند هستند. بنابراین این بناها باید باقی بمانند و به شایستگی و آبرومندانه اداره شوند.»

اقتصادِ مطبوعات گرفتار اختلال است

او درباره مشکلات فراروی مطبوعات در بخش خصوصی گفت: «اقتصاد در مطبوعات ما، گرفتار اختلال است که این اختلال عوامل بیرونی و درونی دارد. از یک سو فضای مجازی یک فضای پرآشوب محسوب می‌شود که رقیب رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای ما هستند. همچنین  رسانه‌های بیرونی رقیب رسانه‌های رسمی داخلی ما محسوب می‌شوند. همچنین شاهد این هستیم که تعداد رسانه‌های غیرحرفه‌ای روبه افزایش است که کار را برای رسانه‌های حرفه‌ای سخت می‌کنند. این عوامل، اقتصاد مطبوعات را دچار اختلال کرده است، اما این‌که صرفا به حمایت‌های مالی دولت برای برجا ماندن مطبوعات فکر کنیم، به نظر نمی‌رسد که روند مطبوعات را به جایی برساند. گرچه این رویکرد قطع نمی‌شود، اما نیازمند به اصلاح درونی و ساختارمندتری هستیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر شعار سه‌گانه «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» بیان کرد: «در این زمینه، گفت‌وگوهایی با قوه قضاییه و نهادهای اجتماعی دیگر انجام داده‌ایم که با این شعار همخوانی دارد و این جلسات ادامه خواهند داشت.

صالحی همچنین درباره پیگیری مالکیت مادی و معنوی، توضیح داد: «این موضوع دو لایحه دارد؛ یکی مالکیت معنوی که با بحث‌های داخلی مرتبط است که در حوزه داخلی، قوانین ما روشن نیست و بخشی از مشکل ما در اقتصاد موسیقی، نشر و سینما است که مقررات خوبی برای صیانت از مالکیت معنوی نداریم. این لایحه به مجلس رفته و در دستور کار قرار دارد و نتیجه آن نیز اعلام می‌شود.»

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره نمایشگاه فرانکفورت و برگزاری آن نیزگفت: «با همین تمهیداتی که قبلا مطرح بود و واگذاری قدم به قدم به تشکل‌های نشر، مقدمات این امر انجام شده است. پیش از پذیرفتن مسئولیت وزارت ارشاد، گزارش‌های نسبتا خوبی گرفتم. برداشت ما این است که حضور ایران در نمایشگاه پکن به‌عنوان مهمان ویژه اتفاق خوبی برای نشر کشور است. گفت‌وگوها و تعهدنامه‌هایی برای نشر ایران انجام شده، حضور ما در چند سال گذشته، حرفه‌ای‌تر شده و امیدواریم این روند را ادامه دهیم.»

صالحی همچنین درباره همکاری و رابطه معاونت هنری با رسانه‌ها هم توضیح داد:‌ «دولت، وزیر و معاونت‌ها باید پاسخگو باشند، اما مکانیزم این پاسخگویی اعلام خواهد شد. دوستان من باید در این مسیر پاسخگویانه همراه باشند و آن را در چهار سال ادامه خواهیم داد.»

او همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره جریان ۵۰۰ تابلوی فرهنگستان هنر نیز گفت:‌ «توصیه و نگاه ما این است که با توجه به ارتباطی که با هنرمندان داشتیم، کسانی که به حیطه خصوصی هنرمندان وارد می‌شوند، با ادبیات مناسب با هنر گفت‌وگو کنند و بزرگان ما این مسیر را با دقت بیشتری ادامه دهند و این‌طور نباشد که برخی نکات، این تصویر را پدید بیاورد که حریم خصوصی افراد رعایت نمی‌شود 

او همچنین در مورد ممنوع الفعالیتی برخی از هنرمندان بعد از انقلاب گفت: «ما در ارشاد ممنوع‌الفعالیت نداریم، اما ممکن است دستگاه قضایی برخی افراد را ممنوع‌الفعالیت کرده باشد، اما ارشاد به این مسئله ارتباطی ندارد.»

 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    4 3
    بهترین جا همون نمایشکاه بین المللی تهران هست .