ایرنا نوشت:

یک عضو شورای اسلامی روستای قلعه خان شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی از افزایش شمار مسموم شدگان این روستا به بیش از 300 نفر خبر داد.

بروز نوعی مسمومیت در این روستا از روز دوشنبه شمار زیادی از اهالی این روستای 2500 نفری را به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه کشانده است.

رییس شورای اسلامی این روستا گفت: تا عصر دیروز حدود 250 نفر به علت مسمومیت به مراکز درمانی منطقه مراجعه کرده بودند که بر اساس آخرین اطلاعات دیشب نیز حدود 50 نفر دیگر خود را به مراکز درمانی رسانده اند.

جان محمد کشوری گفت: شنیده ها از آن حکایت دارد که چند نفر از مسمومین به آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان و دو نفر نیز به علت وخامت حالشان به بیمارستان بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی اعزام شده اند.

گمانه زنی های اولیه حاکی از آن است که این مسمومیت ممکن است ناشی از آلودگی آب آشامیدنی روستا و یا غذای افطاری مسجد روستا در یکشنبه شب بوده باشد.

رییس شورای اسلامی قلعه خان اما احتمال مسمومیت از ناحیه آب روستا را بیشتر دانست و گفت: شماری از اهالی روستا با وجودی که از غذای افطاری مسجد نخورده اند دچار مسمومیت شده اند.

کشوری کمبود آب و قطعی مکرر آن را از مشکلات اساسی این روستا عنوان کرد و گفت: همین مساله موجب شده شمار زیادی از اهالی به استفاده از آب چاه های متفرقه روی آورده و یا آب را مدت زیادی در ظروف ذخیره سازی کنند که با توجه به گرمای هوا، احتمال آلوده شدن آن دور از ذهن نیست.

وی گفت: شبکه آب این روستا در شبانه روز حدود دو ساعت آب دارد که گاه این بی آبی ها 36 تا 48 ساعت هم طول می کشد.

رییس شورای اسلامی قلعه خان در عین حال همین بی نظمی در قطع و وصل آب را از مشکلات اهالی این روستا برشمرد که مردم را برای ذخیره کردن آب دچار مشکل کرده و گاه آنان را ناگزیر از مصرف شرب آب های متفرقه می کند.

فرماندار مانه و سملقان نیز گفت: هنوز علت مسمومیت روستاییان روستای قلعه خان این شهرستان مشخص نشده و آزمایش های لازم از بیماران انجام گرفته است.

غلامرضا عوض زاده هرگونه گمانه زنی در خصوص علت مسمومیت را تا قبل از اعلام نتایج آزمایش ها، نادرست و غیرکارشناسی عنوان کرد.

به گفته وی نتایج آزمایش بر روی روستاییان مسموم حداقل تا روز چهارشنبه مشخص نمی شود و تنها پس از آن در این زمینه می توان نظر داد.

فرماندار شهرستان مانه و سملقان افزود: پزشکان مراکز درمانی این شهرستان از غذای افطاری مصرفی روستاییان نیز نمونه برداری کرده اند تا بتوانند به نتیجه بهتری در زمینه علت مسمومیت برسند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی هم گفت: مسمومیت اهالی روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان این استان ناشی از آب آشامیدنی مصرفی نیست.

حمید روشن روان گفت: اگر مسمومیت اهالی روستا ناشی از آب باشد باید سایر ساکنان روستا و حتی روستاهای همجوار آن که با تانکرهای سیار زیر پوشش این شرکت تامین می شود، مسموم می شدند.

وی گفت: طبق بررسی انجام شده با توجه به اینکه یکی از اهالی روستا تامین آب مراسم افطاری و تهیه غذای مسجد روستا را با تانکر شخصی خود انجام داده، احتمال آلودگی تانکر حمل آب وجود دارد ولی باید بررسی بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

به گفته روشن روان باید موضوع مسمومیت اهالی روستای قلعه خان مانه و سملقان بیشتر بررسی شود و اکنون علاوه بر نمونه برداری از آب آشامیدنی روستا توسط این شرکت سایر دستگاه های مرتبط نیز وارد کار شده اند.

وی گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان روستاهای دچار کم آبی استان از جمله قلعه خان در شهرستان مانه و سملقان از طریق تانکرهای سیار و آب چاه کلرزنی شده و بهداشتی مختص مصرف آب آشامیدنی زیر پوشش شرکت تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: این شرکت بر تامین آب آشامیدنی روستاهای مزبور به صورت مستمر نظارت دارد و مشکلی از این بابت ندارد.

وی از روستاییان درخواست کرد فقط از آب آشامیدنی که به وسیله تانکرهای سیار تحت نظارت شرکت حمل می شود، استفاده کنند.

وی گفت: اکنون آب شرب 148 روستای استان به علت خشکسالی و کاهش آبدهی چاه ها، از طریق تانکرهای سیار زیر نظارت این شرکت تامین می شود. البته در سایر روستاهای استان هم در خصوص تامین آب آشامیدنی شرایط آرمانی را نداریم و ضروری است ساکنان این روستاها در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند.

بنا بر پیش بینی شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی 259 روستای این استان با 152 هزار و 97 نفر جمعیت در سال جاری، بر اثر خشکسالی، در زمینه تامین آب آشامیدنی خود دچار مشکل خواهند شد.

کاهش بارندگی ها و بروز بحران خشکسالی در سال آبی جاری، خراسان شمالی را در شمار هفت استان آسیب دیده از این ناحیه قرار داده که آثار این بحران در بخش آب روستایی نمود بیشتری دارد.

استان خراسان شمالی 865 روستا با 417 هزار و 637 نفر جمعیت دارد که 607 روستا با جمعیت 349 هزار و 614 نفر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارند.

49 درصد از جمعیت 867 هزار نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی این استان سکونت دارند.

روستای 2500 نفری قلعه خان در فاصله 18 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.
17282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =