ایرنا نوشت: در حالی که پس از تهدیدهای ترامپ مبنی بر قطع کمک‌های مالی به پاکستان سران اسلام آباد واکنش تندی نشان داده بودند آمریکا با 700 میلیون دلار به سوی پاکستان بازگشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان ' داون' پاکستان، در حالی که پس از تهدیدات ترامپ مبنی بر قطع کمک‌های مالی به پاکستان، سران اسلام آباد واکنش‌‌های تندی نشان داده و اعلام کرده بودند که ارزشی برای ارتباط با آمریکا قائل نیستند، کنگره آمریکا سخنان ترامپ را نقض کرد.

گزارش‌ها حاکی است کنگره با تصویب کمک 700میلیون دلاری به پاکستان، آن را حمایت از فعالیت‌های اسلام آباد در خصوص مبارزه با تروریسم دانست.

وزرات دفاع آمریکا اعلام کرده پس از عملیات‌های جدی ارتش پاکستان علیه گروه‌های تروریستی به خصوص شبکه حقانی، این کشور تصمیم گرفته کمک‌های مالی جدیدی را به اسلام آباد تحویل دهد.

قرار است نیمی از این اعتبار، به صورت فوری به اسلام آباد تحویل شده و نیمی دیگر پس از تایید جدیت مبارزه پاکستان با تروریست‌ها پرداخت شود.

وزارت دفاع آمریکا از پاکستان خواسته تا مبارزه علیه گروه‌های تروریستی به خصوص شبکه حقانی و لشکر طیبه را ادامه دهد.

 پس از اینکه 'دونالد ترامپ ' رئیس جمهوری آمریکا در 21 ماه اگوست (30 مرداد) راهبرد جدید ضد پاکستانی آمریکا در قبال تحولات افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرد، روابط دو کشور به شدت به سردی گرائید.

دولت آمریکا ، اسلام آباد را به حمایت از تروریستم در افغانستان متهم می کند، ولی این اتهام از سوی مقامات پاکستان تکذیب شده است.

رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد در صورتی که اسلام آباد نگرانی های واشنگتن را برطرف نکند، تحریم های جدیدی علیه پاکستان اعمال می شود.

متیس وزیر دفاع آمریکا نیز در نشست کنگره این کشور با بیان اینکه یک شانس دیگر به پاکستان داده می شود، خاطرنشان کرد: اگر پاکستان در انجام اقدامات جدید با شکست روبرو شود، آمریکا علاوه بر تحریم ها حملات هواپیماهای بدون سرنشن در خاک پاکستان را بار دیگر گسترش خواهد داد.

منابع دیپلماتیک در واشنگتن بر این عقیده اند که هشدارهای آمریکا نمی تواند به عادی سازی روابط بین دو کشور کمک کند.
این منابع می گویند که پاکستان در واکنش به تهدیدهای آمریکا ممکن است، مجبور شود گزینه نزدیکی با چین و روسیه را در دستور کار خود قرار دهد.

از سوی دیگر پاکستان به دلیل عبور کامیون های لجستیکی آمریکا از خاک این کشور به افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است و هر گونه افزایش تنش بین دو کشور می تواند مشکلاتی را برای آمریکا در افغانستان در پی داشته باشد.

خواجه محمد آصف وزیر امورخارجه پاکستان با شرکت در برنامه سیاسی «تا فردا» اعلام کرد: نیازی به کمک مالی ناچیز آمریکا نداریم و در صورت افزایش فشارهای واشنگتن ایران، چین، روسیه و ترکیه در کنار پاکستان هستند.

وی افزود: همیشه در معامله با آمریکا ضرر کرده‌ایم اما این بار چنین اتفاقی نمی افتد.

خواجه آصف تأکید کرد: پاکستان در جنگ علیه تروریسم پیروز شد اما آمریکا در افغانستان شکست خورد و سعی دارد با استفاده از نام شبکه حقانی ناکامی خود را به اسلام‌آباد نسبت دهد.

وی افزود: به آمریکا پیشنهاد دادیم که با تبادل اطلاعات بین سرویس‌های امنیتی مواضع شبکه حقانی را مشخص کند تا علیه آنها وارد عمل شویم.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =