هم‌گرایی نیروی عظیم فرقه‌ها و مذاهب برای حفظ و حراست کشور

موضوع پنجمین روز هفته دفاع مقدس، نقش ادیان و مذاهب و اقشار و اقوام مختلف در دفاع از میهن است. اقوام و فرقی که به باور امام صدر نیرویی بزرگ برای کشور هستند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، ستاد مرکزی گرامیداشت سی و هشتمین سالروز هفته دفاع مقدس نام‌های متفاوتی به روزهای این هفته داده است.

در برنامه ‌های این هفته، سه‌شنبه 4 مهر ماه که «بصیرت‌افزایی، دشمن شناسی، بیداری اسلامی و استکبارستیزی» نامیده شده به نقش ادیان و مذاهب و اقشار و اقوام در دفاع مقدس پرداخته می‌شود. نقش و حضوری که نشان از وحدت و یکی بودن همه اقوام و مذاهب ایرانی زیر یک پرچم و یک نام دارد.

به مناسبت این نام‌گذاری برخی از جملات امام موسی صدر درباره اهمیت وحدت فرقه‌ها و حفظ یکپارچگی میهن را یادآور می‌شویم. امام صدر پیش از ربوده شدن و ناپدیدسازی اجباری به لبنانی رفته بود که سرزمین فرقه‌ها و مذاهب متعددی بود که هر کدام گاه به تحریکات داخلی و گاه به تحریکات خارجی دچار اختلاف می‌شدند و سودای جدایی یا تمامیت خواهی یا نادیده گرفتن یک گروه باعث درگیری‌های بسیاری می‌شد.

امام موسی صدر در همه کارها و فعالیت‌هاش به اهمیت حضور فرقه‌های متعدد اشاره می‌کند و همواره نیز برای وحدت و پایان دادن اختلاف بین آنها گام برمی‌دارد. به خصوص در زمان جنگ داخلی لبنان که همه فرقه ها را به صلح دعوت می‌کرد یا در زمان حملات اسرائیل به جنوب لبنان و روستاهای شیعه نشین که سعی می‌کرد همه فرق را برای حفاظت از فرقه شیعه و در نهایت حفاظت از خاک لبنان همگام کند.

او در سال 1962 به دعوت ندوة الإثنین در سخنرانی‌ای با عنوان «نگرانی برای آیندۀ لبنان» می‌گوید: «اگر تعدد فِرَق باعث‌ جدایـی‌ یا ضعفی‌ در جـامعه‌ گردد، بی‌تردیـد خطری‌ برای‌ کشور تلقی‌ می‌شود. اما اگر این‌ تعدد در نهایت‌ منجر به‌ تبادل‌ معارف‌ و تجارب‌ و تمدن‌ها شود، به‌ منزله‌ نیرویی‌ برای‌ کشور است. بنابراین، خطر در تعدد فرقه‌ها نیست، بلکه‌ خطر در جایی‌ است‌ که‌ تعدد فرقه‌ها سمت‌وسویی‌ منفی‌ پیدا می‌کند. در ادیان‌ از فرقه‌گرایی‌ تقدیر نشده، زیرا پیام‌ ادیان‌ منفی‌گرایی‌ و توجه‌ به‌ پدیده‌های‌ منفی نیست. از نظر ما فرقه‌گرایی‌ بزرگ‌ترین‌ مشکل‌ است، زیرا در کشور ایجادِ‌ منفی‌گرایی‌ می‌کند. همین‌طور خواهد بود اگر کشور به‌ احزاب‌ گوناگونی‌ تقسیم‌ شود و هر حزبی‌ در خصوص افکارش‌ تعصب‌ به‌ خرج‌ دهد، زیرا تعصب‌ نیز منفی‌گرایی‌ و تردید ایجاد می‌کند و از این‌ لحاظ‌ بین‌ فرقه‌های‌ مذهبی‌ و احزاب‌ فرقی‌ وجود ندارد. چرا اندیشه‌ رقابت‌ سالم‌ به‌ اندیشه‌ مبارزه‌ و درگیری‌ تبدیل شده است؟ بر ماست‌ که‌ رقابت‌ ایجاد کنیم، نه‌ کشمکش، کشمکشی که باعث زدوخورد و نفرت‌ می‌شود. این‌‌‌ همان چیزی‌ است‌ که‌ ما به‌ آن‌ فرقه‌گرایی‌ می‌گوییم. »

امام در سخنرانی دیگری در 8 جولای 1970 در سخنانی در ورزشگاه مدرسۀ دولتی دامور می‌گوید: «لبنان محل همگرایی فِرَق ‌مختلف ‌و یكی ‌از توجیهات ‌موجودیت ‌لبنان ‌است‌ و خدا این كشور را برگزید تا به وسیلۀ ‌آن‌ به تشکیک‌کنندگان پاسخ دهد. تمام ‌جهان ‌بر اساس ‌نظامی ‌دقیق‌ و زیبا حركت ‌می‌كند كه ‌در آن ‌عناصرش ‌با یكدیگر در همگرایی‌اند. اگر ملل ‌با هم ‌متفاوت ‌و از هم ‌دور نبودند، میان ‌آنان همگرایی ‌پدید نمی‌آمد. كیهان محل همگرایی ‌دسته‌هایی ‌از ستارگان ‌با یكدیگر است ‌و زمین ‌و دریاها نیز چنین‌اند. همۀ ‌ادیان ‌به همگرایی ‌و گفتگو فرمان ‌داده‌اند و انسان باید در همگرایی ‌دایمی ‌با دیگران ‌باشد و همگرایی ‌و ارتباط ‌و گفت وگو، ابزار یادگیری ‌و پیشرفت ‌است.»

امام صدر در ادامه با توضیح همگرایی و ضرورت آن برای حفظ کشور می‌گوید:‌« اساس ‌هستی ‌بر همگرایی استوار است. ذرۀ ‌كوچكی ‌كه ‌هوا آن‌ را به ‌این‌ سو و آن ‌سو می‌برد، سببش همگرایی ‌میان ذره و هواست. باد همان همگرایی ‌میان ‌دو طبقه ‌است. برق ‌و هر ماده‌ای ‌كه‌ روی ‌زمین ‌است با یکدیگر همگرایی ‌دارند، در جسم ‌انسان ‌نیز همگرایی فوق‌العاده‌ای ‌میان ‌اعضای ‌بدن ‌از دست ‌و كتف‌ و چشم ‌و صورت ‌وجود دارد، همگرایی ‌این ‌اجزا با یكدیگر، انسان ‌را تشكیل ‌می‌دهد. از این ‌رو، همگرایی امری ‌ضروری ‌و واجب ‌و واقعیتی ‌است. پس ‌همة فِرَق ‌و ادیان ‌لبنان ‌باید همگرایی ‌میان ‌خود را تعمیق ‌بخشند تا لبنان ‌و رسالت آن ‌حفظ ‌و حراست کنند.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =